تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 5, 2022
11:42 شنبه، 16ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132982

ادعای پژوهشگران: کامپیوترهای کوانتومی تا 2030 احتمالا امنیت بیت‌کوین را زیر سوال می‌برند

 
امروزه شبکه بیت کوین برای حفظ امنیتش از یک الگوریتم رمزنگاری به نام SHA-256 استفاده می‌کند که با کامپیوترهای کنونی نمی‌توان آن را شکست و از بین برد. اما شاید طی یک دهه آینده، کامپیوترهای کوانتومی قادر به چنین کاری باشند. دانشمندان در دانشگاه «ساسکس» مدعی شده‌اند که کامپیوترهای کوانتومی طی یک دهه آینده به اندازه‌ای قدرتمند می‌شوند که می‌توانند امنیت شبکه بیت کوین را زیر سوال ببرند.
 
بیت کوین مبتنی بر بلاکچین است و توسط الگوریتم SHA-256 محافظت می‌شود. اگر کاربری بتواند در هنگام تراکنش‌های بیت کوین به کلید آن دست پیدا کند، می‌تواند این بیت کوین را تصاحب کند. پژوهشگران ساسکس به رهبری «مارک وبر» می‌گویند که به هر تراکنش بیت کوین یک کلید رمزنگاری اختصاص داده می‌شود که این کلید برای مدت محدودی، از 10 دقیقه گرفته تا یک روز می‌تواند آسیب‌پذیر باشد.
 
شکستن امنیت بیت کوین با کامپیوترهای کوانتومی؟
پژوهشگران تخمین می‌زنند که یک کامپیوتر کوانتومی با 1.9 میلیارد کیوبیت می‌تواند تنها در 10 دقیقه، رمزنگاری بیت کوین را بشکند. اگر این کامپیوتر بخواهد چنین کاری را در یک ساعت انجام دهد، به 317 میلیون کیوبیت نیاز خواهد داشت. در نهایت کامپیوتری با 13 میلیون کیوبیت می‌تواند چنین کاری را در یک روز انجام دهد.
 
با وجود ادعای دانشمندان مبنی بر شکستن امنیت شبکه بیت کوین طی یک دهه آینده، باید بدانید که در حال حاضر کامپیوترهای کوانتومی کمتر از 150 کیوبیت دارند. برای مثال می‌توان به پردازنده Eagle شرکت IBM با 127 کیوبیت اشاره کرد. بنابراین راه طولانی تا دستیابی به کامپیوترهای کوانتومی با میلیون‌ها کیوبیت داریم. همین موضوع باعث شده پژوهشگران ساسکس با بررسی روند پیشرفت در این حوزه، توسعه چنین کامپیوترهای را برای یک دهه آینده درنظر بگیرند.
 
شاید کامپیوترهای کوانتومی در یک دهه آینده به صدها میلیون کیوبیت دست پیدا کنند، اما تضمینی برای شکستن امنیت بیت کوین وجود ندارد چرا که به گفته محققان، شبکه بیت کوین می‌تواند با یک سافت فورک روی یک روش رمزگذاری جدید که در برابر کامپیوترهای کوانتومی امن باشد، چنین تهدیدی را از بین ببرد. با این وجود، چنین کاری نگرانی‌های مخصوص به خودش را دارد. بنابراین حتی اگر دهه آینده بتوانیم به کامپیوترهای کوانتومی فوق قدرتمند دست پیدا کنیم، تضمینی برای زیر سوال بردن امنیت شبکه بیت کوین وجود ندارد.
 
با وجود تمام این موارد، هیچ شبکه‌ای برای همیشه امن نخواهد بود. برای مثال در ماه‌های اخیر شاهد حملات به برخی پل‌های بلاکچین بوده‌ایم. مرداد ماه هکرها به شبکه Poly حمله کردند و 600 میلیون دلار رمزارز را به سرقت بردند. چند روز پیش هم پل بلاکچین Wormhole مورد حمله سایبری قرار گرفت و 320 میلیون دلار رمزارز از دست داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.