اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 22, 2022
16:12 سه شنبه، 3ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133552

اسپیس ایکس 46 ماهواره استارلینک دیگر را به مدار فرستاد

 
اسپیس ایکس با موفقیت مجموعه جدیدی از ماهواره‌های استارلینک را به مدار پرتاب کرد. این ماموریت در شرایطی انجام شد که این شرکت ماه گذشته 38 عدد از 49 ماهواره پرتابی خود را به خاطر طوفان گرانشی از دست داده بود.
 
اسپیس ایکس امروز در توییتی تایید کرد که 46 ماهواره جدید استارلینک سوار بر موشک فالکون 9 از زمین پرتاب شدند. حدود 9 دقیقه پس از پرتاب موشک مرحله اول فالکون 9 به اتمسفر برگشت و در سکوی فرود این شرکت در اقیانوس اطلس در نزدیکی ساحل فلوریدا فرود آمد.
 
پرتاب این ماهواره‌ها ابتدا قرار بود بامداد یکشنبه عصر انجام شود، اما به خاطر شرایط جوی نامساعد در پیرامون سکوی فرود یک روز به تعویق افتاد. ولی شرایط در روز دوشنبه آماده بود تا مجموعه جدید ماهواره‌های استارلینک به مدار فرستاده شوند.
 
ماهواره‌های استارلینک بیشتر می‌شوند
ماموریت دیروز چهارمین ماموریت بزرگ استارلینک در ارسال ماهواره در سال 2022 بود. دو ماموریت اول اسپیس ایکس در ماه ژانویه و سوم فوریه انجام شده بود. ماموریت سوم هم به خاطر طوفان‌های خورشیدی با مشکل فنی مواجه شد و در نهایت تعدادی از ماهواره‌ها از دست رفتند و در جو زمین سوختند.
 
اسپیس ایکس تاکنون بیش از 2100 ماهواره به مدار فرستاده اما بیش از 200 ماهواره به داخل جو سقوط کرده یا از کار افتاده‌اند. البته از دید ماسک فرآیند ارسال ماهواره‌ها تازه در اول راه قرار دارد، چرا که این شرکت برای پرتاب 12 هزار ماهواره دیگر مجوز گرفته و به دنبال مجوز پرتاب 30 هزار ماهواره دیگر در آینده نزدیک است.
 
این برنامه در شرایطی نگرانی متخصصان را به دنبال داشته که ناسا چند هفته پیش هشدار داده بود که نسل دوم ماهواره‌های استارلینک می‌توانند خطر برخورد با اشیاء مداری را افزایش دهند. سازمان فضایی آمریکا در حال حاضر حدود 25 هزار شئ مداری از جمله تلسکوپ فضایی هابل، ایستگاه فضایی بین‌المللی و هزاران ماهواره دیگر را زیر نظر دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.