تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 1, 2022
12:36 سه شنبه، 10ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133793

دولت اوکراین بیش از ۱۰ میلیون دلار کمک رمزارزی دریافت کرده است

 
دولت اوکراین بیش از ۱۰ میلیون دلار هدیه رمزارزی دریافت کرده و این مجرا را به یکی از روش‌های جذب سرمایه در برابر تهاجم روسیه بدل کرده است. حساب رسمی دولت اوکراین در توییتر روز شنبه ۲۶ فوریه آدرس دو کیف‌پول رمزارزی را در اختیار عموم گذاشت. یکی از این آدرس‌ها مختص بیت‌کوین و دیگری مختص اتریوم و تتر است. تتر رمزارزی است که هر واحد آن معادل یک دلار آمریکا است.
 
به نقل از CNBC، طبق تحقیق تحلیلگران بلاک‌چین در شرکت الیپتیک، روز یکشنبه ۲۷ فوریه این دو کیف پول ۱۰.۲ میلیون دلار رمزارز دریافت کردند. جدا از این رقم، میلیون‌ها دلار ارز دیجیتالی نیز به سازمان‌های غیردولتی‌ای اهدا شده که پشتیبان ارتش اوکراین هستند.
 
حدود ۱.۸۶ میلیون دلار از پول اهداشده به دولت اوکراین از طریق فروش دارایی غیرهمتا یا NFT به دست آمده که طبق اعلام الیپتیک، این توکن غیرهمتا ابتدا برای تامین بودجه جولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، عرضه شده بود.
 
توکن‌های غیرمثلی یا NFT دارایی‌های دیجیتالی منحصربه‌فردی هستند که برای نمایش مالکیت اقلام مجازی، مثل کاراکترهای شبکه یا بازی ویدئویی، طراحی می‌شوند.
 
این اتفاقات نشان می‌دهد که کریپتو چطور در دوران حمله روسیه به ابزاری مفید برای اوکراین تبدیل شده است.
 
کام بک الایو (Come Back Alive)، NGOیی که به ارتش اوکراین تجهیزات ارائه می‌کند، از سال ۲۰۱۸ پذیرای هدایای رمزارزی است. این ان‌جی‌او از زمان یورش روسیه، میلیون‌ها دلار ارز دیجیتالی دریافت کرده است.
 
مجموع هدایای اهدایی به دولت اوکراین و NGOهای پشتیبان ارتش در حال حاضر طبق اعلام الیپتیک به ۱۶.۷ میلیون دلار رسیده است.
 
تام رابینسون، محقق ارش الیپتیک، روز یکشنبه در یک پست وبلاگی گفت: «دارایی‌های رمزارزی از جمله بیت‌کوین به عنوان روش دیگری برای جذب کمک به میان آمده‌اند. [رمزارزها] با دور زدن موسسات مالی که شاید کمک به این گروه‌ها را منع کنند، امکان کمک برون‌مرزی را فراهم می‌کنند.»
 
صفحه دریافت کمک مالی کام بک الایو در پاترئون این هفته از دسترس خارج شد. شرکت ارائه‌دهنده می‌گوید: «این شرکت به هیچ کمپین دخیلی در خشونت یا خرید تجهیزات ارتش اجازه فعالیت نمی‌دهد.»
 
ارتش اوکراین در ابتلا اعلام کرد قادر به پذیرش کمک‌های رمزارزی به صورت بیت‌کوین نیست و بیانیه‌ای با این مضمون در وب‌سایت دولت مشاهده می‌شد: «قوانین ملی امکان استفاده وزارت دفاع اوکراین از دیگر سیستم‌های پرداخت (وب‌مانی، بیت‌کوین، پی‌پال و غیره) را نمی‌دهد.»
 
با این حال به نظر می‌رسد دولت از این موضع عقب‌نشینی کرده است.
 
میخائیلو فدروف، وزیر تحول دیجیتالی اوکراین، در بیانیه‌ای جداگانه روز شنبه از صرافی‌های بزرگ رمزارزی خواست تا پرداخت به کاربران روس را ممنوع کنند.
 
فدروف در توییتی نوشت: «نه تنها حساب‌های مربوط به رهبران روسیه و بلاروس، بلکه حساب‌های مردم عادی را هم باید مسدود کرد.»
 
ایالات متحده، متحدان اروپا و کانادا روز شنبه با حذف یکسری بانک‌های روسی از سوئیفت، سیستم پیام‌رسان بین‌بانکی، موافقت کردند. در بخش دیگری از این توافق موافقت شد که بانک مرکزی روسیه اجازه ندارد از دارایی‌های بین‌المللی خود به گونه‌ای مغایر با تحریم‌ها استفاده کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.