اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 20, 2022
16:23 یکشنبه، 1ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133474

حضور در «متاورس» نیازمند سیاستگذاری

 
فعالان حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات، ورود حاکمیت به تنظیم گری تکنولوژی نوظهور «متاورس» را ضروری دانستند و بر تاثیرگذاری این فناوری روی ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و آموزشی کشور تاکید کردند.
 
به گزارش اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، داوود ادیب رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در اولین همایش ملی «متاورس؛ دنیایی دیگر» گفت: اگر از هم اکنون زیرساخت‌های ورود به انقلاب صنعتی پنجم و همچنین انقلاب‌های بعدی را فراهم نکنیم و آماده پذیرش متاورس نشویم، راه دشواری را در همگام شدن با عناصر جهان نوظهور، کسب و کارهای جدید، بهداشت و توسعه پایدار در آینده نزدیک خواهیم داشت.
 
وی گفت: متاورس همچون تکنولوژی‌های قدیمی که امروز فراگیر شده اند، به سرعت در حال توسعه و تکامل است و به زودی شاهد این خواهیم بود که این پدیده نوظهور، به عنوان زیربنای تعاملات بین انسان‌ها و ماشین‌ها و به عنوان یکی از زیر سیستم‌های انقلاب صنعتی پنجم، ساختار تعاملات بشری را تغییر و تعریف جدیدی از جهان فرازمینی به وجود بیاورد.
 
دکتر ادیب ادامه داد: در این راستا همه کشورهای توسعه یافته در تلاش خواهند بود تا به عنوان رهبران این حوزه چارچوبی را برای تعیین الگوریتم‌ها و قوانین مربوط به متاورس، تعریف و این قوانین را برای استفاده جمعی در جهانی دیگر، نهادینه کنند.
 
باید سیاست‌های حضور در متاورس را تعیین کنیم
 
در این مراسم سادینا آبایی، نایب رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، با بیان اینکه آواتارها مسیر ما را در حوزه متاورسی بسیار خوب رقم می‌زنند گفت: این فضا که بر پایه بلاکچین و تفکرات بلاکچین نهادینه شده، حاکمیت گریز است و اگر دولت‌ها وارد نشوند، می‌توانند موانعی برای حضور افراد در فضای متاورسی باشند.
 
وی ادامه داد: از آنجایی که کشوری با مقررات متفاوتی هستیم، باید سیاست‌های حضور در متاورس را تعیین کنیم، زیرا کنترل این فضا از دست دولت خارج است و حاکمیت خاص خود را دارد.
 
نایب رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، تاکید کرد: تکنولوژی‌های جدید مانند متاورس، افراد جدید را می‌طلبد و فهم آن باید برای همه فراهم شود تا همه با این فضای جدید ارتباط بگیرند.
 
چگونگی برخورد با جهان نوظهور «متاورس» مشخص شود
 
فریبرز نژاد دادگر، دبیر و عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، نیز در این مراسم گفت: این رویداد را به عنوان تشکل صنفی برگزار کردیم زیرا به عنوان تشکل وظیفه داریم که پیش‌بینی و پیش‌گیری‌های لازم را در رابطه با ورود هر تکنولوژی جدید در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشیم. اگر به سال‌های گذشته برگردیم، مشکلاتی را در زمینه اینترنت و فضای مجازی داشته‌ایم و اگر اعمال نظر تشکل‌ها نبود، ممکن بود این مشکلات به صورت حادتری اتفاق بیافتند.
 
وی تاکید کرد: اگر بحث متاورس را انتخاب کرده‌ایم به این دلیل است که هم افزایی و هم اندیشی با شرکت‌ها و فعالان مؤثر در این تکنولوژی داشته باشیم و در همین جهت جمع بندی آن را به گوش حاکمیت و دولت‌ها برسانیم. بر این اساس در تلاش هستیم تا چگونگی برخورد با این جهان نوظهور را مشخص کرده و در جهت توسعه هر چه بیشتر آن گام برداریم.
 
در این مراسم مهدی اقتصادی رئیس مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران، گفت: متاورس در دوران کرونا برای ما قابل لمس تر شد و حتی می‌توان گفت که بزرگترین نقش حمایت از تکنولوژی و فضای مجازی را بر عهده داشته است. از نظر بنده دانش افراد در زمینه متاورس که عالمی جدید در حوزه تکنولوژی محسوب می‌شود ناقص است و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، انتخاب مدیران با علم به این موضوع است.
 
وی افزود: متاورس حتی می‌تواند در بحث فرهنگ، سیاست، آموزش و… پررنگ باشد، اما تا زمانی که مدیران اندیشمند نداشته باشیم این اتفاق بزرگ در کشور نخواهد افتاد. در همین حال باید مدیرانی حتی از بخش خصوصی انتخاب شوند تا روند این فرایند سرعت گیرد.
 
«متاورس» با استقبال مواجه می‌شود
 
حسین اسلامی رئیس هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز در این رویداد افزود: متاورس فضایی بدون محدودیت و محرومیت است و قطعاً با استقبال ما مواجه خواهد شد و هر چقدر به این فضا نزدیک تر شویم، تنظیم گری ما نیز قوی‌تر خواهد شد.
 
وی گفت: در بحث فناوری تاکنون هیچ دولتی جرأت به تغییر تعرفه‌ها همان طور که در دیگر حوزه‌ها مانند خودرو اعمال شده، نکرده است، در صورتی که این افزایش می‌تواند به افزایش کیفیت و ورود تکنولوژی‌ها کمک کند و اگر به این مسائل توجه جدی شود، خروجی‌ها پایدارتر خواهد بود.
 
مرگ زودرس دولت‌های الکترونیک با «متاورس»
 
مهدی عرب زاده یکتا کارشناس حوزه دیجیتال نیز گفت: متاورس به یک شخص یا شرکت خاص تعلق ندارد، در ۳۰-۴۰ سال گذشته در بازی‌های دیجیتالی شاهد آن بودیم و اکنون محوریت آن به سمت حوزه فضای صنعتی در حرکت است و در همین راستا صنایع نیز برای انجام امور خود به دنبال مهاجرت به متاورس هستند.
 
وی اضافه کرد: دولت‌ها باید تمرکز خود را روی متاورس بگذارند و آن را در خطی مشی خود پیاده سازی کنند و احتمالاً در آینده مرگ زودرس دولت‌های الکترونیک را خواهیم دید، زیرا حاکمیت متاورسی بسیار قدرتمندتر عمل می‌کند و می‌تواند فضاهای آنارشیستی خطرناکی را ایجاد کند. در همین راستا تا سال ۲۰۵۰ فضای آلوده ای که صاحب آن مشخص نیست و هر فردی فضای متاورسی خود را تشکیل داده است، نیاز به ناظری را احساس می‌کند. در این شرایط فضای متاورس های اجتماعی شکل می‌گیرد و قدرت‌ها تحلیل پیدا می‌کند و از نسل ششم شبکه‌های ارتباطی مخابرات به سمت ابزارهای متاورسی حرکت خواهند کرد.
 
به گفته این کارشناس، متاورس فقط به سمت حاکمیت دولت حمله نکرده و بخش سازمانی آن نیز تشکیل شده است که مهم‌ترین مزایای متاورس سازمانی، رشد اقتصاد گیگ است.
 
همچنین افشین فاتح کارشناس توسعه شغلی و کسب و کارها نیز در این مراسم گفت: متاورس تلفیق تجربه و اینترنت است و به دلیل سرعت دادن به تجربه احساساتی که در ذهن ما بوده، گرایش بشر به آن بیشتر شده است.
 
وی با بیان اینکه کاربردهای فضای متاورس در تعامل اجتماعی، بازی، کسب و کار، آموزش، رویدادها، رسانه و سرگرمی و… است، خاطرنشان کرد: فضای متاورسی می‌تواند کسب درآمدهای زیادی را برای بشر به ارمغان آورد و این کسب درآمد می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. به طور مثال می‌توان به طراحی، خرید و اجاره قلمرو و سرزمین، ساخت آپارتمان، اجاره زمین، معماری با سلیقه شخصی، معامله زمین، ایجاد کسب و کار با نام و برند خود، فروشگاه اینترنتی، سفر و گردش، شرکت در کنسرت آنلاین، دانشگاه و مدرسه، توسعه بازی‌ها، خرید آنلاین و مالکیت اموال دیجیتالی اشاره کرد.
 
دنیای «متاورس» دنیای آموزش است
 
احمدعلی یزدان‌پناه، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی نیز گفت: سرعت تغییر و ظهور تکنولوژی در دانشگاه‌ها و مدرسه کند است و در خارج از این محدوده سرعت بسیار زیاد است و در همین راستا اگر دولت وارد نشود بخش خصوصی وارد خواهد شد.
 
وی گفت: در متاورس معلمان و دانش آموزان به صورت آواتار وارد فضای آموزشی خواهند شد که این فضا ترکیبی از آموزش حضوری و غیر حضوری است. دنیای متاورس، دنیای آموزش است و در کشور ما نیز نگرانی‌هایی در ابعاد فرهنگی وجود دارد که با تنظیم گری های درست و به موقع می‌توان این نگرانی‌ها را برطرف کرد.
 
به گزارش مهر، اولین همایش ملی «متاورس؛ دنیایی دیگر» توسط کمیسیون ظرفیت سازی و نوآوری اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و با حضور اعضای این اتحادیه، اعضای هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و برخی از مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و فعالان بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.