تلفن همراه

گوشی

January 30, 2022
11:22 یکشنبه، 10ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132786

سامسونگ صدرنشین بازار؛ فروش گوشی‌های هوشمند پس از چهارسال افزایش یافت

 
بازار فروش گوشی‌های هوشمند پس از چهار سال در سال ۲۰۲۱ و با وجود همه‌گیری کرونا رشد کرد. گروه تحقیقاتی ریسرچ چک‌پوینت (Checkpoint Research)،‌ گزارش داده است که میزان محموله‌های ارسالی گوشی هوشمند نسبت به سال گذشته ۴ درصد افزایش یافته و به ۱.۳۹ میلیارد دستگاه رسیده است؛ سامسونگ و اپل همچنان پرفروش‌ترین‌ها به حساب می‌آیند.
 
 براساس اطلاعات چک‌پوینت، با وجود رشد صورت‌گرفته، تعداد گوشی‌های فروخته‌شده هنوز هم پایین‌تر از آمار ۱.۵۶ میلیاردی سال ۲۰۱۷ است و دلیل آن را می‌توان رکود پیاپی میزان فروش گوشی‌های هوشمند در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ دانست. بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸ رکود سختی را تجربه کرد و روی هم رفته این بازار در آن سال ۴.۱ درصد کوچکتر شد و روند نزولی در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه داشت.
 
گزارش چک‌پوینت و شرکت تحقیقاتی اومدیا (Omedia)، حاکی از پیشتازی دوباره اپل و سامسونگ است. این دو شرکت به ترتیب با فروش ۲۷۱ میلیون و ۲۳۸ میلیون دستگاه بیش از یک‌سوم مجموع گوشی‌های فروخته‌شده را به خود اختصاص داد و اپل با وجود اینکه در مجموع رتبه دوم فروش گوشی هوشمند را در سال ۲۰۲۱ پس از سامسونگ به دست آورد اما درسه ماهه پایانی سال با فروش ۸۷ میلیون دستگاه سامسونگ را هم پشت سر گذاشت.
 
5G عامل اصلی رشد
چک‌پوینت می‌گوید افزایش تقاضا در آمریکای جنوبی و هند به بهبود شرایط بازار کمک کرده است. در کنار افزایش تقاضا در این بازارها،‌ عرضه و افزایش تقاضا برای دستگاه‌های مجهز به 5G را می‌توان مهمترین عامل رشد بازار گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۱ دانست.
 
هارمیت سینگ والیا،‌تحلیلگر ارشدچک‌پوینت، در بیانیه‌ای گفت: «تقاضا برای اولین سری آیفون ۱۲ مجهز به 5G دلیل عمده رشد در ایالات متحده محسوب می‌شود.»
 
والیا افزود،‌ تقاضا برای آیفون ۱۲ در تمام سال با عملکرد خوب در ماه‌های اکتبر و دسامبر ۲۰۲۱ به لطف پیشنهادات بلک‌فرایدی به رشد خود ادامه داد. اپل همچنین از افزایش سهم بازار خود در سه‌ماهه چهارم خبر داد و به برند اصلی این کشور تبدیل شد. فروش گوشی‌های این شرکت نیز در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته (۲۰۲۰)، ۱۸ درصد بیشتر شده است.
 
با این همه میانگین قیمت گوشی‌های آیفون در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. جاسی هانگ،‌ مدیر ارشد اومدیا، می‌گوید: «با انتشار سری آیفون ۱۳، میانگین قیمت فروش [ASP] آیفون در سه‌ماهه چهارم سال برای اولین بار از ۱هزار دلار بیشتر شد. همین مساله باعث شد تا درآمد اپل در مقایسه با واحدهای فروخته شده افزایش بیشتری داشته باشد.»
 
پیشتازی سامسونگ و افزایش شهرت گوشی‌های تاشدنی
شرکت تحقیقاتی کانترپوینت می‌گوید، با اینکه سامسونگ ترکیب یکسانی از گوشی‌های گران‌قیمت مشابه اپل را ندارد، اما گوشی‌های تاشدنی این شرکت در بخش گوشی‌های گران قیمت عملکرد خوبی داشتند و همین مساله به فراگیر شدن این نوع گوشی‌ها کمک می‌کند.
 
با وجود اینکه سامسونگ تردید‌هایی درمرود پاندمی و کمبود قطعات در سال ۲۰۲۲ دارد اما امیدوار است در سال جاری هم به رشدخود ادامه دهد. این غول کره‌ای اعلام کرده است که فروش گلگسی زد فولد۳ و گلگسی زد فلیپ ۳ و گوشی‌های هوشمند و لوازم خانگی مهمترین عوامل رشد این شرکت از اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۱ محسوب می‌شوند.
 
شیائومی و میراث هواوی
با اینکه سامسونگ همچنان با ارسال ۲۷۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۱،‌ بیشترین سلطه را بر بازار دارد اما بیشترین درصد رشد مربوط به برند چینی شیائومی است که به خوبی توانسته روی میراث به‌جامانده از هواوی در بازار جهانی سرمایه‌گذاری کند. شیائومی در حال حاضر با رشد ۳۱ درصدی نسبت به سال گذشته که بیشتر رشد سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود سومین تولید کننده گوشی هوشمند است.
 
این شرکت مجموعا در سال ۲۰۲۱ صد و نود میلیون گوشی هوشمند را بدون حضور گوشی‌های Honor در بازار آمریکا به فروش رسانده و حالا پس از جدایی موفق از هواوی در بین ۱۰ تولید کننده اصلی گوشی هوشمند است.
 
سال خوبی برای همه
موتورولا که از جمله بازیگران کوچکتر بازار محسوب می‌شود هم سال ۲۰۲۱ را با رشد پشت سر گذاشت. این شرکت در غیاب ال‌جی همچنان به رشد خود در بازار زیر ۳۰۰ دلار آمریکا ادامه می‌دهد و بازار این شرکت در آمریکای لاتین اروپا هم در حال توسعه است.
 
تحلیلگران معتقدند مشکلات شدید عرضه در سال ۲۰۲۱ سبک‌تر و بدترین دوران کمبود سپری شده و در سال ۲۰۲۲ باید در انتظار رشد بیشتر بود.
 
جن استرایجک، تحلیلگر ارشد کانترپوینت می‌گوید: «۲۰۲۱ سال سختی بود و کمبود قطعات هم فشار را روی بازاری که هنوز با مشکلات کووید-۱۹ دست‌وپنجه نرم می‌کند بیشتر کرد. با این حال جهان با وجود افزایش مجدد تهدید در پایان سال ۲۰۲۱ در حال پشت سر گذاشتن پاندمی است و مشکلات عرضه احتمالا تا میانه امسال [۲۰۲۲] از بین می‌روند، بنابرین به طور کلی می‌توان نسبت به رشد در سال ۲۰۲۲ خوشبین بود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.