اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

February 24, 2022
12:12 پنجشنبه، 5ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133629

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: مردم حق دارند درباره طرح صیانت نگران باشند

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیر و قانون‌گذار درباره طرح صیانت است و باید تکلیف خودش را روشن کند، گفت: مردم حق دارند نگران باشند و نمایندگان ما در اغلب جلساتی که تشکیل شده، حضور فعال داشتند که این قانون‌گذاری به نفع مردم باشد.
 
عیسی زارع‌پور در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت درباره تصویب کلیات طرح صیانت در مجلس، اظهار کرد: کاهش سرعت اینترنت و اختلالات این ایام، هیچ ارتباطی به هیچ طرحی در کشور ندارد، اینها کاملا دلایل فنی داشته که بارها توضیح داده شده و ما با سرعت در حال رفع این اختلالات هستیم که مردم از سرعت بالا بهره‌مند شوند.
 
وی‌ با بیان اینکه مجلس تصمیم‌گیر و قانون‌گذار است و ما هم علاوه بر اعلام نظراتمان، مشارکت می‌کنیم تا اشکالاتی که در این طرح وجود دارد برطرف شود، افزود: همانطور که در این مدت هم عنوان طرح و هم مفادش تغییرات اساسی کرد، اما همچنان اشکالات اساسی دارد که باید برطرف شود. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنم در بررسی جزییات این طرح به نظرات کارشناسی و دغدغه‌های مردم و کسب‌وکارها توجه کنند که یک قاعده‌گذاری شود، چون ما در ۱۲ سال گذشته و از سال ۱۳۸۸ و قانون جرائم رایانه‌ای تا امروز، در این حوزه قانون‌گذاری نداشتیم، الان فرصت مناسبی است که بتوانیم مبتنی بر تجربیات جهانی، قاعده‌گذاری انجام دهیم تا در عین حالی که فضا سامان می‌یابد، نگرانی مردم و کسب‌وکارها را برطرف کنیم. مردم حق دارند نگران باشند و نمایندگان ما در اغلب جلساتی که تشکیل شده، حضور فعال داشتند که این قانون‌گذاری به نفع مردم باشد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره نقش نماینده این وزارتخانه در جلسات ویژه کمیسیون طرح صیانت، گفت: تلاش ما این است که ایرادات این طرح اصلاح شود، طرحی کارشناسی مبتنی بر آنچه که در دنیا اتفاق می‌افتد و قاعده‌گذاری‌های جهانی تصویب شود، چون همه کشورها درگیر این فضا هستند و در نهایت این طرح باید به صورت پویا بتواند در مواجهه با پدیده‌های جهانی که رخ می‌دهد، کارآمد باشد. در این مدت عم بخشی از این مشکلات حل شده و نسخه ۲۶ تیرماه با نسخه نهایی تفاوت کرده است.
 
زارع‌پور در پاسخ به اینکه چرا نسخه‌ پیشنهادی وزارت ارتباطات به‌صورت شفاف منتشر نمی‌شود، گفت: قرار نیست هر سازمان برای خودش نسخه‌ای داشته باشد. مرجع رسیدگی به این طرح، کمیسیون ویژه‌ای است که برای این کار تشکیل شده، تلاش ما این بوده که طرح را به مسیری برگردانیم که چارچوبی برای تنظیم‌گری فضای مجازی ترسیم شود، بخشی توفیق داشتیم و بخشی هم امیدوارم در آینده‌ و در بررسی جزئیات این اتفاق بیفتد. در غیر این صورت اگر این تغییرات اتفاق نیفتد، موضع وزارت ارتباطات هم متفاوت خواهد شد و با آن بخش‌هایی که احساس می‌کنیم مشکل دارد، مخالفت خواهیم کرد، همین الان هم مکاتباتی انجام دادیم و نسبت به بعضی از بندها ابراز نگرانی کردیم که باید حتما مورد نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد و اصلاح شود. 
 
وی خاطرنشان کرد: باید ببینیم در ادامه مجلس چه اتفاقی می‌افتد، اول مجلس باید تکلیف خودش را روشن کند، در همین ۲۴ ساعت چند بار خبر تصویب و رد این طرح از سوی مجلس شنیده شد و باید ببینیم چه مسیری در آنجا در پیش گرفته می‌شود، اما مرجع مجلس شورای اسلامی است و قانونا حق آنهاست، ما هم مجری هستیم و تلاش می‌کنیم در فرآیند قانون‌گذاری مشارکت فعال داشته باشیم تا آنچه که مصوب می‌شود، به مصلحت کشور، مردم و کسب‌وکارها باشد.
 
اختلال در ارتباطات کشور، به دلیل عدم توسعه شبکه ثابت است
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اختلال در شبکه ارتباطی کشور اظهار کرد: آنچه این روزها باعث اختلال در شبکه شد و بارها درباره آن صحبت کرده‌ام، شبکه ارتباطات ثابت کشور مادر همه شبکه‌ها است که اپراتورهای سیار به آن وابسته هستند، اما این شبکه طی ۱۰ سال گذشته توسعه مناسب نداشته است. بخشی دیگر از اختلال در شبکه به این دلیل بود که شبکه مخابرات در چند استان مسدود شده بود و در بعضی از ساعات این انسداد بالای ۹۶ درصد بود.
 
زارع‌پور ادامه داد: علاوه بر این بسیاری از لینک‌هایشان با ازدحام مواجه شده بود و کاری که در چند روز گذشته انجام داده‌ایم این بود که بیش از ۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ظرفیت مخابرات اضافه و کمک کردیم مشکلات حل شود. فکر می‌کنم در چند روز آینده، نتایج این افزایش ظرفیت را با افزایش کیفیت اینترنت مشاهده کنند.
 
وی با بیان اینکه در این مدت و با شیوع کرونا، تقاضا برای ترافیک افزایش یافته، افزود: این در حالیست که در این ۱۰ سال متناسب با نیاز، زیرساخت‌ها توسعه پیدا نکرده وبه سرعت در تلاش هستیم که زیرساخت‌ها را توسعه بدهیم. از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه درخواست کردم تا اعتباری در اختیار شرکت مخابرات ایران قرار دهند که البته این اعتبار در قالب بودجه ۱۴۰۱ باشد تا بتوانند به سرعت در راستای نوسازی زیرساخت‌های خود مخصوصا در استان‌ها استفاده کنند.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اخبار کاهش پهنای باند برخی شبکه‌های اجتماعی، توضیح داد: مانند روال گذشته پهنای باند بین‌الملل را برای نیازهای کشور افزایش داده‌ایم. به عنوان وزیر ارتباطات وظیفه دارم که ارتباط با کیفیت در اختیار کاربران بگذارم. امروز هم در جلسه هیات دولت، رئیس جمهوری دستور دادند که سرعت و کیفیت اینترنت افزایش پیدا کند و این یک وظیفه برای دولت است.
 
زارع‌پور ادامه داد: بارها گفته‌ام که دولت سیزدهم نگاهش به ارتباطات و فناوری اطلاعات یک نگاه کاملا فرصت محور است و آماده هستیم که زیرساخت‌ها را برای استفاده حداکثری مردم فراهم کنیم. دلیلی ندارد که از طرفی پروژه فیبرنوری (FTTH) را افتتاح کنیم و از سوی دیگر دست به محدودیت بزنیم. البته که سیاست‌گذار در این حوزه، شورای عالی فضای مجازی است و آنها باید سیاست‌های کلی را مشخص کنند اما دولت به عنوان متولی این حوزه کاملا به دنبال توسعه است.
 
وی با بیان اینکه درخواست افزایش پهنای باند به معنی کمبود پهنای باند نیست، گفت: آنچه به عنوان وزیر ارتباطات در جلسه شورای عالی فضای مجازی مطرح کردم برنامه یک‌ساله وزارت ارتباطات بود. برای افزایش پهنای باند کشور نیز به دلیل کمبود وقت، رئیس جمهوری دستور دادند این طرح در جلسه آینده به صورت دقیق‌تر بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری شود. هیچکس در دولت به دنبال محدودیت اینترنت نیست. اختلال‌ها فنی بوده و ربطی به تصویب هیچ طرحی نداشته است.  
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.