اپراتورها

اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

February 6, 2022
14:43 یکشنبه، 17ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133048

زارع‌پور: اپراتورها می‌خواهند کم‌کاری‌های خود را به گردن وزارت ارتباطات بیاندازند

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: عدم توسعه زیرساخت‌ها، دلیل اصلی کندی اینترنت در کشور است. ما مشکلی برای تامین پهنای باند نداریم و اگر برخی اپراتورها به این نکته اشاره می‌کنند، قصد دارند کم‌کاری‌های خود را به گردن وزارت ارتباطات بیندازند.
 
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم افتتاح سیستم سورتینگ مرکز تجزیه و مبادلات پستی کشور، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات‌ آن‌ها پاسخ داد.
 
افتتاح طرح ۴۲ میلیارد تومانی
 
وی درباره سیستم تفکیک هوشمند مرسولات پستی، گفت: امروز شاهد افتتاح مرکز تفکیک هوشمند مرسولات پستی در کشور هستیم. این‌کار حاصل فعالیت شبانه روزی پنج ماه گذشته همکارانم در شرکت ملی پست است. ما به دنبال این هستیم که با استفاده حداکثری از فناوری‌های جدید و به روز دنیا در مراحل مختلف کاری شرکت ملی پست، از قبول تا رهسپاری مرسولات پستی شاهد ارتقا کیفیت خدمات پستی و تحقق پست هوشمند در تراز جمهوری اسلامی ایران باشیم تا خدمات با کیفیت را به مردم ارائه کنیم.
 
وی تاکید کرد: برنامه ما این است که چنین مراکزی را در تمام مراکز استان‌ها راه‌اندازی کنیم تا سرعت و دقت خدمات پستی بالا برود. سیستم های سورتنیگ جزو پیشرفته‌ترین سیستم‌های جهان است. چیزی که امروز مشاهده می ‌نید ترکیبی از اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و کلان داده است و اطلاعات از تلفیق مرسولات پستی است. برای این طرح ۴۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
 
عدم توسعه زیرساخت‌ها، دلیل اصلی کندی اینترنت
 
زارع‌پور در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره کیفیت اینترنت ثابت خاطرنشان کرد: از ساعاتی بعد که ساعت پیک مصرف است اینترنت کند می‌شود و این نشان می‌دهد مشکل در زیرساخت‌های شبکه است، در غیر اینصورت کندی اینترنت در بقیه ساعات روز هم وجود داشت.
 
وزیر ارتباطات گفت: کاربران از ۹ شب به بعد بیش از هر زمان دیگری از اینترنت استفاده می‌کنند و به دلیل این‌که توسعه ارتباطات ثابت به درستی انجام نشده، آن‌ها مجبور به استفاده از اینترنت سیار هستند که زیرساخت‌های آن‌ها تغییری نکرده و نمی‌تواند این حجم از تقاضا را تامین کند. همین مسئله کندی سرعت اینترنت را رقم می‌زند.
 
وی تاکید کرد: اکنون تقاضای مردم برای استفاده از اینترنت بین‌الملل و داخلی نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته و به همین واسطه شبکه ارتباطی به نقطه بحرانی رسیده است. در حال برنامه‌ریزی برای حل این مشکلات هستیم. یک راه برای حل مشکل در کوتاه مدت تخصیص فرکانس ۲۳۰۰ برای اپراتورهای همراه است.
 
زارع‌پور تاکید کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا اپراتورها هر چه سریع‌تر بتوانند تجهیزات خود را وارد شبکه ارتباطی کشور کنند. ظرف ۲ ماه آینده یکی از اپراتورها تجهیزات خود را وارد می‌کند و این کیفیت شبکه را بهتر خواهد کرد.  
 
وی تاکید کرد: پیگیر حل مشکلات سایت bts اپراتورها در شهرهای مختلف هستیم. برخی از این سایت‌ها نیاز به تعمیر دارند و برای برخی دیگر حکم قلع و قمع صادر شده که با شهردار تهران در حال مذاکره هستیم تا این حکم لغو شود.
 
 راه‌اندازی پنج میلیون فیبرنوری در دولت سیزدهم
 
زارع‌پور تاکید کرد: راهکار اساسی برای کاهش کندی اینترنت، توسعه شبکه اینترنت ثابت کشور است. برای تحقق این هدف، نیم میلیون فیبرنوری هفته آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و برنامه‌ ما این است که با همکاری همه با عزم ملی پروژه راه‌اندازی پنج میلیون فیبرنوری نقاط برای مردم و کسب و کارها را تا پایان دولت سیزدهم اجرایی کنیم.
 
وزیر ارتباطات گفت: ما مشکلی برای تامین پهنای باند نداریم و برخی از اپراتورها اگر چنین چیزی را مطرح می‌کنند به دنبال این هستند که کم‌کاری و نقصان‌های خود را به گردن وزارت ارتباطات بیندازند. ما هیچ مشکلی برای تامین پهنای باند نداریم، و تلاش می‌کنیم تا کیفیت شبکه را افزایش دهیم. تا زمانی که توسعه شبکه ارتباطی ثابت کشور افزایش پیدا نکند، گاهی اوقات با مشکل کندی اینترنت رو به رو خواهیم بود.
 
وی درباره ایمن‌سازی فضای مجازی برای کودکان گفت: همه اپراتورها در گذشته این امکان را نداشتند، اما اکنون به جای صدور سیم‌کارت مخصوص کودک، برنامه‌ داریم تا پدر و مادرها بتوانند سیم‌کارت خود را در زمانی که کودک در حال استفاده از آن است به سیم‌کارت کودک تبدیل کنند، همین هفته از این طرح رونمایی خواهد شد.
 
زارع‌پور افزود: بخشی از بودجه شبکه ملی اطلاعات قرار است صرف توسعه ارتباطات ثابت در کشور شود. این بودجه نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. ما بر اساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی متولی توسعه زیرساخت‌ها و ارائه خدمات در کشور هستیم و در هر ۲ مسیر حرکت خواهیم کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.