سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 3, 2022
12:51 پنجشنبه، 14ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132939

با Craob X ، ‌لپ‌تاپ ۷ میلی‌متری بدون درگاه آشنا شوید

812.jpg
 
اگرچه تنوع درگاه یا همان پورت در یک لپ‌‎تاپ، می‌تواند برگ برنده آن در رقابت با دیگر نمونه‌های مشابه بازار باشد، اما اخیرا شرکت Craob از یک لپ‌‎تاپ مفهومی بدون درگاه تحت عنوان Craob X رونمایی کرد که این معادلات را برهم زده است.
 
با توجه به تصاویر و برخی مشخصات اعلام‌شده از این محصول در وب‌سایت شرکت سازنده، Craob X از ضخامت بدنه باریک ۷ میلیمتری و وزن تقریبا ۹۰۰ گرمی‌بهره می‌برد و در شمار نازک‌ترین لپ‌‎تاپ‌های بازار جای خواهد گرفت.
 
به گفته Craob‏، این محصول مجهز به نمایشگر ۱۳.۳ اینچی بدون ناچ و بدون وبکم عرضه خواهد شد. دوربین این لپ‌‎تاپ در دل نمایشگر تعبیه شده است. اما ویژگی بارز Craob X، بدون درگاه بودن آن است که در نوع خود منحصر به‌فرد است. این یعنی خبری از درگاه USB یا تاندربولت و حتی ورودی شارژ در این لپ‌‎تاپ نیست.
 
در واقع، همه قابلیت‌های ارتباطی و شارژ به صورت وایرلس ارائه خواهد شد. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، یک قطعه کوچک به پشت در لپ‌‎تاپ متصل می‌شود و دستگاه را شارژ می‌کند. همچنین روی این شارژر، چندین درگاه از قبیل USB نوعِA و C، تاندربولت و کارت حافظه اس‌دی برای ارتباط دستگاه‌های مختلف به لپ‌‎تاپ تعبیه شده است.
 
در خصوص مشخصات فنی نیز باید گفت که برای این محصول، سخت‌افزاری قدرتمند پیش‌بینی شده به طوری که گفته می‌شود Craob X مجهز به پردازنده اینتل Core i۷-۱۲۸۰P که از جمله چیپ‌های جدید اینتل و با مصرف انرژی پایین محسوب می‌شود، عرضه خواهد شد. همچنین این پردازنده از گرافیک اینتل Iris Xe بهره می‌برد.
 
نمایشگر این لپ‌‎تاپ بدون درگاه نیز از کیفیت بالا و رزولوشن ۴K UHD+ برخوردار خواهد بود و از حافظه رم ۳۲ گیگابایتی LPDDR5 به همراه حافظه ۲ ترابایتی PCIe ۴.۰ به همراه وای فای ۶E در آن استفاده خواهد شد.
 
روی کاغذ و با توجه به این مشخصات، می‌توان Craob X را به عنوان لپ‌‎تاپی جذاب متصور شد که به لطف طراحی چشم‌نواز و مشخصاتی که در دل خود جا داده، می‌تواند نظر هر خریداری را به خود جلب کند.
 
با این حال در انتخاب این محصول باید به دو نکته توجه داشت؛ نخست آنکه فعلا هیچ اطلاعاتی در خصوص سرعت شارژ این شارژر وایرلس اعلام نشده اما احتمالا از سرعت کمتری در مقایسه با شارژرهای سیمی‌بهره می‌برد.
 
مورد دوم نیز اینجاست که اگر روزی، شارژر این لپ‌‎تاپی را گم و یا فراموش کنید که در کیفتان بگذارید، کارتان بسیار سخت خواهد شد چراکه به دلیل نبود درگاه روی بدنه، نمی‌توان از هیچ شارژر متفرقه دیگری استفاده کرد و در نتیجه، باید از شارژ باقی‌مانده لپ‌‎تاپ خود تا زمان رسیدن به منزل به بهترین شکل استفاده کنید. باید منتظر ماند و دید که Craob برای رفع این دو مورد چه تدبیری را اتخاذ خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.