اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 2, 2022
16:28 چهارشنبه، 11ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133824

پرتاب ماموریت اکسومارس به دلیل حمله روسیه به اوکراین دوباره به تاخیر افتاد

 
انتظار می‌رفت که مریخ‌نورد «اکسومارس» (ExoMars) سازمان فضایی اروپا امسال به سمت مریخ برود، اما پس از تاخیرهای متعددی مثل همه‌گیری کووید-۱۹ و مشکلات فنی، حالا جنگ پرتاب آن را به تاخیر انداخته است. این سازمان اعلام کرد که شرایط کنونی هرگونه پرتاب در سال ۲۰۲۲ میلادی را به خطر انداخته است.
 
سازمان فضایی اروپا در بیانیه‌ای افزود: «ما به همراه کشورهای عضو تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کردیم. ادامه پروژه اکسومارس و انجام پرتاب در سال ۲۰۲۲ میلادی با توجه به تحریم‌ها و سایر اتفاقات دیگر بسیار غیر محتمل است.»
 
لازم به ذکر است که پروژه اکسومارس ماموریتی با همکاری سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos) است. این مریخ‌نورد به دنبال مولکول‌های زیستی و یا هر نشانه دیگری از حیات روی مریخ خواهد بود و انتظار می‌رفت که در پاییز ۱۴۰۰ پرتاب شود و تا سال آینده به مریخ برسد. اما حالا حمله نظامی هفته پیش به اوکراین و اعمال تحریم‌های بین‌المللی برای بار دیگر آن را به تاخیر انداخته است.
 
مدیر کل سازمان فضایی اروپا، «جوزف آشباخر» این تاخیر را در دوشنبه گذشته اعلام کرد و جنگ علیه اوکراین را یک یحران خواند. او در توییتر خود نوشت: «ما برای اتفاقاتی که اکنون در اوکراین روی می‌دهد، ابراز تاسف می‌کنیم و این بحرانی است که به طرز ناراحت‌کننده‌ای به جنگ تبدیل شده است. در حال حاضر با توجه به تحریم‌هایی که کشورهای عضو اعمال کردند، تصمیمات سختی در سازمان فضایی اروپا گرفته می‌شود.»
 
پرتاب پروژه اکسومارس
پرتاب اکسومارس برای اولین بار در تابستان ۱۳۹۹ برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل مشکلات فنی و همه‌گیری کووید-۱۹ به دو سال بعد منتقل شد. بخش اول این ماموریت در سال ۱۳۹۵ به مریخ رسید. مدارگرد «تریس گس» (Trace Gas) با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت و حالا داده‌های علمی بی‌نظیری به زمین مخابره می‌کند. اما مریخ‌نشین این ماموریت که «شیاپارلی» (Schiaparelli) نام داشت، به دلیل یک خطای محاسباتی روی سطح مریخ سقوط کرد.
 
پنجره پرتاب مناسب برای رسیدن به مریخ هر ۲۶ ماه یکبار تکرار می‌شود که مریخ در نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین قرار بگیرد و هر تاخیری که در ماموریت رخ دهد، زمان پرتاب را تا مدتی طولانی عقب می‌اندازد. حالا باید دوباره منتظر باشیم که سازمان فضایی اروپا خبر جدیدی درباره ماموریت‌های خود در سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.