اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 19, 2022
14:33 شنبه، 30ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133415

رئیس کمیسیون مشترک: هیچ طرحی به میزان نسخه جدید طرح صیانت چکش کاری نشده است

 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد 85 درصد شبکه‌های اجتماعی کشور تحت اشغال شبکه‌های خارجی است که باعث تولید و هدایت افکار عمومی علیه دولت و حکومت می‌شود. رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت نیز با حضور در این برنامه اظهار داشت هیچ طرحی به میزان طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات در فضای مجازی» چکش کاری نشده است. دبیر انجمن صنفی کسب و کار‌های اینترنتی از دیگر مهمانان این برنامه با نسخه جدید طرح صیانت مخالفت کرده و تاکید کرد این قانون باید به واسطه متخصصین تصویب شود.
 
برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه با موضوع فضای مجازی و کسب‌وکارهای اینترنتی با حضور «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور؛ «رضا تقی پور» رئیس کمیسیون مشترک و «عادل طالبی» دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب و کار‌های اینترنتی بیست و نهم بهمن ماه از شبکه دو سیما پخش شد.
 
رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در ادامه برنامه عنوان کرد:
 
«استحکام قوانین، مخاطرات کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد. اقدام مجلس شورای اسلامی برای ایجاد قوانین در این حوزه می‌تواند به پایداری فعالیت‌های اقتصادی و ثبات محیط کمک کند و این عوامل برای ثبات کسب و کار بسیار مهم است.»
 
او معتقد است در کشور ما ذهنیت در خصوص قانون به معنای محدودیت است و این مسئله بسیار مهم نیازمند فرهنگسازی است: «قانون باید برای مردم راهگشا تعریف شود نه اصول دست و پاگیر.»
 
تقی‌پور با بیان اینکه هیچ طرحی به میزان طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات در فضای مجازی» چکش کاری نشده است، افزود: «با این طرح مشخص خواهد شد که کدام نهاد مسئول کدام بخش است و اجازه وضع مقررات با کیست با هدف اینکه مراجع مختلف در یک کار واحد دخالت نداشته باشند.»

 
وی با اشاره به اینکه کشور در زمینه قانونگذاری در فضای مجازی، تجربه کمی دارد و اکنون که در ابتدای راه هستند اظهار داشت: «نمی‌توان یکباره قانونی جامع و کاملی نوشته شود. با توجه به عمر کم این تجربه بر این باورم که نیازمند 80 قانون در زمینه‌های مختلف هستیم.»
 
رئیس کمیسیون مشترک اکثر حاشیه‌های مربوط به طرح صیانت را واقعی ندانسته و اظهار داشت:
 
«قانون نویسی برای فضای بی قانون ممکن است برای برخی خوشایند نباشد. بنابراین؛ سعی بر آن است که قانون مناسبی در این راستا به تصویب مجلس برسد و بی تردید اجازه نخواهیم داد که این قانون به کسب و کار‌ها آسیبی وارد کند. تلاش خواهیم کرد که این قانون حقوق مردم را نیز تامین کند و قانونی که برای ثبات محیط لازم است و تضمین کننده منافع سرمایه گذاران، فعالان بخش اقتصادی باشد، اجرا شود.»
 
نسخه جدید طرح صیانت مبهم است
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب و کار‌های اینترنتی به عنوان دیگر مهمان این برنامه تلویزیونی حضور داشت. او با بیان اینکه هیچ کس مخالف داشتن امنیت نیست و کسی با وجود قانون مخالفتی ندارد، گفت:
 
«قانون «نظام تنظیم مقررات خدمات در فضای مجازی» مبهم است و این بزرگترین خطری است که احساس می‌شود. بخش عمده‌ای از مشکلات فعلی عدم آگاه سازی مردم و افزایش سواد رسانه‌ای بوده است. این قانون باید چند بخش و چند قانون باشد و جامع‌تر و کامل‌تر باشد.»
 
به گفته وی تنظیم گری لازم است لیکن باید چارچوب‌های تنظیم‌گر مشخص باشد: «نظام صنفی و اتحادیه کسب و کار‌های فضای مجازی با طرح صیانت با عنوان جدید «نظام تنظیم مقررات خدمات در فضای مجازی» مخالفت کرده و نظام صنفی تاکید بر آن دارد که این قانون باید به واسطه متخصصین تصویب شود.»
 
طالبی در پایان خاطر نشان کرد قبل از تصویب قانونی که بر حوزه کسب و کار‌ها تاثیرگذار است بایستی نظر متخصصین این حوزه در نظر گرفته شود. همچنین باید شفافیت در آن قانون به عنوان یک اصل شمرده شود.
 
85 درصد شبکه‌های اجتماعی تحت اشغال شبکه‌های خارجی
جلالی با بیان اینکه کسب‌و‌کار در فضای مجازی مشاغل بسیاری ایجاد کرده است که در بسیاری از کشور‌ها مبنای توسعه قرار گرفته است اظهار داشت به دلیل اینکه ماهیت فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در حالت عادی یا در فضای مجازی با موضوع و مفهومی به نام ریسک همراه است امروزه نیز در اوضاع اقتصادی بررسی میزان ریسک موضوعی جدی به شمار می‌آید. بنابراین؛ موضوع ریسک و امنیت در مسئله اقتصاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
 
وی با اشاره به اینکه بسیاری از تجار علاوه بر ریسک و امنیت به دنبال تضمین نیز هستند، افزود:
 
«وقتی وارد فضایی مانند فضای سایبری و فناوری اطلاعات می‌شویم طبیعتا به دلایل مختلف ضریب ریسک آن بالا خواهد بود. وظیفه دولت به عنوان کفیل حکومت ایجاد امنیت برای مردم است. بنابراین؛ کسب و کار در فضای بدون قانون و امنیت غیرعاقلانه است. بنابراین؛ لزوم امنیت در حوزه فعالیت‌های اقتصادی تردیدی وجود ندارد.»
 
به گفته رئیس پدافند غیرعامل کشور فضای مجازی و سایبری یک فرصت برای داشتن آینده شغلی خوب است و به همین دلیل بر این باورند که این فضا باید کاملا امن، قانونمند و ضابطه‌مند باشد: «در قانون نیازمند این هستیم که برخی از مباحث پایه تعیین تکلیف شود تا مبتنی بر آن مباحث مراجع تنظیم مقرراتی به صورت تخصصی ذیل آن قانون به تنظیم مقررات بپردازند.»
 
جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 85 درصد شبکه‌های اجتماعی کشور تحت اشغال شبکه‌های خارجی است اظهار داشت اثر فعالیت کاربران ایرانی در این شبکه‌ها، تولید و هدایت افکار عمومی علیه دولت و حکومت است.
 
گفتنی است برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه، در قالب مناظره برای بحث‌های اجتماعی بوده و جمعه‌ها ساعت 17:45 از شبکه دوم سیما پخش می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.