تلفن همراه

گوشی

February 19, 2022
11:19 شنبه، 30ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133396

تلاش رگولاتوری برای حل مشکل تماس اضطراری برخی برندهای موبایل

 
دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه از بررسی مشکل برخی گوشی‌های موبایل در برقراری تماس با سرشماره‌های اضطراری توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و همکاری اپراتورها خبر داد.
 
امیر اسحاقی با اشاره به مشکلی که هم اکنون برخی برندهای گوشی موبایل برای برقراری تماس با سرشماره های اضطراری داخل کشور دارند، گفت: به دنبال ممنوعیت واردات این برندها که به دلیل عدم امکان تماس با سرشماره های اضطراری داخل کشور از سوی رگولاتوری وضع شده است، واردات این گوشی‌ها که عمدتاً گوشی‌های میان رده بازار را تشکیل می‌دهند، متوقف شده است.
 
وی افزود: این گوشی‌های مقرون به صرفه که حدود ۵ برند را شامل می‌شوند نسبت به مشخصات فنی‌شان از جمله برندهای پرتقاضای بازار هستند اما با محدودیتی که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برای این مدل‌ها گذاشته است، این دغدغه وجود دارد که مردم از حق انتخاب این برندها محروم شوند.
 
اسحاقی با اشاره به اینکه این گوشی‌ها مشکل خاصی نداشته بلکه روش برقراری تماس از طریق این گوشی‌ها برای سرشماره اضطراری در شبکه تلفن همراه کشور ما متفاوت است، گفت: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که این مسیر از طریق اپراتورها و با درج و بازگرداندن اطلاعات فایل ECC روی سیم‌کارت‌های موبایل قابل حل است.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با همکاری اپراتورها در تلاش است که این مشکل حل شود، ادامه داد: این موضوع توسط مدیرکل استاندارد و تأیید نمونه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در دست پیگیری است و اپراتورها نیز قول همکاری برای رفع مشکل را داده‌اند. در این میان انتظار این است که رگولاتوری مهلت ۳ ماهه‌ای را برای واردات این کالاها به کشور اختصاص دهد تا تعادل بازار برای گوشی‌های میان رده و مقرون به صرفه، حفظ شود.
 
دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه گفت: درخواست ما این است که تا زمان حل شدن این مشکل، رگولاتوری تسهیلاتی ایجاد کند که در ماه‌های پایانی سال، امکان واردات این گوشی‌ها به بازار فراهم شود و در این فاصله، اپراتورها نیز مشکلات فنی را حل کنند.
 
اسحاقی با بیان اینکه حتی اگر گوشی در اختیار مردم باشد نیز امکان افزودن سرشماره تماس اضطراری از طریق سیستم OTP روی گوشی وجود دارد و موضوع پیچیده‌ای نیست، گفت: این سرویس قبلاً روی گوشی‌های مذکور وجود داشته و امکان بازگشت مجدد آن نیز وجود دارد. هم اکنون دغدغه ما این است که ممنوعیت واردات این گوشی، تعادل بازار گوشی‌های میان رده را تحت تأثیر قرار دهد و شاهد نوسانات قیمتی در بازار گوشی باشیم.
 
وی افزود: در صورتی که مشکل فنی ورود این گوشی‌ها به بازار رفع شود و وضعیت ارز و تخصیص ثبت و سفارش نیز به صورت منظم پیش رود، پیش بینی مان این است که برای روزهای پایانی سال، شاهد مشکل خاصی در بازار گوشی نباشیم و گوشی موبایل بدون نوسانات قیمت، خرید و فروش شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.