اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

February 21, 2022
11:54 دوشنبه، 2ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133498

ثبت ۲ شکایت جدید علیه فیس بوک

 
فیس بوک با دو شکایت جدید در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا روبرو است که توسط فرانسیس هوگن، افشاگر فایل های این شرکت ثبت شده اند.
 
به نقل از ورجاین، این شکایات فیس بوک را به گمراه کردن سرمایه گذاران درباره تلاش ها برای مقابله با اخبار جعلی مربوط به تغییرات آب و هوایی و کووید ۱۹ متهم کرده است.
 
در شکایت نخست که توسط واشنگتن پست فاش شد، ادعا شده اخبار جعلی درباره تغییرات آب وهوایی موجود در فیس بوک از قبل وجود داشته اند، در نتیجه ادعای فیس بوک درباره مقابله با این نوع اخبار غیر واقعی است. همچنین در شکایت مذکور اسناد داخلی از تجربیات کارمندان در خصوص اخبار جعلی مربوط به تغییرات آب و هوایی در پلتفرم نیز ضمیمه شده است.
 
به عنوان مثال یکی از کارمندان فیس بوک گزارش می دهد پس از جستجو برای تغییرات آب وهوایی در پلتفرم، در دومین نتیجه جستجو ویدئویی را مشاهده کرده که اخبار جعلی در این زمینه را ترویج می کرده است. این ویدئو ۶.۶ میلیون بازدید داشته است. کارمند دیگری از شرکت خواسته بود اخبار جعلی تغییرات آب وهوایی را به جای برچسب زدن، حذف کند.
 
همچنین در شکایت ذکر شده مرکز اطلاعات علوم هواشناسی فیس بوک که مکانی برای انتشار داده های معتبر هواشناسی است، در سال ۲۰۲۰ میلادی راه اندازی شده است. طبق شکایت سوابق داخلی نشان می دهد میزان آگاهی کاربران از این مرکز بسیار اندک بوده است. این امر نشان می دهد مرکز مذکور به اندازه کافی فراگیر نشده است.
 
در شکایت دوم ذکر شده تعهد فیس بوک برای مقابله با اخبار جعلی کووید ۱۹ با اقداماتی که در این زمینه انجام داده، همخوانی ندارد. طبق اسناد داخلی اخبار جعلی در این باره در آوریل ۲۰۲۰ میلادی ۲۰ درصد رشد کردند و سطح آن در ماه می ۲۰۲۰ رکورد زد. در همین راستا کارمندان فیس بوک از حضور صدها گروه ضد قرنطینه در این شبکه اجتماعی گزارش داده بودند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.