اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

February 5, 2022
16:50 شنبه، 16ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133014

رئیس رگولاتوری: اصلاح پروانه ایرانیان‌نت برای توسعه فیبر نوری در کشور

 
پروانه‌ی ایرانیان‌‌نت، به‌عنوان مجری اپراتور چهارم یا فیبر نوری قرار است توسط رگولاتوری مورد اصلاح قرار بگیرد تا از زیرساخت‌های این اپراتور هم برای پروژه‌ی توسعه‌ی فیبر نوری در کشور استفاده شود.
 
هیئت دولت دهم بهمن‌ ماه سال ۸۹ طرح انتقال فیبر نوری به منازل را تصویب کرد و در ‌نهایت نیز در سال ۹۱ پروانه اجرای این پروژه به شرکت ایرانیان‌نت (اپراتور چهارم یا اپراتور فیبر نوری) رسید و قرار شد این شرکت در فاز نخست کار خود دسترسی یک میلیون کاربر را به اینترنت با سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه فراهم کند. حالا تقریباً یک دهه از این اتفاق می‌گذرد و این اپراتور نتوانسته بر‌ اساس تعهدات خود فیبر نوری را به منازل برساند.
 
حالا در شرایطی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مأموریت اصلی خود تا پایان سال ۱۴۰۴ رساندن فیبر نوری حداقل برای پوشش ۲۰ میلیون نفری است، دوباره نام ایرانیان‌نت شنیده می‌شود و قرار است طبق گفته‌های رئیس سازمان تنظیم مقررات از زیرساخت‌های این شرکت هم برای توسعه‌ی فیبر نوری استفاده شود.
 
صادق عباسی شاهکوه، با اشاره به اینکه باید بر‌ اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی در طرح معماری شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوار‌ها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌برثانیه به پهن‌باند دسترسی داشته باشند، به زومیت می‌گوید اگر همکاری همه‌ی بازیگران نباشد این پروژه به سرانجام نمی‌رسد.
 
عباسی شاهکوه در ‌مورد اینکه بعد از یک دهه سپری شدن از پروانه ایرانیان‌نت، این شرکت نتوانسته فیبر نوری را به منازل برساند؛ به زومیت می‌گوید:
 
پروانه ایرانیان‌نت همچنان برقرار است، چون این اپراتور هم یک شرکت FCP محسوب می‌شود ولی تا الان این شرکت ناموفق بوده و نتوانسته تعهداتش عمل کند و مشکلات پروانه‌ای دارد. ما در‌ حال کار روی پروانه این شرکت هستیم و می‌خواهیم اصلاحاتی روی آن داشته باشیم.
 
شاهکوه در‌ مورد این اصلاحات اعلام می‌کند که شاید از این به بعد این شرکت در بستر انتقال کار کند و بستر دسترسی را برای دیگر شرکت‌ها فراهم کند. پیش از این نیز مدیرعامل ایرانیان‌نت در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرده بود که آن‌ها می‌خواهند در لایه‌ی زیرساخت انتقال کار کنند و تنها برای شرکت‌های دیگر FCP دسترسی لازم به فیبر نوری تا منازل را فراهم کنند، هرچند که همچنان بر‌ اساس پروانه‌ی مجوز دسترسی فیبر به منازل را هم خواهند داشت.
 
عباسی شاهکوه تأکید می‌کند که در تقسیم کاری‌ای که برای توسعه‌ی فیبر نوری در کشور در‌ ‌حال انجام است، ایرانیان‌نت یکی از اپراتورهایی بوده که برای رسیدن وزارت ارتباطات با هدف رساندن فیبر نوری به منازل پیش‌قدم شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.