اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

February 22, 2022
23:49 سه شنبه، 3ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133562

از سوی معاونت قوانین مجلس مصوبه طرح حمایت از حقوق کاربران باطل شد

معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی با صدور نامه‌ای، مصوبه طرح حمایت از حقوق کاربران در کمیسیون ویژه مجلس را باطل اعلام کرد.
 
به گزارش ایرنا، در نامه‌ای که به امضای معاون قوانین مجلس رسیده، خطاب به رضا تقی‌پور رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی (صیانت) و با رونوشت به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و سایر اعضای کمیسیون مشترک طرح صیانت آمده است: همانگونه که قبلاً توافق شده بود، بنا بود کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح حمایت از حقوق کاربران مواردی که بر اساس حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی در صلاحیت شورای عالی فضای مجازی قرار دارد استخراج و در پی تصویب بر اساس مصوبه شورای عالی مواد مورد نیازی که در صلاحیت تقنینی مجلس شورای اسلامی قرار دارد به تصویب برساند اما هم اینک حسب رای گیری در کمیسیون و تصویب کلیات طرح، این موضوع تحقق نیافته است.
 
در ادامه نامه معاون قوانین مجلس تصریح شده است: اولاً بر اساس ماده ۱۶۶ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس طرح یا لایحه حسب رای مجلس بر اساس ماده ۱۶۵ به کمیسیون مربوط بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی ارجاع می شود و در این مرحله کمیسیون باید در خصوص همان طرح ارجاعی اتخاذ تصمیم کند و البته رسیدگی به طرح بر اساس حکم ذیل ماده ۱۶۶ همان ترتیب رسیدگی در صحنه خواهد بود لذا بعد از تصویب کلیات طرح اولیه کمیسیون مجاز به اعمال اصلاحات نظیر شور دوم خواهد بود که در این خصوص رعایت آیین نامه داخل صورت نگرفته است و متن متفاوتی که بر روی سامانه قوانین بارگذاری نشده و بر این اساس ارجاع نشده بود مورد رای گیری قرار گرفته است.
 
تنها راه حل تغییر متن برای رای گیری کلیات در شور اول طرح ها اعمال ماده ۱۴۲ قانون آیین نامه داخلی و ارجاع طرح به مرکز پژوهشها بود که کمیسیون می‌توانست از ظرفیت این ماده استفاده کند یا به هر دلیلی تحقق نیافت و کمیسیون نیز متاسفانه در راستای اجرای این ماده اتخاذ تصمیم نکرد. بر این اساس در رای گیری کلیات طرح قانون آیین‌نامه داخلی رعایت نشده است.
 
با عنایت به نکات مطروحه فوق هم اینک مشکلی در ادامه فعالیت کمیسیون برای ورود در شور دوم وجود دارد که به لحاظ عدم رعایت قانون آیین نامه داخلی مجلس مصوبه اخیر کمیسیون که متفاوت از طرح ارجاعی است، امکان بارگذاری در سامانه قوانین مجلس را نداشته و علی‌الاصول نمی‌تواند مبنای رسیدگی کمیسیون قرار گیرد با عنایت به موارد فوق به نظر می رسد هیئت رئیسه محترم کمیسیون در این خصوص باید تدبیر کند تا این مشکل رفع شود تا امکان ادامه رسیدگی کمیسیون به عنوان شور دوم فراهم شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.