تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 2, 2022
16:42 چهارشنبه، 13ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132924

حل اختلافات دانش بنیان ها با دادگاه های تخصصی

 به تازگی نمایندگان مجلس، قوه قضائیه را مکلف به تشکیل شعب مخصوص رسیدگی به اختلاف‌های شرکت‌های دانش‌ بنیان (علمی و فناوری مابین اشخاص، شامل حقیقی و حقوقی، با اشخاص حقیقی و حقوقی دانش‌بنیان، فناور و نخبگان) در شوراهای حل اختلاف کردند. ولی آیا بستر برای تشکیل چنین شعب اختصاصی آماده است؟ برای قضاوت در حوزه تخصصی دانش‌ بنیان چه اقدام‌هایی باید صورت بگیرد. کارشناسان معتقد هستند که تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به اختلاف‌های شرکت‌های دانش بنیان امری ضروری و در جهت ایجاد عدالت است ولی باید بستر عملیاتی آن که شامل تربیت وکلا و قضات تخصصی در شاخه‌های مختلف رشته‌های دانش بنیان است، در دستور کار قرار بگیرد.
 
دادگاه‌های تخصصی نیاز امروز
محمد جواد نعناکار کارشناس حقوقی حوزه فناوری اطلاعات  معتقد است اقدام مجلس شورای اسلامی برای تصویب مصوبه تشکیل شعب رسیدگی به اختلاف شرکت‌های دانش بنیان قابل ستایش است  و امیدوارم شورای نگهبان نیز آن را تأیید کند، چرا که ما نیز باید مانند همه کشورها چنین شعبی را در کشور راه‌اندازی کنیم. نعناکار به «ایران» گفت: برای ایجاد شعب به وکلا و قضات متخصص نیاز است. بنابراین باید این دو بخش نیز با آموزش تربیت شوند تا بتوانند به صورت تخصصی قضاوت را انجام دهند. نباید وکلا و قضاتی که به صورت عام تحصیلات خود را گذرانده‌اند، وارد قضاوت در حوزه تخصصی دانش بنیان شوند. وجود وکیل و قاضی و کارشناس متخصص این حوزه ضروری است تا به پرونده‌ها دقیق و عمیق رسیدگی و عدالت برقرار شود.
وی با بیان اینکه در زمینه بحث حقوقی شرکت‌های دانش بنیان در دنیا استانداردهای بین‌المللی در زمینه کدگذاری و دسته‌بندی وجود دارد، افزود: طبق این استاندارد شرکت‌ها همانطور که به بخش‌های بسیاری تقسیم می‌شوند (مثلاً کالا و خدمات دارای بخش‌های مختلفی است)، در حوزه حقوقی نیز همین تقسیم‌ها اعمال می‌شود و هر بخش دارای شعب تخصصی با قضات و وکلای تخصصی هستند. به صورتی که بیش از 150 رشته تخصصی وکالت و شعب وجود دارد. از این رو در کشور ما نیز باید چنین تقسیم‌بندی‌ای صورت بگیرد و آرام آرام  وکلا و قضات تربیت شوند. به اعتقاد وی، با این مصوبه  باید در سیستم آکادمیک بازبینی صورت بگیرد. وکلا و قضات باید حقوق سایبر، زیست فناوی، هوش مصنوعی و… را نیز بخوانند.
به گفته این کارشناس حقوقی، از آنجایی که شرکت‌های دانش بنیان دارای شاخه‌های آی تی، آی سی تی، نانو، زیستی، فضایی و … است، بنابراین باید به این تعداد هم وکیل و قاضی آموزش داده و تربیت شوند چون مشکلات هر بخش با بخش‌های دیگر متفاوت است و مشکلی که بخش سخت‌افزاری با آن درگیر است با نانو و نرم‌افزاری و شیمی و… فرق دارد.
نعناکار با اشاره به اینکه وجود شوراها و شعب می‌تواند روند رسیدگی به پرونده‌های شرکت‌های دانش بنیان را سریع‌تر کند، گفت: بستر از منظر قانونی آماده است اما از نظر عملیاتی آماده نیست. از این رو در آیین‌نامه‌های اجرایی و تشکیل مرکز وکلای قوه قضائیه برد تخصصی به افراد داده شود و از سوی دیگر تخصصی بودن هم تعریف و ابلاغ شود و برای عملیاتی شدن کارورزی صورت بگیرد تا شاهد زیست بوم دعاوی دانش بنیانی باشیم.
به گفته این کارشناس حقوقی تربیت وکلا و قضات متخصص حوزه دانش بنیان زمانبر است ولی پیشنهاد می‌شود چندین واحد عملی را مدیران عامل فنی و دانش بنیان برای آنها برگزار کنند تا با مفهوم و عمق قضیه دانش بنیان آشنا شوند که در این راه اصناف شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در این مسیر قوه قضائیه را یاری دهند.
مصوبه‌ای برای برقراری عدالت
بهداد عباسی جرم‌شناس فضای سایبر نیز معتقد است نفس رسیدگی تخصصی و وجود شعب و دادگاه‌های اختصاصی برای رسیدگی به اختلاف‌های تخصصی در حوزه شرکت‌های دانش بنیان تصمیم خوب و مبارکی است و در صورت تصویب شورای نگهبان عملیاتی کردن این مصوبه می‌تواند عدالت را در بخش‌های تخصصی مانند شرکت‌های دانش بنیان برقرار کند.
عباسی به «ایران» گفت: ایجاد شعب و دادگاه‌ها و رسیدگی‌های تخصصی، موضوعاتی است که پیش از این قانونگذار به آنها توجه کرده است. به طوری که در ماده 25 آیین دادرسی کیفری،  قانونگذار تشکیل دادسراهای تخصصی برای رسیدگی به موضوعات اختلافات و شکایات  تخصصی را صادر کرده است.
وی افزود: همچنین ماده 566 قانون آیین دادرسی کیفری دستور اختصاص  شعب ویژه  در محاکم  کیفری  یا حقوقی برای  رسیدگی‌های  اختصاصی را صادر و وجود آیین‌نامه‌ای مصوب از سوی رئیس قوه قضائیه را پیش‌بینی کرده و دستور داده تا سازوکار تشکیل این شعب تخصصی ایجاد شود. به گفته این جرم‌شناس سایبر حتی در این راستا رئیس قوه قضائیه  شیوه تشکیل شعب تخصصی  مراجع قضایی در 28 اردیبهشت ماه سال  98  را ابلاغ کرده و در حال اجراست. عباسی در ادامه به وجود ابهاماتی در این مصوبه اشاره کرد و گفت: با ملاحظه قوانین و آیین‌نامه مربوطه شیوه تخصصی؛ هدف قانونگذار  از یک رسیدگی تخصصی مشخص نیست. رسیدگی تخصصی به تعریف دقیق و قانونی از تخصصی و غیرتخصصی نیاز دارد و این موضوع ابهام دارد و ممکن است از مسأله تخصصی هرکسی یک برداشتی کند. از این رو باید مشخص شود که رسیدگی تخصصی باید دارای چه شاخص‌ها و ملاکی باشد.
وی افزود: طبق ماده 5 آیین‌نامه اجرایی، قضاتی که در شعب تخصصی کار می‌کنند  باید حداقل تحصیلات تکمیلی در آن رشته را داشته و آموزش‌های  لازم را دیده باشند و در این میان مشخص نیست اگر قاضی تحصیلات تکمیلی در حوزه  تخصصی نداشت چه  اتفاقی خواهد افتاد؟  از این رو باید قانونگذار رسیدگی‌های تخصصی را به صورت مشخص، قانونی و همه‌جانبه‌نگر تعریف کند. به گفته این جرم‌شناس سایبر امروز آیین دادرسی در اختلافات و شکایات و دعاوی غیرتخصصی با تخصصی یکسان است. بنابراین شیوه رسیدگی در شعب و محاکم تخصصی نیز باید متفاوت از عمومی شود. از این رو این بخش نیز به آیین دادرسی تخصصی نیاز دارد. مهم‌تر اینکه دستگاه قضا با کمبود وکیل و قاضی متخصص نیز روبه‌رو است. از این رو باید آنها نیز آموزش ببینند و تربیت شوند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.