اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 16, 2022
22:32 چهارشنبه، 27ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133360

عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت: طرح صیانت قبلی رای نمی‌آورد/ جلسه بعدی سال آینده

عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت می گوید: هیئت رییسه کمیسیون ویژه صیانت به دنبال راه در رو از گزارش مرکز پژوهش ها است.

نوریقزلجه.jpeg

غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی درباره آخرین وضعیت بررسی این طرح گفت: هفته گذشته کمیسیون های مجلس در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی تعطیل شد با این وجود کمیسیون صیانت در پی برگزاری جلسه بود که تعداد اعضا به حد نصاب نرسید و بدون شک جلسه بعدی در این راستا، سال آینده خواهد بود.

نوری قزلجه درباره اظهارات یکی از اعضا این کمیسیون مبنی بر این که مرکز پژوهش های مجلس به جای گزارش، یک طرح جدید درباره صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی ارائه داده و این اقدام غیرقانونی است، نیز خاطر نشان کرد: این اظهارات اعضاء کمیسیون –که عمدتا موافقان تصویب هر چه سریع تر طرح اولیه هستند- یک بام دو هوا است و از اساس این گروه در کمیسیون به شیوه ای عمل کردند که راه در رو در قبال گزارش مرکز پژوهش های مجلس داشته باشند.

او ادامه داد: در همان ابتدا در ارجاع این طرح به مرکز پژوهش ها بر اساس ماده 142 آیین نامه داخلی مجلس این تصمیم اتخاذ شد اما هیئت رییسه کمیسیون استخوان لای زخم را نگه داشتند و از طرح اسم و عنوان «ماده 142 آیین نامه» فرار کردند.

نوری همچنین تصریح کرد: به نظر می رسد دلیل این که از همان ابتدا قبول نکردند که قید کنند این طرح بر اساس ماده 142 آیین نامه داخلی مجلس به مرکز پژوهش های مجلس ارسال شده، همین بود که بعد از ارائه گزارش از جانب مرکز بتوانند بر اساس سلیقه خود در اینباره رفتار و موضع گیری کنند.

هیئت رییسه کمیسیون از قید عنوان ماده 142 فرار می کرد

عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی همچنین درباره محتوای ماده 142 آیین نامه داخلی مجلس گفت: بنابر ماده 142 آیین‌نامه داخلی مجلس، همزمان با وصول طرح‌ها و لوایح توسط کمیسیون‌ها، درصورت ضرورت و با تصویب کمیسیون اصلی، طرح یا لایحه به کارگروه کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارجاع می شود و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس موظف است متناسب با موضوع و مواد طرح یا لایحه، کارگروهی جهت بررسی طرح یا لایحه ارجاعی، متشکل از کارشناسان آن مرکز و اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب‌نظر اعم از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس، کارشناس معاونت قوانین مجلس، دیوان محاسبات، مراکز علمی و پژوهشی حوزه و دانشگاه، دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی و دستگاه‌های مرتبط با طرح یا لایحه، تشکیل دهد.

او ادامه داد: درصورت عدم‌نیاز به قانونگذار جدید در موضوع مورد بحث، رییس کارگروه گزارش خود را با ذکر دلایل ردِ طرح یا لایحه به کمیسیون اصل ارایه می‌کند.

نوری قزلجه  در اینباره خاطر نشان کرد: الان مشخص می شود فرار این گروه از قید عنوان 142 برای این بود که اگر گزارش مجلس مطابق میل شان بود که هیچ، با رای گیری کلیات طرح ان را تصویب کنند اما اگر مطابق میل شان نبود که حالا این اتفاق افتاده است، راه در رو برای خود گذاشته باشند.

گزارش مرکز پژوهش ها می گوید طرح صیانت پر از ایراد است

رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یازدهم با تاکید بر این که «گزارش مرکز پژوهش ها می گوید طرح صیانت پر از ایراد است»، گفت: کمیسیون در اخرین جلسه رسمی این را به مرکز پژوهش ها ارسال کرده در نخستین جلسه رسمی بعدی باید این کارگروه در جلسه گزارش ارائه داده و بعد رای گیری شود.

او ادامه داد: اگر صیانت قبلی با این همه ایراد و اشکالی که مرکز پژوهش ها به آن وارد کرده رای آورد که هیچ، آقایان کار خود را پیش بردند اما بعید است رای بیاورد.

نوری همچنین خاطر نشان کرد: طبق آیین نامه ای که در کمیسیون در ابتدای شروع به فعالیت تصویب شده است، بعد از رد کلیات طرح نمایندگان می توانند پیشنهادات جایگزین خود را بیاورند این پیشنهادات ممکن است طرح مرکز پژوهش ها یا پیشنهاد کارگروه یا پیشنهاد جداگانه ای باشد یعنی همه نمایندگان کمیسیون این حق را دارند تا پیشنهاداتی را طرح کنند.

عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی درباره طرح منتشر شده در فضای مجازی و  خبرگزاری با عنوان «طرح جدید صیانت» که منتسب به مرکز پژوهش ها است، گفت: کاری که کارگروه متشکل از مرکز پژوهش ها انجام داده و می‌گویند یک طرح تازه ارائه داده یک پیشنهاد است که می تواند در حد بقیه پیشنهادات، مورد رای قرار گیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.