اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 1, 2022
12:17 سه شنبه، 10ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133788

ایلان ماسک به وعده خود عمل کرد؛ ارسال ترمینال‌های استارلینک برای اوکراین

 
طبق تصویری که معاون نخست وزیر اوکراین در توییتر خود منتشر کرده، شرکت اسپیس ایکس تجهیزات ماهواره‌ای اینترنت استارلینک خود را در اختیار این کشور قرار داده است.
 
اخیرا «میخائیلو فدوروف» وزیر تحول دیجیتال اوکراین پس از اختلال در اینترنت این کشور از ایلان ماسک درخواست کرده بود تا اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در اختیار آن‌ها قرار دهد. ایلان ماسک نیز در پاسخ به او نوشت: «سرویس استارلینک حالا در اوکراین فعال است. ترمینال‌های بیشتری در راه این کشور قرار دارند.» حالا به نظر می‌رسد ماسک به وعده خود عمل کرده و ترمینال‌های استارلینک را برای این کشور ارسال کرده است.
 
با ادامه درگیری‌ها در شهرهای اوکراین، این نگرانی وجود دارد که ممکن است حملات سایبری به زیرساخت‌های مهم اینترنتی این کشور آسیب برساند که این امر می‌تواند انتشار اخبار داخلی اوکراین یا تماس افراد با عزیزان خود در این کشور را دشوارتر کند.

 
اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اوکراین
همانطور که احتمالا بدانید، برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، مصرف‌کنندگان باید از ترمینال یا گیرنده استفاده کنند. دیش سفیدی که اسپیس ایکس مستقیما به مشتریان می‌فروشد. این دیش‌ها زمانی که به طور مستقیم رو به آسمان تنظیم شده باشند، می‌توانند سینگال‌هایی را از ماهواره‌های فعال استارلینک دریافت کنند.
 
حالا که این دیش‌ها وارد اوکراین شده‌اند، دقیقا مشخص نیست که این کشور به چه صورت قصد استفاده از آن‌ها را دارد، زیرا آنتن آن‌ها باید بدون حضور هیچ مانعی به آسمان دسترسی داشته باشد که فراهم کردن چنین شرایطی در محیط جنگی می‌تواند کار ساختی باشد. با این حال یکی از کاربران توییتر تصویری را منتشر کرده که ادعا می‌کند از این سرویس در کی‌یف، پایتخت اوکراین استفاده می‌کند.
 
حمله نظامی روسیه به اوکراین تاکنون تاثیرات زیادی در زمینه فناوری داشته است. پس از اعلام تحریم‌ها از سوی ایالات متحده علیه روسیه، بسیاری از غول‌های فناوری نیز محدودیت‌هایی برای این کشور اعلام کرده‌اند. از جمله آن‌ها می‌توان به متا اشاره کرد که رسانه‌های دولتی روسی را از کسب درآمد در فیسبوک منع کرده بود. یوتیوب نیز چنین روندی را پیش گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.