بازار سرمایه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 26, 2022
11:21 شنبه، 7ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133667

فروش سهام تسلا برای ایلان ماسک و برادرش دردسر شد

8521479.jpeg
کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در حال تحقیق روی این موضوع است که آیا فروش سهام تسلا توسط ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت و برادرش کمیبال ماسک، ناقض قوانین معاملات داخلی ایالات متحده بوده یا خیر.
 
به گزارش وال استریت ژورنال، این تحقیقات از اواخر سال گذشته و پس از آنکه ماسک و برادرش ۱۰۸ میلیون دلار سهام تسلا را به فروش رساندند، آغاز شد. این فروش سهام یک روز قبل از اینکه ایلان ماسک از دنبال‌کنندگان توییتر خود در قالب یک نظرسنجی این موضوع را مطرح کرد که آیا باید ۱۰ درصد از سهام خود در این شرکت را بفروشد یا خیر، آغاز شده است. او به فالوورهای خود قول داد که از نتیجه نظرسنجی تبعیت خواهد کرد.
 
در پایان این نظرسنجی، ۵۷.۹ درصد از ۳.۵ میلیون شرکت‌کننده، به گزینه «آری» و ۴۲.۱ درصد به «نه» رای دادند. در پی برگزاری این نظرسنجی، ارزش سهام شرکت تسلا نیز به شدت کاهش یافت.
 
در گزارش وال استریت ژورنال آمده کیمبال ماسک که عضو هیئت مدیره تسلان نیز هست، یک روز قبل از آنکه برادرش، این نظرسنحی را توییت کند، ۸۸ هزار و ۵۰۰ سهم این شرکت را به فروش رساند. قوانین معاملات داخلی، کارمندان و اعضای هیئت مدیره را از هرگونه معامله بر اساس اطلاعاتی که هنوز عمومی‌ نشده است، منع می‌کند.
 
اما شواهد درباره فروش بخشی از سهام تسلا قبل از نظرسنجی برادرش در توییتر، نشان می‌دهد که او در این زمینه تخلف کرده است. وال استریت ژورنال به نقل از چند کارشناس بورس و اوراق بهادار عنوان کرد که رگولاتورها در خصوص این موضوع که آیا ماسک قبل از آنکه کیمبال، سهام خود را در ۵ نوامبر به فروش رساند، به وی درباره تصمیم خود برای اجرای این نظرسنجی اطلاع داده بود یا خیر.
 
درواقع، این مسئله که آیا کمیبال، نسبت به این نظرسنجی بی‌خبر بوده یا با علم به آن، اقدام به فروش سهام خود کرده است، بسیار حائز اهمیت است. فعلا هیچ اظهارنظری از سوی سخنگوی بورس و اوراق بهادار آمریکا در این خصوص منتشر نشده و تسلا نیز از سال ۲۰۱۹، واحد روابط عمومی‌ خود را تعطیل کرد و از از زمان تاکنون به سوالات خبرنگاران پاسخ نمی‌دهد.
 
با این حال، ایلان ماسک در طی هفته‌های اخیر علیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، اظهاراتی را منتشر و ادعا کرده این نهاد، شرکت تحت هدایت وی یعنی تسلا را تحت «تحیقیات بی‌پایان و بی‌اساس» قرار داده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.