اپراتورها

اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

February 24, 2022
0:31 پنجشنبه، 5ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133624

وزیر ارتباطات: هیچ فردی در دولت بدنبال انسداد اینترنت نیست

zarepour3.jpg
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هیچ فردی در دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی بدنبال مسدود کردن اینترنت نیست، افزود: برنامه ما این است که یک شبکه پرسرعت و با کیفیت در کشور راه‌اندازی کرده و کاری کنیم تا مردم در خانه و محل کار سرعت‌های چند ۱۰۰ مگابیتی را تجربه کنند.
 
 
عیسی زارع‌پور چهارشنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره طرح موسوم به «طرح صیانت» که این روزها به دغدغه اصلی کاربران فضای مجازی تبدیل شده، تصریح کرد: این یک طرح است و اکنون کلیات آن تصویب شده و در اختیار نمایندگان مجلس است که به قانون تبدیل شود یا نه. از روزی که کار من در وزارت ارتباطات آغاز شد، سعی کردم در این طرح مداخله کرده و مسیر تصویب آن را دنبال کنم. آنچه از کلیات طرح مشخص است، همچنان اشکالات جدی دارد و در تعامل با کمیسیونی که برای این کار پیش بینی شده آن را رفع کنیم.
 
هیچکس به دنبال مسدود کردن فضای اینترنت نیست
 
وی تاکید کرد: هیچ فردی در دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی به دنبال مسدود کردن اینترنت نیست. زیست اصلی مردم به فضای مجازی گره خورده و زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد این فضا نیازمند قاعده و قانون است. همه تلاش خود را می کنیم که نگرانی مردم و کسب‌وکارها را در نهایی سازی این طرح در تعامل با مجلس رفع شود.
 
وزیر ارتباطات درباره قیمت گذاری اینترنت گفت: سازمان تنظیم مقررات نماینده حقوق مردم در حوزه فناوری و خدمات ارتباطی است. هر کدام از مردم گله و شکایتی درباره کم‌فروشی یا گران فروشی اینترنت داشتند از طریق سامانه ۱۹۵ می‌تواند آن را ثبت کنند تا مورد بررسی قرار گیرد. برای توسعه صنعت ارتباطی کشور، باید مدل اقتصادی خوبی پیشنهاد شود تا اپراتورها بتواند سرمایه گذاری کنند. در غیر اینصورت مشکلات تشدید خواهند شد.
 
طعم شیرین فناوری 
 
زارع پور با بیان اینکه وزارت ارتباطات از کف اقیانوس‌ها که فیبرهای شبکه زیرساخت کشور در آن قرار گرفته، تا مدار ۳۶ هزار کیلومتری فضا که قرار است ماهواره در آن قرار بگیرد، دارای وظایفی است، افزود: به عنوان متولی ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور با استفاده از ظرفیت‌هایی که فراهم شده، قصد داریم طعم شیرین فناوری را به مردم بچشانیم. برنامه ما این است که یک شبکه پرسرعت و با کیفیت در کشور راه‌اندازی کرده و کاری کنیم تا مردم در خانه و محل کار سرعت‌های چند ۱۰۰ مگابیتی را تجربه کنند.
 
زارع‌پور تاکید کرد: باید بتوانیم خدمات مبتنی بر ظرفیت‌های فناوری، مانند دولت الکترونیکی را در کشور توسعه داده و آن را در اختیار مردم قرار بدهیم. مردم ثمره کارهای ما را در قالب یک پنجره واحد خدمات خواهند دید، به این شکل که می‌توانند با یک مرتبه احراز هویت به خدمات دولت دسترسی پیدا کنند. برنامه ما این است که بتوانیم خدمات بخش خصوصی را نیز از راه پنجره واحد به شهروندان ارائه بدهیم.
 
 
استفاده بیش از حد از اینترنت همراه، ظرفیت شبکه را اشباع می‌کند
 
وزیر ارتباطات درباره سرعت اینترنت گفت: کاربران فضای مجازی برای دسترسی به فضای مجازی از بستر اینترنت ثابت یا سیار استفاده می‌کنند که تمام این‌ها به شرکت مخابرات ایران وصل می‌شوند. در حلقه قبل از مخابرات، شرکت ارتباطات زیرساخت است که رابط شبکه‌های بین استانی است. ضمن این که ما در کشور مراکز داده‌ای داریم که اپراتورها از آن خدمات می‌گیرند.  
 
وی ادامه داد: در دنیا دسترسی مردم به اینترنت اغلب از طریق ارتباطات ثابت اتفاق می‌افتد زیرا ارتباطات بی‌سیم بر اساس فرکانس با ظرفیت‌های مشخص است و اشباع می‌شود.  
 
زارع‌پور تاکید کرد: نسل جدید ارتباطات ثابت تا دهه‌های آینده ارتباطات مبتنی بر فیبرنوری ارائه می‌شود. در سال‌های گذشته تمام تمرکز بر توسعه ارتباطات سیار بوده است و در این حوزه به طور میانگین از کشورهای دیگر عقب نیستم. اما در اثر غفلتی که صورت گرفته و توسعه ارتباطات ثابت به کندی طی شده، امروز نیاز به اینترنت را از طریق شبکه تلفن همراه تامین می‌کنیم. زمانی که استفاده از این شبکه زیاد می‌شود، کیفیت آن پایین می‌آیند و همین مسئله باعث بروز مشکلاتی می‌شود.
 
توسعه ارتباطات ثابت در بستر فیبرنوری
 
وی درباره راه‌حل‌هایی که برای این کار وجود دارد، افزود: اولین قدم بلندمدتی که برای رفع کندی اینترنت ثابت برداشتیم، توسعه ارتباطات ثابت بر بستر فیبرنوری است. هفته گذشته با واگذاری ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری یک پروژه ملی را آغاز کردیم و تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پورت مبتنی بر فیبرنوری را در سراسر کشور راه‌اندازی خواهیم کرد. برای ارتباطات نسل پنجم شبکه تلفن همراه نیز، نیاز به فیبرنوری دارد.
 
زارع‌پور گفت: یکی از اتفاقاتی که امروز رقم خورد، برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت شبکه زیرساخت کشور است و به واسطه آن  ظرف ۹ ماه آینده، ۷۰ درصد به ظرفیت شبکه ارتباطی کشور اضافه خواهیم کرد.
 
وی تصریح کرد: از آنجایی که در ۱۰ سال گذشته به دلایل مختلف، توسعه شبکه ارتباطی کشور صورت نگرفته است، الان لینک‌های شرکت مخابرات در برخی شهرها کامل شده و وزارت ارتباطات برای رفع این مشکل، ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه بر ظرفیت شبکه مخابرات در استان‌ها اضافه کرد و تا چند روز دیگر، مردم تاثیر این کار را با افزایش کیفیت اینترنت به صورت ملموس درک خواهند کرد.
 
دولت به رفع مشکلات شرکت مخابرات ورود کرده است
 
زارع‌پور درباره برنامه‌های کوتاه مدتی که برای رفع مشکل کندی اینترنت در نظر دارند، گفت: با وجود این که شرکت مخابرات خصوصی است و باید از طریق سهامداران مشکل خود را مرتفع کند، اما دولت تصمیم گرفته برای کاهش اختلالات با این مجموعه همراه کند.
 
وزیر ارتباطات درباره رتبه ایران بر اساس شاخص‌های جهانی گفت: در سایت‌های رسمی دنیا و در یک سال گذشته، رتبه ما در ارتباطات همراه بین جایگاه ۷۰ تا ۷۹ در نوسان بوده و بهترین رتبه در ۶ ماه اخیر ثبت شده است. ماه قبل در جایگاه ۷۰ قرار داشتیم و این ماه رتبه ما ۷ پله پایین‌تر آمده است. میانگین سرعت اینترنت همراه در ایران ۲۳.۱ و میانگین جهان ۲۹ است. در این حوزه عقب‌ماندگی زیادی نداریم.
 
ارتباطات ثابت در قعر جدول
 
وی ادامه داد: در حوزه ارتباطات ثابت اما مشکل جدی است. رتبه ۱۴۰ را داریم و جزو کشورهای قعر جدول هستیم. برای ارتقا این وضعیت باید کار ویژه‌ای انجام دهیم.
 
وزیر ارتباطات تاکید کرد: سهم ترافیک داخلی ما اکنون ۳۸ و ترافیک خارجی ۶۲ درصد است. به نسبت بسیاری از کشورها، این عدد خوبیاست. ما اکنون پلتفرم‌های ارائه دهنده خدماتی در ایران داریم که در کشورهای اروپایی وجود ندارد. پلتفرم‌های حمل و نقل، خرید و مسیریاب‌های بومی طوری با استقبال مردم مواجه شده‌اند که کسی به استفاده از نوع خارجی آن رغبت ندارد. این در حالی است که کشورهای اروپایی هنوز این امکان را ندارند و از پلتفرم‌های امریکایی فعال در این حوزه‌ها استفاده می‌کنند. این مایه مباهات است که کشور ما ظرفیت‌های خوبی در این بخش دارد.
 
زارع‌پور درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی خاطرنشان کرد: بر اساس سند معماری شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات مکلف شده از پیام‌رسان داخلی و موتور جستجوی بومی در جهت رشدشان حمایت کند. به همین واسطه کارگروهی تشکیل داده‌ایم. اعتقاد ما این است که تا زمانی که نسخه‌های داخلی نیاز مردم را رفع نکنند، نسخه‌های خارجی جایگزین می‌شوند همانطور که اکنون ۸۰ درصد پیام رسان‌های مورد استفاده مردم خارجی است. من به عنوان فرد منصف به وزارت ارتباطات درحمایت از پیام‌رسان بومی، نمره خوبی می‌دهم. از نظر فناوری کم و کسری نداریم و باید همه دستگاه‌ها پای کار بیایند تا پیام‌رسان‌های بومی نیز رشد کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.