اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 4, 2022
12:23 جمعه، 15ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132946

برنامه‌ریزی برای ساخت پرتابگر در بخش خصوصی

 
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری از برنامه‌ریزی برای حضور بخش خصوصی در زمینه ساخت پرتابگرها خبر داد.
 
 منوچهر منطقی  امروز در دورهمی امید فضا که به مناسبت روز ملی فضایی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با بیان اینکه ۳ طیف دولتی، خصوصی و نهادهای واسط چون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صنعت فضایی فعال هستند، افزود: معاونت علمی در زمینه انتقال پروژه‌ها از بخش دولتی به خصوصی نقش آفرینی می‌کند که در ۸ سال گذشته اقدام مؤثری انجام نشده است.
 
وی دلیل این کاستی را  اقدام دولت یازدهم و دوازدهم برای ساماندهی صنعت فضایی و راه اندازی مرکز ملی فضایی بر اساس نقشه راه تدوین‌شده عنوان کرد و ادامه داد: این مرکز در ۲ سال اول فعالیت خود، مسیر خود را پیدا نکرد.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل ونقل پیشرفته، عدم تحقق اعتبارات در بخش صنعت فضا را از دیگر چالش‌های این حوزه دانست و ادامه داد: برای این منظور ما اقدام به یکپارچه سازی و تجمیع امکانات و توانمندی‌ها کردیم تا هزینه‌ها کاهش یابد و در این مسیر ۳ پلتفرم در حوزه صنعت فضایی تعریف کردیم.
 
منطقی ماهواره‌های ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم با محوریت دانشگاه صنعتی شریف، ماهواره ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم با محوریت دانشگاه علم و صنعت و ماهواره ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم را از جمله این ۳ پلتفرم نام برد.
 
وی ایستگاه فضایی را از دیگر نیازهای محققان حوزه فضایی نام برد و افزود: با توجه به اینکه ایستگاه‌های فضایی متعددی در کشور داریم، ما در این زمینه اقدام به تجمیع امکانات در این حوزه کردیم.
 
وی بخش پرتابگر را از دیگر زمینه‌های حوزه فضایی دانست و گفت: در حال حاضر تمرکز بر پرتابگر "ذوالجناح" است که این اقدام ادامه نیافت و ما برای حضور بخش خصوصی تمرکز کردیم که در این زمینه به دلیل وجود مرکز ملی فضایی موانعی ایجاد شد. از سوی وزارت ارتباطات نامه‌ای به رئیس جمهور ارسال شد که سازمان فضایی به این مرکز ملحق شود.
 
منطقی اضافه کرد: از آنجایی که توسعه حمل و نقل پیشرفته در گرو خدمات فضا پایه است، از این رو در ساختار جدید تصمیم گرفته شد تا از خدمات این صنعت در وزارت راه و شهرسازی و نیرو استفاده شود، ضمن آنکه کل زنجیره ارزش فضایی به شرکت‌های فناور منتقل شود.
 
به گفته وی در حال حاضر از ۴ بخش سازنده ماهواره‌های مکعبی حمایت شده است و با همکاری بخش‌های فضایی ۳ تا ۴ سال آینده پرتابگر بخش خصوصی خواهیم داشت، به گونه‌ای که در تضاد با بخش‌های نظامی نباشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.