تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 22, 2022
11:07 سه شنبه، 3ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133522

تعطیلی ۱۳ مزرعه غیرقانونی استخراج ارز مجازی در قزاقستان

 
مقامات قزاقستان به دنبال رشد بی‌سابقه استخراج ارزهای مجازی در کشور پس از ممنوعیت آن در چین، ۱۳ مزرعه غیرقانونی استخراج اطلاعات را شناسایی و تعطیل کرده و بررسی‌های خود را ادامه می‌دهند.
 
به نقل از اویل پرایس، مقامات انرژی قزاقستان اعلام کردند طی هفته گذشته 13 مزرعه غیرقانونی استخراج اطلاعات را که روی‌هم‌رفته بیش‌از 200 مگاوات برق مصرف می‌کرد کشف کرده‌اند.
این تاسیسات در مناطق مختلف کشور از جمله کاراگاندا، پاولادور، ترکستان، آکمولا و کوستانای و همچنین شهرهای نورالسلطان، آلماتی و شیمکنت قرار داشتند.
وزیر انرژی قزاقستان طی بیانیه‌ای در 21 فوریه اعلام کرد تلاش‌ها برای شناسایی و تعطیلی مزارع استخراج اطلاعات از شبکه برق ادامه دارد.
وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری و صنعت هوافضای قزاقستان برای شناسایی این تاسیسات از مردم درخواست کمک کرده و اعلام کرد این استخراج کنندگان غیرقانونی آسیب جدی به شبکه برق کشور می‌زنند. هزینه انرژی این فعالیت‌های غیرقانونی بیش‌از 1 گیگاوات است.
 
 رئیس‌جمهور قزاقستان عقیده دارد دولت باید راه‌حل‌های جامعی برای قانونی کردن و توسعه استخراج ارزهای مجازی داشته باشد. وی گفت دولت مخالف استخراج ارزهای مجاز نیست، اما افرادی که می‌خواهند در این بخش فعالیت کنند باید مجوز داشته باشند، برق خود را با تعرفه‌های مناسب دریافت کنند، درآمد خود را اعلام و مالیات پرداخت کنند و در پروژه‌های سبز مشارکت داشته باشند.
ممنوعیت استخراج ارزهای مجازی در چین در تابستان گذشته باعث رشد این صنعت در قزاقستان شد. اپراتورهای ارز مجازی از قیمت نسبتاً پایین برق در این کشور برای تبدیل قزاقستان به دومین مرکز بزرگ استخراج ارزهای مجازی در دنیا استفاده کردند.
اما بسیاری از این افراد فعالیت خود را به اطلاع مقامات نرساندند و از حجم بالای برق خانگی برای استخراج ارزهای مجازی استفاده کردند. دولت قزاقستان این استخراج کنندگان غیرقانونی را مسئول خاموشی‌های متعدد در مناطق مختلف کشور طی ماه‌های اخیر می‌داند.
 
وزیر انرژی قزاقستان اعلام کرد مصرف برق این کشور در 9 ماه ابتدائی 2021، 8 درصد نسبت‌به همین دوره در سال قبل‌از آن افزایش‌یافته بود، درحالی‌که مصرف برق قزاقستان سالانه کمتر از 2 درصد رشد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.