تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

گجت

February 1, 2022
16:59 سه شنبه، 12ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132884

عینکی که به کمک افراد نابینا می آید

 
در فیلم های علمی تخیلی شاهد فناوری هایی هستیم که می تواند به افراد نابینا کمک کند دنیای اطراف خود را مشاهده کنند. در دنیای واقعی نیز ممکن است به زودی دستگاه ‌هایی داشته باشیم که می ‌توانند به حرکت افراد نابینا بدون عصا کمک کنند.
 
 تیمی از پژوهشگران آلمانی به تازگی یک سیستم ناوبری جدید در قالب یک عینک ویژه برای افراد نابینا ایجاد کرده اند. دوربین‌های تعبیه ‌شده در این عینک، موانع را شناسایی می‌ کند و از طریق یک سیستم بازخورد لمسی به کاربر سیگنال می ‌دهد.
باید توجه داشت که ناوبری یکی از سخت ترین کارها برای افراد دارای نقص بینایی است. تاکنون چندین پروژه تحقیقاتی سعی کرده اند از طریق فناوری به این افراد کمک کنند اما هنوز هیچ ابزاری نتوانسته است جایگزین عصای سفید شود. به نظر می رسد دستگاه جدیدی که توسط محققان دانشگاه فنی مونیخ ساخته شده است می تواند این شرایط را تغییر دهد.
به گفته محققان، این اختراع از دو جزء تشکیل شده است. اساس این فناوری بر پایه یک جفت عینک چاپ سه بعدی است که مانند سیستم‌های ردیابی حرکت در هدست ‌های واقعیت مجازی، از دوربین ‌ها برای گرفتن یک تصویر استریوسکوپی از محیط برای ساختن یک نقشه سه بعدی استفاده می‌ کنند. به گزارش خبرگزاریsinapress، در این عینک ها محققان از دوربین Intel RealSense D415 استفاده کردند که این مزیت را دارد که می تواند نور مادون قرمز را جذب و به سیستم اجازه دهد در تاریکی شب نیز کار کند.
 
این عینک به یک ابزار دارای سیستم ویبره متصل بوده و به لطف شبکه ای از ۲۵ سنسور محرک، وجود یک مانع را در اطراف و مقابل کاربر نشان داده و موقعیت و فاصله آن را تا مشخص می کند. به این ترتیب کاربر می تواند بدون خطر برخورد با اشیا اطراف خود در محیط های مختلف پیمایش کند. به گزارش سیناپرس، این سیستم دارای دو حالت کارکرد است: در فضای داخلی با حداکثر فاصله تشخیص سه متر و در فضای باز با حداقل فاصله دو متر برای تشخیص موانع اطراف. بنابراین این دستگاه می تواند به عنوان مکمل عصا عمل کند.
 
داوطلبانی که این سیستم را آزمایش کردند، توانستند تا 98.6 درصد از مواقع تنها با یکی از موتورهای در حال لرزش و تا ۷۰ درصد مواقع در موقعیت‌های پیچیده ‌تر با بازخورد لمسی متعدد، به درستی حرکت کنند. محققان قصد دارند به بهبود این اختراع خود ادامه داده و به ویژه امیدوارند که تشخیص اشیا را برای ایجاد مسیرهایی که می تواند به حرکت در فضاهای باز کمک کند، یکپارچه کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.