تبلت

تلفن همراه

February 1, 2022
16:43 سه شنبه، 12ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132883

اپل صدرنشین بازار تبلت‌ها در 2021 شد

 
با شیوع ویروس کرونا و دورکاری افراد در نقاط مختلف جهان و همچنین تحصیل از راه دور، یکبار دیگر فروش تبلت‌ها افزایش پیدا کرد. اما طبق آمار مربوط به فصل چهارم 2021، فروش تبلت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده، با این حال اپل همچنان حرف اول را در بازار می‌زند و آیپدها محبوب‌ترین تبلت‌های بازار هستند.
 
طبق گزارشی که از سوی شرکت تحقیقاتی IDC منتشر شده، بازار تبلت‌ها در سال 2021 رشد 3.2 درصدی را تجربه کرده و شرکت‌ها در مجموع موفق به فروش 168.8 میلیون تبلت شدند. این میزان، بالاترین فروش تبلت‌ها از سال 2016 محسوب می‌شود، اما وضعیت در فصل چهارم 2020 متفاوت بوده و شاهد رشد منفی نسبت به فصل چهارم 2021 بوده‌ایم.
 
در فصل چهارم 2021، در مجموع 46 میلیون تبلت در سراسر جهان به فروش رسید که کاهش 11.90 درصدی را نسبت به بازه مشابه سال 2020 نشان می‌دهد. در فصل چهارم 2020 شرکت‌ها موفق به فروش 52.2 میلیون تبلت شده بودند.
 
اپل با آیپد در بازار تبلت‌ها حکمرانی می‌کند
اپل نه تنها در فصل چهارم 2021، بلکه در کل سال گذشته میلادی بیشترین فروش را در بازار تجربه کرده. این کمپانی در فصل چهارم 2021 موفق به فروش 17.5 میلیون تبلت شده که اختلاف چشمگیری با سامسونگ دارد. کره‌ای‌ها در این بازه تنها 7.3 میلیون تبلت فروختند. البته هردو شرکت رشد منفی را تجربه کرده‌اند. در رتبه سوم جدول هم لنوو با فروش 4.6 میلیون تبلت به چشم می‌خورد.
 
 
اما به سراغ کل سال 2021 برویم. در سال گذشته میلادی فروش تبلت‌ها رشد 3.2 درصدی را نسبت به 2020 تجربه کرد و اپل همچنان در رتبه اول باقی ماند. کوپرتینویی‌ها با فروش 57.8 میلیون تبلت، رشد سالانه 8.4 درصدی را تجربه کردند و سهم بازار 34.20 درصدی را بدست آورند.
 
 
در رتبه دوم، سامسونگ با فروش 30.9 میلیون تبلت و سهم بازار 18.30 درصدی به چشم می‌خورد. در رتبه‌های بعدی به ترتیب لنوو و آمازون با فروش 17.7 و 16.1 میلیون تبلت قرار دارند که توانستند سهم 10.5 و 9.5 درصدی در بازار داشته باشند.
 
اچ‌پی، پرفروش‌ترین برند در بازار کروم‌بوک‌ها
IDC در گزارش خود به بازار کروم‌بوک‌ها هم اشاره کرده که طبق آمار، اچ‌پی در سال گذشته میلادی با فروش 10.2 میلیون کروم‌بوک و سهم 27.70 درصدی، بالاتر از هر شرکت دیگری قرار گرفته است. در رتبه دوم و سوم به ترتیب لنوو و ایسر با فروش 8.3 و 6.4 میلیون کروم‌بوک به چشم می‌خورند. در حالت کلی بازار کروم‌بوک‌ها در سال 2021 رشد سالانه 13.5 درصدی را تجربه کرده و در مجموع 37 میلیون کروم‌بوک فروخته شده است.

 
با وجود چنین رشد سالانه‌ای، فروش آن‌ها در فصل چهارم 2021 کاهش چشمگیر 63.60 درصدی داشته است. در این بازه زمانی به ترتیب شرکت‌های ایسر، دل و لنوو در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفتند.
 
 
در حالی که به نظر می‌رسد فروش تبلت‌ها و کروم‌بوک‌ها در حال کاهش است و بازار وارد دوره رکورد می‌شود، شیوع کرونا امیکرون می‌تواند دوباره بسیاری از افراد را در سراسر جهان خانه‌نشین کند و دوباره فروش این محصولات افزایش یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.