5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

فناوری

February 12, 2022
16:08 شنبه، 23ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133228

چین رکورد بالاترین سرعت جابه‌جایی اطلاعات با فناوری 6G را شکست

با وجود این که 5G هنوز در بسیاری از نقاط جهان راه‌اندازی نشده، چین کار روی نسل بعدی فناوری‌های ارتباطی موسوم به 6G را آغاز کرده است. محققان این کشور توانسته‌اند رکورد استریم 1 ترابایت داده از فاصله 1 کیلومتری را در 1 ثانیه به ثبت برسانند.
به گزارش خبرگزاری SCMP، گروهی از محققان دانشگاه سینگهوای چین به رهبری پروفسور «ژانگ چائو» به‌تازگی از ثبت این رکورد خبر داده‌اند. محققان با استفاده از امواج رادیویی فرکانس بالا که با نام امواج میلی‌متری گردابی شناخته می‌شوند، این رکورد را ثبت کردند. سرعت ثبت شده با این فناوری حدود 10 تا 20 برابر سرعت 5G است.
پژوهشگران این آزمایش را در یکی از مراکز مربوط به المپیک زمستانی پکن انجام دادند تا بتوانند به‌طور همزمان بیش از 10 هزار پخش زنده باکیفیت را استریم کنند. پروفسور چائو می‌گوید امواج میلی‌متری گردابی با همه فناوری‌های ارتباطی رادیویی که در طول صد سال گذشته استفاده شده‌اند، فرق می‌کند.
چین در 6G با امواج میلی‌متری گردابی کار می‌کند
فناوری‌های حاضر از امواج الکترومغناطیس دو بعدی استفاده می‌کنند که با بالا و پایین رفتن خود وضعیت اطلاعات را نشان می‌دهند. ولی امواج میلی‌متری گردابی سه بعدی هستند و شبیه حرکت دورانی یک گردباد عمل می‌کنند. این حرکات دورانی می‌تواند اطلاعات بیشتری را در بر گرفته و پهنای باند ارتباطات را افزایش دهند.
گروهی که روی این آزمایش در چین کار کرده، یک فرستنده خاص ساخته که به امواج اجازه می‌دهد برای حمل داده‌های اضافه در سه حالت بچرخند. از سوی دیگر، یک دستگاه گیرنده خاص هم طراحی شده که می‌تواند حجم بالایی از داده را در کسری از ثانیه رمزگشایی کند.
از فناوری 6G می‌توان برای بهبود سلاح‌ها و سامانه‌های دفاعی استفاده کرد. این آزمایش ثابت می‌کند که سلاح‌های فراصوت قادر خواهند بود تا از 6G برای شناسایی سوژه‌ها و ارتباطات خود استفاده کنند. در این گزارش گفته شده که راه‌اندازی تجاری 6G از سال 2030 در چین آغاز می‌شود، اما ارتش احتمالا زودتر به آن دسترسی پیدا خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.