تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 7, 2022
11:18 دوشنبه، 18ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133067

۸۰ درصد دستگاه‌های کارتخوان دارای پرونده مالیاتی شده‌اند

 
اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده مالیاتی یکی از وظایف محول شده به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد از سوی قانون بود؛ از همین رو طی سه ماهه اخیر ۸۰ درصد این دستگاه‌ها ساماندهی شده‌اند و برای صاحبان آنها پرونده مالیاتی باز شده و ۲۰ درصد مابقی تا پایان سال ساماندهی خواهند شد.
 
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی با بیان این مطلب در گفت‌وگو با صدا و سیما اعلام کرد: ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت در قانون وجود داشت و جزو دغدغه های نمایندگان و دولت است و تعیین تکلیف کارت‌خوان‌های بانکی به شفافیت فعالیت‌های اقتصادی کمک قابل توجهی خواهد کرد. لذا براساس قانون باید برای افرادی که درگاه پرداخت یا پایانه فروشگاهی دارند، پرونده مالیاتی تشکیل شود که روند اجرای این قانون به درستی انجام نشد اما خوشبختانه در ۳ ماه اخیر با ارتباط بسیار خوب بین بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد،‌ ۸۰ درصد دستگاه‌های کارت‌خوان‌ ساماندهی شده است.
 
صالح آبادی تصریح کرد: ۲۰ درصد مابقی نیز تا پایان سال ساماندهی شده و دارای پرونده مالیاتی و از شفافیت قابل قبولی برخوردار خواهند بود.
 
رمز ریال جایگزین اسکناس می‌شود
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اجرای پروژه رمز ریال، تاکید کرد: راه‌اندازی رمز پول ملی در دستور کار بانک‌های مرکزی دنیا قرار گرفته که این موضوع با رمز دارایی‌هایی که به اشکال دیگر جهانی وجود دارد بسیار متفاوت است. مقررات رمز ریال بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار تصویب شده و در حال حاضر هم طراحی سامانه‌های آن در بانک مرکزی در دستور کار قرار دارد که در اوایل سال آینده اجرایی خواهد شد.
 
صالح‌آبادی ادامه داد: در رمز ریال ملی، اسکناس ریال تبدیل به رمز ریال می‌شود و ناشر آن بانک مرکزی خواهد بود که برخلاف رمز دارایی استخراج نمی‌شود و قابل سرمایه‌گذاری هم نیست.
 
او درباره شفافیت نظام بانکی گفت: جریان ریال در اقتصاد باید شفاف شود. مباحث مبارزه با پولشویی یکی از مصادیقی است که می‌تواند ما را به شفافیت برساند که در صورت مبارزه با پولشویی و کامل کردن رصد جریان ریال، شفافیت در اقتصاد بیشتر می‌شود.
 
به گفته دکتر صالح آبادی، تصویب اصلاح قانون بانک مرکزی نیز از دیگر مسائلی است که به اقتدار بانک مرکزی و افزایش شفافیت در نظام بانکی کمک کند. رئیس کل بانک مرکزی افزود: هرچه اقتدار بانک مرکزی در کنترل‌هایی که می تواند بر حوزه ریال و سیستم بانکی و رفتار بانکها داشته باشد، افزایش یابد به طور قطع به شفافیت نظام بانکی کمک خواهد کرد.
 
او تاکید کرد: اگر بتوانیم فعالیت‌های خود در نظام بانکی را به صورت سامانه محور گسترش دهیم، نظارت‌های پسینی به نظارت‌های همراه با کنترل و سیستمی و هوشمند تبدیل خواهد شد.
 
تسهیلات بدون ضامن به معنی ایجاد یک وام جدید نیست
رئیس کل بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت پرداخت وام‌های خرد زیر ۱۰۰ میلون تومان گفت: بهتر بود در این زمینه اطلاع رسانی مناسب‌تری صورت می گرفت چرا که وام جدیدی با عنوان وام ۱۰۰ میلیون تومانی تعریف نشده است، بلکه موضوع این بود که دسترسی مردم به تسهیلات خرد آسان‌تر شود. به این صورت که اگر با اعتبارسنجی مشخص شد فردی از اعتبار مناسب برخوردار بوده و خوش‌حساب است، بتواند به جای ارائه ضامن، با استفاده از وثائق سهل‌تر مانند حقوق دریافتی، سهام عدالت و یا سایر سهام بورسی از تسهیلات بانکی بهره‌مند شود. این به معنای بازشدن سرفصل جدیدی در تسهیلات بانکی نیست بلکه به معنای این است که دسترسی مردم به سیستم بانکی با اعتبار مناسب سهل‌تر می‌شود.
 
صالح‌آبادی در ادامه درباره زیرساخت‌های مورد نیاز برای اعتبارسنجی در ابعاد گسترده هم توضیح داد: هم اکنون یک شرکت اعتبار سنجی ایران وجود دارد که رتبه اعتباری به افراد اعطا می‌کند و بانک ها نیز می‌توانند از رتبه‌های آن استفاده کنند، با این حال این موضوع نیاز به اصلاح و تکمیل دارد. بنابراین هم اکنون بستر اعتبارسنجی و ارائه رتبه اعتباری را در سیستم بانکی خود داریم و اگر افراد به شبکه بانکی مراجعه کنند با استفاده از این سامانه می‌توان رتبه اعتباری آنها را تعیین کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.