اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 23, 2022
11:44 چهارشنبه، 4ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133579

افزایش چشم‌گیر مصرف دیتا در دو اپراتور تلفن همراه

 
وضعیت اینترنت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل طی یکسال گذشته نشان می‌دهد که مقدار دیتای مصرفی مشتریان در عمده شهرها افزایش یافته به طوری که در اپراتورهای همراه اول و ایرانسل شاهد افزایش ۷۴ درصدی مصرف دیتا هستیم.
 
سرعت اینترنت از مواردی است که همواره برای کاربران دغدغه بوده و یکی از شاخص‌های کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود این در حالی است که در چند ماه گذشته برخی از سرعت اینترنت گله دارند و دولت سیزدهم هم در این خصوص در حال انجام اقداماتی است تا سرعت افزایش یابد.
 
براساس این گزارش، پس از فراگیر شدن ویروس کرونا و ایجاد محدودیت‌ها، اکثر کسب و کارها به ارائه خدمات به صورت آنلاین و بر بستر اینترنت اقدام کردند که این موضوع با توجه به افزایش فعالیت‌های آنلاین در کشور، باعث افزایش مصرف کاربران اینترنتی نسبت به قبل شده است.
 
براساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اثرگذاری مستقیم افزایش مصرف روی سرعت به‌دلیل کمبود منابع مورد نیاز شبکه است و در واقع علت اصلی شرایط موجود در حوزه کیفیت اینترنت، عدم توسعه شبکه اپراتورها متناسب با افزایش مصرف کاربران است.
 
بررسی وضعیت اینترنت در کشور بخصوص اپراتورهای همراه اول و ایرانسل طی یکسال گذشته براساس اطلاعات از سامانه‌های مدیریت شبکه اپراتورها نشان می‌دهد حجم دیتای مصرفی مشتریان در عمده شهرها افزایش یافته و سرعت هم متاثر از افزایش مصرف، کاهش داشته است که اما این کاهش در تمام شهرهای یکسان نبوده و به صورت جهشی و کاهش ناگهانی نبوده است.
 
حجم دیتای مصرفی مشتریان همراه اول در یک سال گذشته از ۱۲۰۰۰ ترا بایت به ۱۷۲۰۰ ترابایت رسیده که حدود ۳۴ درصد افزایش را ثبت کرده که مصرف نسل چهارم از ۹۴۵۰ ترابایت به حدود ۱۴۵۶۰ ترابایت رشد داشته است.
 
در جدول زیر میزان تغییرات سرعت اینترنت همراه را در دو اپراتور عمده کشور می بینید:

حجم دیتای مصرفی مشتریان ایرانسل نیز نشان می‌دهد که حجم دیتای مصرفی از ۱۲۲۰۰ ترابایت با افزایش ۴۰ درصدی به ۱۷۰۵۰ ترابایت رسیده که مصرف نسل چهارم از ۱۰۵۰۰ ترابایت به حدود ۱۵۵۰۰ ترابایت رشد داشته است.

این افزایش مصرف دیتا در اپراتورهای همراه باعث شده تا طی روزهای گذشته شهروندان از کندی اینترنت گلایه مند باشند؛ مساله ای که دولت عدم تقویب و نوسازی زیرساخت ها در گذشته را علت اصلی آن می داند؛ با این وجود دولت طی 6 ماه گذشته تلاش کرده تا میانگین افزایش سرعت 10 درصدی را برای اینترنت ثابت و سیار ایجاد کند.
 
به نظر می رسد که بهبود زیرساخت ها بتواند در آینده و با توجه با افزایش مصرف دیتا به دلیل اپیدمی کرونا، وضعیت سرعت اینترنت کشور را به ثبات بیشتر برساند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.