اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 21, 2022
10:52 دوشنبه، 2ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133486

گوگل تنظیمات حریم خصوصی را برای جمع آوری داده تغییر می دهد

 
گوگل مشغول توسعه برخی اقدامات برای حفظ حریم خصوصی است که اشتراک گذاری داده ها در موبایل های اندرویدی را محدود می کند. این روند روی جمع آوری داده برای تبلیغات هدفمند تاثیر می گذارد.
 
 به نقل از نیویورک تایمز، البته این شرکت ادعا می کند تغییرات مذکور مانند اصلاحاتی که اپل سال گذشته انجام داد، اختلال برانگیز نیست.
 
سال گذشته اپل تغییراتی در نرم افزار iOS آیفون ها انجام داد تا قبل از آنکه تبلیغ کنندگان داده های کاربران را جمع آوری کنند، از آنها اجازه دریافت کنند. قابلیت دریافت اجازه از کاربر و در نهایت تصمیم گیری کاربران برای مسدود سازی ردیابی فعالیت های تبلیغ کنندگان، تاثیر عمیقی بر شرکت هایی داشت که کسب و کارشان را مبتنی بر تبلیغات هدفمند ساخته بودند.
 
گوگل بازه زمانی دقیقی برای اجرای تغییرات اعلام نکرد، اما گفته تا حداقل ۲ سال دیگر از فناوری فعلی پشتیبانی می کند.
 
در ماه جاری، متا( شرکت مادر فیس بوک) اعلام کرد تغییرات حریم خصوصی اپل در سال جاری ۱۰ میلیارد دلار به درآمد تبلیغات شرکت خسارت می زند. این خبر روی ارزش سهام متا تاثیر گذاشت و نگرانی هایی درباره شرکت های دیگری به وجود آورد که به تبلیغات دیجیتال متکی هستند.
 
آنتونی چاوز نائب رییس بخش اندروید گوگل در مصاحبه ای قبل از اعلام این خبر گفته بود: هنوز برای اندازه گیری تاثیر تغییرات گوگل زود است. این تغییرات برای محدودیت اشتراک گذاری اطلاعات در اپ های مختلف و طرف ثالث انجام می شوند.
 
البته چاوز تاکید کرد هدف شرکت یافتن یک گزینه برای حفظ بیشتر حریم خصوصی کاربران و از سوی دیگر اجازه دادن به توسعه دهندگان اپ برای درآمدزایی از طریق تبلیغات است.
 
تغییرات اپل و گوگل در این زمینه اهمیت زیادی دارد زیرا تبلیغات دیجیتال براساس جمع آوری داده های کاربران انجام می شود. اما با توجه به آنکه کاربران نسبت به جمع آوری وسیع داده ها مشکوک و به شرکت های بزرگ فناوری بی اعتماد شده اند، این مدل کسب و کار با چالش هایی روبرو شده است.
 
از سوی دیگر باید توجه داشت تفاوت روش های گوگل و اپل در این حوزه نشان دهنده روش عمده درآمدزایی شرکت ها است. بیشتر درآمد اپل از فروش دستگاه حاصل می شود، اما گوگل در کل با فروش تبلیغات درآمد زایی می کند و به همین دلیل نسبت به درنظر گرفتن نیاز تبلیغ کنندگان انعطاف بیشتری نشان می دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.