تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 30, 2022
14:30 یکشنبه، 10ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132800

مجرمان سایبری 8.6 میلیارد دلار دارایی رمزارزی را در سال 2021 پولشویی کردند

 
انتقال پول به اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز در سال 2021 محبوب‌ترین روش پولشویی برای مجرمان سایبری بوده است. بررسی‌ها نشان داده‌اند که این افراد در سال گذشته میلادی 8.6 میلیارد دلار را با همین روش پولشویی کرده‌اند و این رقم 30 درصد نسبت به سال 2020 بیشتر شده است.
 
به گزارش شرکت تحقیقاتی Chainalysis، مجرمان سایبری در سال گذشته میلادی یک هدف مشترک را دنبال می‌کردند: انتقال پول‌های غیرقانونی به سرویسی که بتواند آن‌ها را از دست سازمان‌های دولتی مخفی کند و در نهایت امکان تبدیل سرمایه‌ها به پول نقد را داشته باشد.
 
با توجه به رشد سریع فناوری‌های رمزارزی در سال 2021، شمار عملیات‌های مجرمانه هم در این فضا افزایش چشمگیری داشت. مجرمان در سال 2021 حدود 6.6 میلیارد دلار دارایی دیجیتالی پولشویی کردند، ولی این رقم در سال 2021 به حدود 8.6 میلیارد دلار رسید.

سهم دیفای از پولشویی ارزهای دیجیتال
حدود 17 درصد از این رقم 8.6 میلیارد دلاری به اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) منتقل شد. این میزان 2 درصد نسبت به سال 2020 بیشتر شده است. Chainalysis می‌گوید استخرهای استخراج ارز دیجیتال و صرافی‌های پرریسک هم مبالغ سنگینی را از آدرس‌های غیرقانونی دریافت کردند.
 
گفتنی است که این ارقام صرفا مربوط به سرمایه‌هایی است که از جرایم حوزه رمز ارزها به دست آمده و اندازه‌گیری رقم دقیق پول‌هایی که از جرایم آفلاین به فضای رمز ارزها آمده تا پولشویی شود، به راحتی ممکن نیست. با این حال، می‌دانیم که چنین اتفاقی در حال وقوع است.
 
دزدی و کلاهبرداری همچنان اصلی‌ترین جرایم بازار رمزارزها هستند. کیف پول‌های سرقتی بیش از 750 میلیون دلار دارایی دیجیتال را به اپ‌های دیفای منتقل کردند. بازار دارک نت، تامین مالی تروریسم و باج‌افزارها هم از جمله مهم‌ترین اشکال جرایم در سال 2021 بودند.
 
شایان ذکر است که با توجه به قوانین جدید نقل و انتقال، شرکت‌های حوزه دارایی‌های دیجیتال در بسیاری از کشورها سخت‌گیری‌های بیشتری را بر تراکنش‌های بالغ بر 1000 دلار اعمال کردند. در نتیجه، بسیاری از مجرمان نقل و انتقالات مالی خود را به بسته‌های کمتر از 1000 دلار کاهش دادند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.