امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 13, 2022
16:24 یکشنبه، 24ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133264

برنامه مخفیانه «سیا» برای جمع آوری داده های شهروندان فاش شد

 
طبق نامه ۲سناتور آمریکایی که به تازگی از حالت محرمانه خارج شده، سازمان سیا یک برنامه مخفیانه نظارتی اجرا می کرده که حریم خصوصی شهروندان آمریکایی را تحت تاثیر قرار می داده است.
 
 به نقل از انگجت، ران وایدن و مارتین هاینریش سناتورهای آمریکایی این نامه را در تاریخ آوریل ۲۰۲۱ میلادی نوشته اند.
 
بر اساس این نامه، اعضای کمیته اطلاعات سنای آمریکا پیش از این از سازمان سیا خواسته بودند تا درباره سوابقی که جمع آوری می کند، مقدار سوابقی که نگهداری می شود و ماهیت روابط سنا با منابع جمع آوری داده ها به مردم اطلاع دهد.
 
همچنین این سناتورها از «مدیر اطلاعات ملی» خواسته بودند پژوهش هایی که توسط یک سازمان ناظر به نام «هیئت نظارت بر آزادی های مدنی و حریم خصوصی»(PCLOB) انجا م شده را از حالت محرمانه خارج کند.
 
مدیر اطلاعات ملی (DNI) یک مقام دولت ایالات متحده در سطح کابینه است که طبق قانون اصلاحات اطلاعاتی و پیشگیری از تروریسم در سال ۲۰۰۴ به عنوان رئیس جامعه اطلاعاتی ایالات متحده و هدایت و نظارت بر برنامه اطلاعات ملی (NIP) فعالیت می کند.
 
«هیئت نظارت بر آزادی های مدنی و حریم خصوصی» در سال ۲۰۱۵ میلادی درخصوص ۲ برنامه مقابله با تروریسم سازمان سیا تحقیقات عمیقی انجام داده بود که بخشی از یک بررسی نظارتی عمیق تر تحت دستور اجرایی ۱۲۳۳۳ بوده اند. این دستور اجرایی در دوره ریاست جمهوری رونالد ریگان وضع شده که براساس آن قدرت سازمان های اطلاعاتی را گسترده تر می کرد.
 
طبق گزارش نشریه وال استریت، سازمان سیا به طور قانونی اجازه ندارد در داخل کشور آمریکا جاسوسی کند اما اطلاعات برخی از شهروندان آمریکایی در برخی از موارد، تحت حوزه نظارتی این سازمان قرار می گیرد.
 
به گفته سناتورها وجود چنین برنامه ای نه تنها از عموم مردم بلکه حتی از کنگره نیز مخفی شده بود. به گفته یک مقام اطلاعاتی، کمیته اطلاعاتی سنا از جمع آوری داده ها مطلع بود، اما احتمالاً جزئیات مربوط به ابزارهای به کاررفته برای جستجو داده های جمع آوری شده، مشخص نبوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.