اپلیکیشن

امینت

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

February 7, 2022
11:59 دوشنبه، 18ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133076

شکست متا در پرونده کمبریج آنالیتیکا در استرالیا

 
رگولاتوری استرالیا موفقیت بزرگی در برابر متا به دست آورده، زیرا دادگاه فدرال این کشور درخواست تجدیدنظرخواهی متا (فیس‌بوک سابق) در مورد پرونده کمبریج آنالیتیکا را رد کرده است.
 
 به نقل از زد دی نت، دادگاه فدرال استرالیا تقاضای استیناف فیس‌بوک در مورد پرونده کمبریج آنالیتیکا را رد کرده است. این شرکت مدعی شده بود از این طریق نه تجارتی انجام شده و نه اطلاعات شخصی کاربران در استرالیا جمع‌آوری شده است. اما دادگاه ادعاهای مذکور را رد کرد.
 
این بدان معنی است که شکایت دفتر کمیسر اطلاعات استرالیا (OAIC) علیه فیسبوک (متا)، پس از تقریباً دو سال کشمکش در دادگاه، سرانجام قابل رسیدگی قضائی است.
 
متا با طرح ادعاهایی مبنی بر اینکه در استرالیا تجارت نکرده و اطلاعات شخصی را جمع‌آوری نمی‌کند تلاش داشت از شکایت از خود بر طبق قوانین حفظ حریم خصوصی این کشور جلوگیری کند. اما دادگاه فدرال استدلال متا را مبنی بر اینکه پلتفرم فیس‌بوک صرفاً به عنوان یک وب‌سایت در خارج از این کشور عمل می‌کند و در صورت دریافت درخواست داده‌های کاربران را به دولت استرالیا ارائه می‌دهد، نپذیرفت.
 
از نظر دادگاه نصب کوکی‌های متا بر روی دستگاه‌های الکترونیکی کاربران استرالیایی یک اقدام تجاری برای گسترش کسب و کار و جمع‌آوری اطلاعات شخصی در استرالیا تلقی می‌شود.
 
رگولاتوری استرالیا هم اکنون متا را به نقض حریم خصوصی بیش از ۳۰۰۰۰۰ استرالیایی متهم کرده که داده‌های آنها در رسوایی کمبریج آنالیتیکا افشا شده بود. این رویداد منجر به جمع‌آوری داده‌های میلیون‌ها کاربر فیس بوک در سراسر جهان توسط شرکت مشاوره Cambridge Analytic بدون رضایت آنها از طریق یک اپلیکیشن شد.
 
رسوایی کمبریج آنالیتیکا از سال ۲۰۱۸ به دلیل استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده برای بررسی احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و کمپین برگزیت، پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای داشته است. آنجلین فالک، کمیسر اطلاعات استرالیا و حریم خصوصی گفت که از نتیجه قضاوت دادگاه خرسند است و دفتر او به پیشبرد پرونده ادامه خواهد داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.