اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

February 15, 2022
12:56 سه شنبه، 26ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133322

ضرورت همکاری بخش خصوصی برای توسعه فیبر نوری

 
وزیر ارتباطات بر ضرورت ورود بخش خصوصی به توسعه شبکه فیبر نوری تاکید کرد.
 
 عیسی زارع پور امروز در مراسم افتتاح پروژه فیبر نوری FTTX که در محل وزارت ارتباطات برگزار شد، گفت: امیدواریم این پروژه مایه خیر و برکت باشد و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار دهد.
 
وی با بیان اینکه این پروژه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، اشتغال، امنیت و … گره خورده گفت: بدون ارتباطات و فناوری چرخ زندگی بشر نمی چرخد.
 
زارع پور تاکید کرد: در دوران اپیدمی کرونا ظرفیت‌های واقعی این حوزه بیش از گذشته نشان داده شد و به ما ثابت کرد که به فناوری ارتباطات و اطلاعات وابسته هستیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌های استفاده از خدمات ارتباطات فراهم شود گفت: تا این زیرساخت‌ها نباشد استفاده از این فناوری امکان پذیر نیست.
 
وی با اشاره به صحبت‌هایی که در جلسه سازمان تنظیم مقررات امروز شده بود گفت: وقتی صحبت از تأمین پروژه‌های زیرساختی می‌شود برخی‌ها تعجب می‌کنند در حالی که جای تعجب وجود ندارد. به عنوان مثال می‌توان گفت این روزها مردم به جای تردد در جاده‌ها با استفاده از فیبر نوری کارشان را انجام می‌دهند.
 
زارع پور خطاب به برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور تصریح کرد: می‌توان چنین استنباط کرد که کار از طریق شبکه فیبر نوری انجام می‌شود و باید دیدگاه‌ها در کشور به این سمت برود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه هر ۱۰ درصد افزایش در توسعه پهنه باند، ۱ درصد در تولید ناخالص ملی تأثیرگذار است گفت: دولت سیزدهم هم به دنبال ایجاد زیرساخت ارتباط پرسرعت، پایدار و امن است.
 
زارع پور با تاکید بر اینکه برای این منظور نیاز به ابزارهای حمایتی داریم گفت: توسعه شبکه زیرساخت ارتباطی زمان بر است و نیاز به هماهنگی‌های مختلفی با سایر بخش‌ها دارد. از این رو لازم است که بخش خصوصی هم روی کار بیاید تا پروژه به خوبی پیشرفت کند.
 
وی با تاکید بر اینکه با همراهی کمیسیون مصوبات خوبی برای تأمین اعتبار پروژه فیبر نوری داریم گفت: بنا شده ۳ الی ۵ درصد حق السهم دولت را صرف این پروژه کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص ابزارهای حمایتی خارج از وزارتخانه گفت: ما تعاملات جدی با دستگاه‌های دیگری را شروع کرده ایم که زیرساخت‌ها برای انتقال برق و رساندن فیبر به خانه‌ها را از بودجه ۱۴۰۱ (یکی از بندهای تبصره ۷) تأمین کنیم؛ بدین واسطه تمام دستگاه‌های اجرایی کشور مکلف شدند در صورتی که نیاز به توسعه شبکه فیبر نوری باشد با تعرفه کمیسیون اعتباری در اختیار پروژه قرار گیرد تا سرعت این پروژه افزایش یابد.
 
زارع پور افزود: همچنین تسهیلاتی پیش بینی کردیم که این می‌تواند در اختیار بخش خصوصی برای تحریک تقاضا و بازار قرار بگیرد.
 
وی گفت: تاکنون ۳۰ درصد از ظرفیت این تسهیلات در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: اگر این اتفاقات بیفتد و تمام ظرفیت‌های وزارت ارتباطات را به کار ببریم بال اول شبکه ملی اطلاعات که سرعت است، با کیفیت بالا محقق شود.
 
زارع پور با تاکید بر اینکه دولت اراده کرده و فاز اول پنجره واحد دولت هوشمند را اجرایی کرده است گفت: بنا است که فاز اول دولت هوشمند به زودی افتتاح شود که در این صورت تمام دستگاه‌ها مکلفند تمام خدمات را الکترونیکی کنند.
 
وی در خصوص این پنجره واحد گفت: این طرح در قانون بودجه پیش بینی شده و به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است؛ به این واسطه مردم بی نیاز از هر گونه رفت و آمد هستند و کیفیت خدمات در این صورت ارتقا می‌یابد.
 
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه بخش خصوصی می‌تواند در این باره خدمات متنوعی را به مردم ارائه دهد گفت: اگر این اتفاق بیفتد و ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در جای جای کشور به مردم ارائه کنیم شبکه تلفن همراه توسعه می‌یابد و این به نوعی آمادگی برای نسل پنجم است.
 
زارع پور خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم شبکه اینترنت ثابت توسعه یابد و در این راستا ترانزیت داده‌ها از جمهوری اسلامی را گسترش دهیم تا ایران به هاب منطقه‌ای تبدیل شود.
 
وی تاکید کرد: با توجه به تجهیزات و توان داخلی، ۷۰ درصد می‌توانیم به شبکه زیر ساخت کشور اضافه کنیم اما همگی باید پای کار بیایند.
 
وزیر ارتباطات در خصوص پروژه‌های دیگر ارتباطاتی گفت: ما باید متناسب با این پروژه، لایه انتقال در شهرها و استان‌ها را تقویت کنیم و در این راستا شبکه زیرساخت توسعه یابد.
 
زارع پور تصریح کرد: بنا است که چهارشنبه هفته بعد در راستای توسعه شبکه زیرساخت به میزان ۷۰ درصدی قراردادی را منعقد کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.