اپراتورها

تلفن همراه

February 20, 2022
11:16 یکشنبه، 1ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133444

اصلاح پیشنهادی مجلس برای حمایت از بازیگران ارتباطات‌ثابت

 
 
 
 
987.jpg
رییس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی از ارائه پیشنهادی به هیات رییسه مجلس برای اصلاح موضوع حق الامتیاز و حق السهم کارورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی در بودجه ۱۴۰۱ خبر داد. در طرح پیشنهاد شده تا با هدف حمایت از توسعه ارتباطات ثابت، فقط حق السهم دولت از محل درآمد اپراتورهای دارای ارائه خدمات ارتباطی سیار، به میزان ۲ درصد افزایش پیدا کند.
 
محمدرضا میر تاج الدینی در این‌باره گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ عنوان شده حق الامتیاز و حق السهم دولت از کارورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی به میزان ۲ درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ نزد خزانه داری کل کشور واریز می‌شود. برای اصلاح این موضوع پیشنهاد داده‌ام که «حق الامتیاز و حق السهم کارورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی دارای پروانه تلفن همراه که دارای شبکه نهایی دسترسی هستند به میزان ۲ درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ نزد خزانه داری کل کشور واریز شود.»
 
این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در مورد دلایل توجیهی این پیشنهاد بیان کرد: این پیشنهاد در راستای حمایت از توسعه شبکه ثابت در کشور و شبکه ملی انتقال داده، مطرح شده تا در متن این قانون به صراحت قید شود که افزایش ۲ درصدی حق السهم صرفا شامل کارورهای مخابراتی شود دارای پرونده تلفن همراهی که دارای شبکه نهایی دسترسی هستند.
 
میرتاج الدینی ادامه داد: برخلاف برنامه‌های کلان توسعه ارتباطات کشور و شبکه ملی انتقال داده و سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی، بخش اعظم سیاست گذاری‌ها و جهت دهی‌ها در حوزه ارتباطات صرفا روی زیرساخت شبکه موبایلی متمرکز بوده است. متاسفانه توسعه شبکه پهن باند به ویژه شبکه فیبر خانگی به عنوان یکی از مهم‌ترین الزامات جهت توسعه شبکه ملی داده‌های کشور صورت نپذیرفته است.
 
عزم مجلس برای افزایش ضریب نفوذ ارتباطات ثابت
میرتاج الدینی در تشریح علل پیشنهاد خود افزود: توسعه شبکه ارتباطات ثابت در قیاس با شبکه ارتباطات موبایل توسعه یافتگی کمتری داشته است و عملا با توجه به ضریب نفوذ کمتر نسبت به شبکه ارتباطات موبایل روبرو است و به همین دلیل پیشنهاد فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد.
 
سهیل یحیی زاده، رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه، توضیح داد: هم‌اکنون در کشور در زمینه شبکه تلفن همراه بیش از ۱۰۰ میلیون مشترک فعال داریم که بیش از نیمی از آن‌ها در شبکه نسل سوم و چهارم موبایل فعال هستند و ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور هم‌اکنون بیش از ۱۲۰ درصد است. علاوه بر این در زمینه شبکه پهن باند ثابت بیش از ۹ میلیون مشترک ثابت داریم که بخش اعظمی از آن در شبکه سیمی و مسی در قالب تکنولوژی‌های مبتنی بر DSL فعال هستند و ضریب نفوذ بخش ثابت متاسفانه زیر ۳۰ درصد است. درحالی که بر اساس برنامه توسعه‌ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، باید تعداد مشترکان پهن باند ثابت تا سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۰ میلیون مشترک ثابت می‌رسید. بخش اعظمی از این مشترکان قرار بود تا از تکنولوژی مبتنی بر فیبر خانگی FTTH بهره‌مند شوند که در عمل این امر محقق نشده است.
 
رییس فراکسیون راهبردی مجلس: ضریب نفوذ تلفن همراه بیش از ۱۲۰ درصد و ضریب نفوذ ارتباطات ثابت زیر ۳۰ درصد است.
 
جلوگیری از ورشکستگی بازیگران ارتباطات ثابت
رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش عمده درامد وزارت ارتباطات در بودجه ۱۴۰۱ از محل حق السهم اپراتورهای تلفن همراه که دارای شبکه نهایی دسترسی نیز هستند محقق خواهد شد، گفت: حق السهم اپراتورهای ثابت به دلیل عدم توسعه شبکه و رشد منفی بازار، سهم بسزایی در تحقق بودجه وزارت ارتباطات ندارد.
 
یحیی زاده ادامه داد: متاسفانه سال گذشته نیز این تبصره در بودجه ۱۴۰۰ وجود داشت و آنجا نیز شفاف سازی لازم صورت نگرفت و عملا روح قانون در تبصره مربوطه مدنظر قرار نگرفت و صرفا شامل شرکت‌های کوچکی شد که عملا دسترسی شبکه نهایی کاربر را ندارند.
 
وی تاکید کرد: در صورتی که متن مربوطه به افزایش ۲ درصدی حق الامتیاز و حق السهم کارورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی دارای پروانه تلفن همراه که دارای شبکه نهایی دسترسی هستند، تغییر پیدا نکند، شاهد ورشکستی شرکت‌های کوچک فعال در بخش اینترنت ثابت خواهیم بود و اشتغالزایی در این بخش را دچار مشکل می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.