امنیت

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 4, 2022
12:25 جمعه، 15ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132947

سرقت ۳۲۰ میلیون دلار در جدیدترین هک رمزارز

 
ورم هول (Wormhole) که یکی از معروفترین پلهای میان زنجیره ای بین سولانا و اتریوم است، حدود ۳۲۰ میلیون دلار را در حمله هکی که ظاهرا بعدازظهر چهارشنبه اتفاق افتاد، از دست داد.
 
 این دومین سرقت بزرگ رمزارز پس از سرقت ۶۰۰ میلیون دلاری رمزارز از پلی نت ورک و بزرگترین حمله هک به سولانا است که رقیب اتریوم محسوب می شود و در اکوسیستمهای توکن غیرقابل معاوضه (NFT) و فاینانس غیرمتمرکز (DeFi)، محبوبیت رو به رشدی پیدا کرده است.
 
اتریوم پراستفاده ترین شبکه بلاک چین بوده و بازیگر بزرگی در دنیای DeFi به شمار می رود که در آن قطعات قابل برنامه ریزی کد که به عنوان تماسهای هوشمند شناخته می شوند، می توانند جای واسطه هایی نظیر بانکها و وکلا را در انواع خاصی از مبادلات مالی بگیرند. سولانا رقیب جدیدی که به تازگی معرفی شده است، به دلیل ارزانتر بودن و سریعتر بودن استفاده از آن در مقایسه با اتریوم، محبوبیت رو به رشدی پیدا کرده است.
 
دارندگان رمزارز اغلب در یک اکوسیستم بلاک چین فعالیت نمی کنند بنابراین طراحان، پلهای میان زنجیره ای ساخته اند تا به کاربران امکان دهند رمزارز را از یک زنجیره به دیگری منتقل کنند.
 
ورم هول پروتکلی است که به کاربران امکان می دهد توکن ها و NFT های خود را بین سولانا و اتریوم جا به جا کنند. طراحان نماینده ورم هول، هک شدن این پروتکل را در حساب توییترش تایید و اعلام کردند این شبکه برای اصلاحات تعطیل شده است. وب سایت رسمی این پروتکل در حال حاضر غیرقابل دسترس است.
 
بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، بررسی شرکت امنیت سایبری بلاک چین سرتیک نشان داده که هکرها حداقل اتریوم به ارزش ۲۵۱ میلیون دلار و سولانا به ارزش ۴۷ میلیون دلار و بیش از چهار میلیون دلار سکه یو اس دی سی را به سرقت برده اند.
 
طبق یافته های یک تحقیقات، کلاهبرداری و دزدی در پلتفرمهای DeFi سال میلادی گذشته از مرز ۱۰ میلیارد دلار عبور کرد و ریسکهای مربوط به حوزه ساماندهی نشده رمزارزها را بیش از پیش نمایان ساخت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.