سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 6, 2022
11:01 یکشنبه، 17ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133021

بودجه ۵۲ میلیارد دلاری آمریکا برای تولید تراشه تصویب شد

 
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه «آمریکا رقابت می کند۲۰۲۲» (America COMPETES Act ۲۰۲۲) را تصویب کرد که یکی از اقدامات این لایحه تخصیص کمک ۵۲ میلیارد دلاری به تولید کنندگان نیمه رسانا است.
 
 به نقل از انگجت، همچنین طی این لایحه ۲۹۰۰ صفحه ای ۳۰۰ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه اختصاص می یابد.
 
در صورتیکه این قانون اجرا شود، می توان آن را جامع ترین تلاش آمریکا برای رساندن خود به سطح فناوری ها و سلطه چین در بازار قلمداد کرد. اما نشریه نیویورک تایمز در گزارشی می نویسد تصویب نسخه فعلی این قانون در سنا بعید است.
 
دلیل عمده این امر نیز تفاوت عقاید احزاب دموکرات و جمهوریخواه درباره موضع آمریکا برای رقابت با چین است.
 
نمایندگان جمهوریخواه معتقدند این قانون بندهای زیادی دارد که به تغییرات آب وهوایی پرداخته است. به عنوان مثال در لایحه مذکور ۸ میلیارد دلار برای کمک به صندوق هوای سبز(Green Climate Fund ) در نظر گرفته شده است. این صندوق از سوی توافقنامه پاریس شکل گرفته تا به کشورهای در حال توسعه کمک کند با این چالش مقابله کنند. همچنین جمهوریخواهان معتقدند در این قانون به اندازه کافی به مسئولیت پذیر کردن چین پرداخته نشده است.
 
با این وجود نمایندگان هر دو حزب موافق هستند که دولت فدرال باید بودجه بیشتری صرف حمایت از تولید تراشه در داخل کشور کند. ماه گذشته اینتل اعلام کرد یک واحد تولید نیمه رسانا با بودجه ۲۰ میلیارد دلار در اوهایو می سازد و پس از آن خبر داد در صورتیکه کنگره پشتیبانی از این صنعت را تایید کند، طی دهه آینده تا ۱۰۰ میلیارد دلار صرف ساخت این واحد می کند.
 
طبق گزارش اخیر بلومبرگ، جوبایدن رییس جمهور آمریکا عدم تولید تراشه در داخل کشور را یک چالش امنیتی قلمداد می کند. در این میان کمبود جهانی تراشه نیز نقش مهمی دارد.
 
اکنون که مجلس نمایندگان لایحه را تصویب کرده باید درباره آن با سنا مذاکره کند. قبل از آنکه رییس جمهور لایحه را امضا و به قانون تبدیل کند باید هر دو مجلس نمایندگان و سنا آن را تصویب کرده باشند.
 
رییس جمهور آمریکا نیز از کنگره خواسته در این خصوص سریع تر اقدام کند. در بیانیه او آمده است: مشتاق آن هستیم که سنا و مجلس نمایندگان هرچه سریع تر به توافق نظر برسند و لایحه را در سریع ترین زمان ممکن برای امضا روی میزم ببینم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.