تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 26, 2022
17:01 شنبه، 7ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133704

اعتراض پرداخت‌یارها به منتشر نشدن لیست درگاه‌های بدون پرونده مالیاتی

 
منتشر نشدن لیست پذیرندگانی که درگاه‌های پرداخت آنها به دلیل نداشتن پرونده مالیاتی از سوی شاپرک غیرفعال شده مورد اعتراض شرکت‌های پرداخت‌یاری قرار گرفت.
 
 بعداز ظهر جمعه ۶ اسفندماه ۲۰۰ هزار پذیرنده فروشگاهی به دلیل نداشتن پرونده مالیاتی درگاه‌های پرداختشان قطع شد این درحالی است که لیست این درگاه‌ها به شرکت‌های پرداخت‌یاری اعلام نشده بود. مدیرعامل شاپرک و معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی هر دو غیر فعال شدن درگاه‌‌های پرداخت را تایید کرده‌اند؛ هر چند طبق اعلام رگولاتور غیر فعال شدن درگاه‌های پرداخت به دلیل فعال نشدن پرونده مالیاتی پذیرندگان است اما شرکت‌های پرداخت‌یاری معتقدند که برخی از این افراد پرونده مالیاتی داشته‌ و برخی دیگر کد مالیاتی را دریافت کرده بودند و فقط فرایند اداری‌اشان به اتمام نرسیده بود.
 
هر چند لیست پذیرندگانی که درگاه‌های آنها غیرفعال شده است، پس از غیرفعال شدن از سوی شاپرک برای هر کدام از شرکت‌های پرداخت‌یاری ارسال شده است، ارسال نشدن این لیست پیش از هرگونه اقدامی موجب اعتراض شرکت‌های پرداخت‌یاری قرار گرفته است.
 
اتمام حجت سازمان امور مالیاتی
در چند ماه گذشته مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی بارها اعلام کرده بود که دارندگان کارت‌خوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی تا ۳۰ بهمن ماه سال جاری فرصت دارند تا دستگاه‌های کارت‌خوان خود را به پرونده مالیاتی‌شان در درگاه ملی خدمات الکترونیکی مالیاتی متصل کنند.
 
براساس اعلام محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی تا سی بهمن ماه حدود ۴ میلیون و ۶۳۷ هزار دستگاه کارتخوان به پرونده‌های مالیاتی متصل شده و ۲ میلیون و ۵۹۵ هزار دستگاه کارتخوان درخواست فعال‌سازی کرده‌اند.
 
اما با پایان این مهلت، به نظر می‌رسد سازمان امور مالیاتی با دارندگان درگاه پرداختی اتمام حجت کرده و غیرفعال کردن آن دسته از درگاه‌هایی را که هنوز درگاه کارت‌خوان خود را به کد مالیاتی متصل نکرده‌اند، آغاز کرده است.
 
اعتراض همیشگی پرداخت‌یارها: به ما اعلام کنید!
با این‌حال فعالان حوزه پرداخت با اعتراض به فرایند اجرایی این تصمیم می‌گویند که لیست این درگاه‌های پرداخت پیش از غیرفعال شدن به آنها اطلاع داده نشده است و همین مسئله برای آنها مشکلاتی را ایجاد کرده است. از سوی دیگر آنها بر این باورند برخی از درگاه‌های قطع شده کد مالیاتی داشته‌اند یا در فرایند دریافت آن بوده‌اند.
 
احمد منصوری، مدیرعامل پی‌پینگ، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت‌یاری به پیوست گفت: «تقریبا ۷ هزار پذیرنده آنها درگاه پرداختشان غیر فعال شده است. او اعلام کرد مشکل این است که چرا قبل از قطع کردن به ما اطلاع ندادند اگر اطلاع‌رسانی می‌کردند و این لیست را در اختیار ما می‌گذاشتند ما می‌توانستیم به هر کدام از شرکت‌ها اطلاع‌رسانی کنیم و به آنها بگوییم اگر اقدامی برای بازکردن پرونده مالیاتی انجام ندهند، درگاه آنها غیر فعال خواهد شد.»
 
او یکی دیگر از مشکلاتی که هم‌اکنون به‌وجود آمده مربوط به درگاه‌هایی عنوان کرد که مدیرانشان اقدام به بازکردن پرونده مالیاتی کرده‌اند اما فقط مراحل اجرایی آنها به پایان نرسیده ‌است. از سویی درگاه عده‌ای نیز که پرونده مالیاتی‌اشان نیز به صورت کامل تکمیل شده است نیز قطع شده است.
 
طبق گفته او پرداخت‌یاران تا زمانی که تراکنشی روی درگاه انجام نشود، از قطع بودن آن مطلع نمی‌شوند از همین رو وقتی به صورت ناگهانی تعدادی از درگاه‌های تعلیق یا غیر فعال می‌شود علاوه بر اینکه تیم پشتیبانی هر کدام از شرکت‌ها با مشکل جدی مواجه می‌شوند، درآمد هر کدام از شرکت‌ها نیز به صورت چشم‌گیر کاهش می‌یابد.
 
منصوری با اشاره به اینکه هنوز مشخص نیست اگر پرونده هر کدام از افراد تکمیل شود با یک به‌روزرسانی درگاه آنها فعال می‌شود یا خیر گفت: روند اجرایی شدن این کار هنوز مشخص نشده است، معلوم نیست که ما باید دوباره درخواست درگاه کنیم یا اگر مشکل برطرف شود و پرونده مالیاتی به درگاه پرداخت متصل شود دوباره درگاه فعال می‌شود. او تاکید کرد که شاپرک هنوز در این زمینه پاسخی نداده است.
 
در همین رابطه نیز مصطفی امیری، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل زرین‌پال در صفحه توییتر خود نوشته است: «بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد که از ۲۰۰ پذیرنده اولی ارسال شده در لیست، ۱۹۰ پذیرنده کد مالیاتی فعال داشته‌اند.»
 
او در ادامه عنوان کرده است که تعدادی از این پذیرندگان در مراحل آخر دریافت کد مالیاتی هستند اما با این‌حال درگاه‌شان قطع شده است.
 
غیر فعال شدن کارتخوان‌ها ادامه دارد
کاظم دهقان، مدیرعامل شاپرک در گفت‌وگو با ایبنا اعلام کرده است: «پذیرندگانی که کارتخوان آنها غیرفعال شده است، به محض تشکیل پرونده مالیاتی و مراجعه به شرکت خدمات پرداخت، می‌توانند کارتخوانشان را مجددا فعال شده، در اختیار داشته باشند.» او تاکید کرده است که تا به حال ۲۰۰ هزار کارت‌خوان غیرفعال شده‌اند و این فرایند در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
 
مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی نیز در این رابطه در گفت‌وگو با ایبنا با اشاره به اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و اقداماتی که از سوی بانک مرکزی انجام شده است، گفته است: «تمام اطلاعات اعم از اطلاعات درگاه پرداخت اینترنتی و اطلاعات دستگاه های کارتخوان طی چند مرحله برای سازمان امور مالیاتی ارسال شده است.»
 
او با تاکید بر پایان مهلت ثبت نام در سامانه مؤدیان گفت: «سازمان امور مالیاتی در اسرع وقت اطلاعات را برای ما ارسال خواهند کرد و ما نیز در بانک مرکزی بلافاصله بعد از بررسی کوتاه ، فرآیند قطع کردن مواردی که در سامانه ثبت نشده است یا انصراف داده‌اند را شروع خواهیم کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.