اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 20, 2022
14:28 یکشنبه، 1ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133459

مقایسه سرعت اینترنت در ایران با کشورهای اطراف

 
سرعت اینترنت موبایل ایران اگرچه از کشور افغانستان ۶۰ پله بالاتر است، اما از همسایه‌های دیگرش از جمله، امارات، قطر و عربستان، پایین‌تر است.
 
به گزارش ایسنا، در یک هفته گذشته، بر سر سرعت اینترنت در ایران جنجال‌های زیادی به پا شد، بیشتر از این جهت که اینترنت ایران با کشور افغانستان مقایسه شده بود، زیرا مسوولان حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اذعان دارند که وضعیت اینترنت در ایران مطلوب نیست و به‌خصوص اینترنت ثابت که به حالت بحرانی رسیده است.
 
اینکه چرا عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- به مقایسه سرعت اینترنت افغانستان و ایران پرداخته و اشاره کرد که اینترنت ایران با افغانستان برابر نیست و حتی ۱۰۰ پله بالاتر است، به خبر یکی از رسانه‌ها برمی‌گردد که گفته بود «سرعت اینترنت در ایران، هم‌رده با افغانستان شده» و این خبر، وزیر ارتباطات با به واکنش واداشت، اما اگر بخواهیم یک پله بالاتر نگاه کنیم، باید ببینیم از ابتدا چرا اینترنت ایران باید با افغانستان مقایسه شود.
 
اگر افغانستان به‌عنوان یکی از کشورهای همسایه ایران، مورد مقایسه قرار گرفته، باید دید سرعت اینترنت در همسایه‌های دیگر ایران چقدر است. بدین‌ترتیب به وب‌سایت اسپیدتست (Speedtest) که شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند و به‌تازگی آخرین آمار مربوط به ماه ژانویه میلادی را منتشر کرده، مراجعه کردیم و به مقایسه پرداختیم.
 
کشورهایی که سرعت اینترنت موبایلشان از ایران بالاتر است
 
اینترنت موبایل در امارات، نه تنها به‌عنوان یکی از همسایه‌های ایران، بلکه به‌طور کلی در جدول اینترنت موبایل جهانی، در صدر قرار دارد و میانه سرعت دانلود آن ۱۳۵.۶۲ مگابیت‌برثانیه است. 

 
کشور قطر در رتبه سوم جهانی و پس از امارات در بین همسایه‌های ایران، قرار گرفته که میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل آن ۱۰۹.۸۶ مگابیت‌برثانیه گزارش شده است.

عربستان در سومین رتبه اینترنت موبایل در میان همسایه‌های ایران قرار دارد و با کسب رتبه ششم جهانی، میانه سرعت دانلود آن معادل ۹۴.۲۵ مگابیت‌برثانیه است.

پس از آن کویت در جایگاه چهارم در میان همسایه‌های ایران و رتبه ۱۰ جهانی از نظر اینترنت موبایل قرار گرفته و میانه سرعت دانلود آن ۸۱.۳۳ مگابیت‌برثانیه اعلام شده است.

کشور عمان که در آمار جهانی نسبتا با فاصله از سایر همسایه‌های ایران و در رتبه ۳۲ قرار گرفته، ۵۰.۳۸ مگابیت‌برثانیه میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل دارد و پنجمین رتبه را در میان همسایه‌های ایران کسب کرده است. 

رتبه ششم اینترنت موبایل در میان همسایه‌های ایران متعلق به عراق است که در آمار جهانی با میانه سرعت دانلود ۳۶.۱۲ مگابیت‌برثانیه، در رتبه ۴۷ جهانی قرار دارد.

 
ترکیه با میانه سرعت دانلود ۳۲.۲۸ مگابیت‌برثانیه، در رتبه هفتم کشورهای همسایه ایران قرار دارد و رتبه جهانی آن هم ۵۸ است.

کشور آذربایجان در رتبه ۶۰ جهانی از نظر سرعت اینترنت موبایل قرار دارد و با میانه سرعت دانلود ۳۰.۹۶ مگابیت‌برثانیه، در میان کشورهای همسایه ایران در جایگاه هشتم است.

ارمنستان با میانه سرعت دانلود ۲۶.۲۳ مگابیت‌برثانیه که به سرعت اینترنت موبایل در ایران هم تا حدودی نزدیک است، نهمین جایگاه را در میان کشورهای همسایه ایران دارد و در رتبه ۶۹ جهانی قرار گرفته است.

پس از این ۹ کشور، ایران با میانه سرعت دانلود ۲۳.۱۰ مگابیت‌برثانیه، در رتبه ۷۷ جهانی در حوزه اینترنت موبایل قرار دارد.

 
کشورهایی که سرعت اینترنت موبایل آنها از ایران کمتر است
 
از میان کشورهایی که سرعت اینترنت موبایلشان از ایران کمتر است، پاکستان با میانه سرعت دانلود ۱۶.۵۶ مگابیت‌برثانیه در جایگاه ۱۰۲ جهانی قرار دارد.

 
افغانستان با میانه سرعت دانلود ۵.۱۰ مگابیت‌برثانیه در حوزه اینترنت موبایل، در جایگاه ۱۳۸ جهانی قرار گرفته است.

 
ترکمنستان نیز در رتبه ۱۳۹ از میان ۱۴۰ کشور قرار گرفته و میانه سرعت اینترنت موبایل آن، ۳.۰۹ مگابیت‌برثانیه است.

این آمار نشان‌دهنده سرعت‌ اینترنت موبایل بود که مسوولان معتقدند این حوزه در ایران به‌خوبی توسعه یافته است. البته سرعت اینترنت ثابت در کشورهای همسایه ایران، به ترتیبی که در بالا آمده نیست و با توجه به رتبه‌هایی که در این تصاویر مشاهده می‌شود، به این صورت است که امارات، کویت، عربستان، قطر، عمان، ارمنستان،‌ ترکیه، عراق و آذربایجان سرعتی بیشتر از ایران و به ترتیب پاکستان، ترکمنستان و افغانستان سرعتی کمتر از اینترنت ایران دارند.
 
در عین حال، اگرچه وزیر ارتباطات عنوان کرده بود که ایران ۱۰۰ پله از نظر سرعت اینترنت از کشور افغانستان جلوتر است، اما مطابق آمار اسپیدتست، اینترنت موبایل ایران، با میانه سرعت دانلود ۲۳.۱۰ مگابیت‌برثانیه و در جایگاه ۷۷ جهانی، ۶۱ پله از افغانستان بالاتر و اینترنت ثابت ایران نیز با میانه سرعت دانلود ۱۰.۳۹ مگابیت‌برثانیه و در جایگاه ۱۴۱ جهانی، ۳۸ پله از افغانستان بالاتر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.