تلفن همراه

فناوری

February 20, 2022
16:27 یکشنبه، 1ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133477

آمریکا در رقابت 5G از چین عقب ماند

 
مدیرعامل سابق گوگل از دولت آمریکا به دلیل عدم انجام اقدامات کافی برای پیشرو کردن این کشور در حوزه 5G انتقاد کرد و مدعی شد انفعال واشنگتن ابتکار عمل را به چین واگذار کرده است.
 
 شبکه های 5G سرعت سریعتر، ظرفیت بیشتر و تاخیر کمتری در مقایسه با نسلهای قبلی فناوری موبایل را وعده می‌دهند. این ویژگیها مزایای مختلفی برای مصرف کنندگان شامل افزایش پهنای باند موبایل دارد، اما پتانسیل واقعی آن در کاربردهای صنعتی، دفاعی و خدمات عمومی است که می‌تواند به بخش اساسی برای اقتصادهای ملی و جامعه تبدیل شود.
 
با در نظر گرفتن این حقیقت، پیشرو بودن در استفاده از 5G نه تنها یک بلندپروازی صنعتی بلکه بخش جدایی ناپذیر از استراتژی ملی است. چین منابع دولتی قابل توجهی را اختصاص داده است تا اطمینان حاصل کند در صدر این حوزه قرار دارد و توسعه تجاری 5G در این کشور هم جزو سریعترین‌ها در جهان بوده و کشورهای دیگر هم در حوزه 5G آمریکا را پشت سر گذاشته‌اند.
 
اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل در مقاله‌ای در وال استریت ژورنال که با همکاری گراهام آلیسون از دانشگاه هاروارد به تحریر درآمد، از دولت آمریکا خواست برای پرداختن به شکاف در میانگین سرعت و روند توسعه 5G اقدام کند و هشدار داد چین ممکن است صاحب آینده 5G شود.
 
علاجهای ممکن می‌تواند شامل تامین مالی بیشتر تحقیقات، سیاستهای مشوق سرمایه‌گذاری و فراهم کردن دسترسی اپراتورها به دامنه امواج ضروری باشد. با این حال اشمیت اذعان کرد تحریم‌ها علیه شرکت تولیدکننده تجهیزات مخابراتی هواوی چین اثراتی داشته است. عملکرد رقت انگیز آمریکا در رقابت 5G نشانه شکست بزرگتر آمریکا برای همگام ماندن با چین در فناوری‌های مهم از نظر استراتژیکی است. چین همچنین در تولید فناوری پیشرفته، انرژی سبز و بسیاری از کاربردهای هوش مصنوعی جلوتر از آمریکا است.
 
بر اساس گزارش تِک رادار، اگرچه 5G هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اما رقابت برای پیشرو بودن در فناوری 6G آغاز شده است. تلاشها در اروپا، چین، ژاپن و آمریکای شمالی در جریان است تا علاوه بر توسعه کاربردها و خدمات 5G، در فناوریهایی که استانداردهای جهانی را شامل می شوند، پیشرو باشند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.