سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 25, 2022
12:33 جمعه، 6ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133652

حمله نظامی روسیه به اوکراین احتمالا تاثیر محدودی روی صنعت تراشه خواهد داشت

 
شرکت‌های بزرگ تولید تراشه ادعا کرده‌اند که جنگ نظامی بین روسیه و اوکراین احتمالا تا حدودی باعث محدودیت زنجیره تامین آن‌ها خواهد شد و برخی منابع صنعت تراشه سازی نیز اعلام کرده‌اند که این مناقشه احتمالا تاثیر طولانی مدت خواهد داشت.
 
پس از تهاجم نیروهای روسیه از طریق راه‌های زمینی، هوایی و دریایی به خاک اوکراین، اروپا با یکی از بزرگترین بحران‌های خود در چند دهه گذشته مواجه شد. این حمله نظامی تاکنون به سهام بسیاری از شرکت‌های فناوری در سراسر جهان و همچنین بازار رمزارز تاثیرگذار بوده و به آن‌ها آسیب رسانده است.
 
به گزارش رویترز، اوکراین بیش از 90 درصد نئون نیمه‌هادی ایالات متحده را تامین می‌کند که برای لیزرهای مورد استفاده در ساخت تراشه ضروری است. شرکت تحلیلگر بازار Techcet توضیح می‌دهد این گاز که محصول جانبی صنعت تولید فولاد روسیه است، در اوکراین تصفیه می‌شود. علاوه بر این، روسیه تامین کننده 35 درصد پالادیوم مورد استفاده در ایالات متحده است که در سنسورها و حافظه استفاده می‌شود.
 
یک منبع ژاپنی در صنعت تراشه که درخواست کرده نامش فاش نشود، در این رابطه توضیح می‌دهد:
 
سازندگان تراشه هیچ تاثیر مستقیمی احساس نخواهند کرد، اما شرکت‌های تامین کننده مواد لازم برای ساخت نیمه‌هادی، گازهایی از جمله نئون و پالادیون را از روسیه و اوکراین خریداری می‌کنند. در دسترس بودن این مواد هم اکنون با محدودیت مواجه شده، بنابراین هرگونه فشار بیشتر بر منابع می‌تواند قیمت‌ها را بالا ببرد. این امر به نوبه خود می‌تواند باعث افزایش قیمت تراشه شود.
 
مقابله شرکت‌های صنعت تراشه سازی با محدودیت
هم اکنون ای‌اس‌ام‌ال هولدینگ تامین‌کننده کلیدی هلندی سازندگان تراشه بزرگ دنیا از جمله TSMC، سامسونگ و اینتل ظاهرا با مشکلات جدی روبرو شده و در حال بررسی منابع جایگزین برای نئون محدود موجود در کارخانه‌های خود است.
 
با این وجود بسیاری از شرکت‌های بزرگ تراشه سازی دنیا ظاهرا از قبل برای مواجه شدن با این بحران آماده بوده‌اند و اکنون باید دید مشکلات نظامی بین روسیه و اوکراین تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و تاثیر آن تا چه حد زیاد خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.