5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تحلیل بازار

تلفن همراه

فناوری

March 3, 2022
9:22 پنجشنبه، 12ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133836

/با MWC2022/ حراج فرکانس 2.5گیگاهرتز در آمریکا

wave-spectrum-2-770x285.jpg
 
ICTna.ir – جسیکا روزنورسل، رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا یا همان FCC، در کنگره جهانی موبایل اعلام کرد که حراج بعدی طیف ایالات متحده در ماه جولای و برای باند 2500 مگاهرتز برگزار خواهد شد.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، طبق اظهارات روزنورسل برنامه FCC برای فروش باند 2.5 گیگاهرتز در تابستان امسال و همچنین تمرکز مضاعف به فروش بیشتر طیف باند میانی و همچنین استفاده از فرکانس‌های بالاتر از 7 گیگاهرتز برای خدمات تلفن همراه 6G خواهد بود.
 
همانطور که رگولاتور آمریکا بیان کرد، "خبر بزرگ"، فروش 2.5 گیگاهرتز فرکانس بود که نشان دهنده بزرگترین طیف باند میانی آمریکا در طیف زیر 3 گیگاهرتز است. این باند، اپراتورها را قادر می سازد تا خدمات 5G را به مناطق کمتر پرجمعیت گسترش دهند. با توجه به اینکه از قبل می دانستیم که 2.5 گیگاهرتز بعد از 3.45 گیگاهرتز، که فروش آن در اواخر سال گذشته به پایان رسید، بلوک بعدی در حراج های اف سی سی خواهد بود، این عملا خبر بزرگی به حساب نمی آمد.
 
فرکانس بیشتر، چیزی است که یک اپراتور به طور خاص مشتاق آن بوده است. در ماه سپتامبر، T-Mobile آمریکا نامه ای خطاب به FCC منتشر کرد که در آن از رگولاتور خواسته بود تا تاریخ فروش باند 2.5 گیگاهرتزی را تعیین کند و با تنظیم شرایط و قوانین مزایده فرآیند را به پیش ببرد.
 
جالب اینجاست که بدانید T-Mobile به لطف ادغام با Sprint در تقریباً دو سال پیش، فرکانس‌های 2.5 گیگاهرتز را در اختیار دارد. اما واضح است که فرکانس بیشتر می خواهد، تا به ادامه عرضه 5G کمک کند. دیگر بازیگران بزرگ آمریکا یعنی AT&T و ورایزون، نظرات خود را در مورد شرایط حراج فرکانس 2.5 گیگاهرتز اعلام کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد نسبت به T-Mobile تمایل کمتری برای افزایش فرکانس دارند!
 
به طور طبیعی، رئیس اف سی سی هیچ اطلاعات بیشتری را در این مرحله، چه در مورد شرایط حراج، فرمت یا قیمت، به اشتراک نگذاشت. اما منصفانه است که بگوییم با توجه به اینکه این فرکانس برای استفاده در خارج از مناطق شهری پرجمعیت طراحی شده اند، باید انتظار مبالغ کمتری نسبت به حراج های اخیر ایالات متحده باشیم.
 
Verizon طی سال گذشته تقریباً 53 میلیارد دلار در حراج 94 میلیارد دلاری باند C خرج کرد، در حالی که AT&T به عنوان ولخرج بزرگ (!) در فروش 22.5 میلیارد دلاری فرکانس 3.45 گیگاهرتز ظاهر شد و 9.1 میلیارد دلار هزینه کرد. به نظر می رسد که T-Mobile احتمالاً در حراج 2.5 گیگاهرتز پیشتاز خواهد بود، اما هزینه آن در فضایی متفاوت خواهد بود. با این حال، باند 2.5 گیگاهرتز تنها حراج فرکانس آینده در ایالات متحده نیست.
 
همانطور که روزنورسل به مخاطبان سخنرانی خود کنگره جهانی موبایل یادآوری کرد، به محض اتمام فرکانس 2.5 گیگاهرتز و مرتب سازی جداول، رگولاتور توجه خود را به باز کردن بخش جدید فرکانس های باند میانی بین 3.1 گیگاهرتز و 3.45 گیگاهرتز معطوف خواهد کرد و فراتر از آن، او در حال حاضر صنعت را ترغیب می کند که در مورد طیف 6G فکر کند.
 
روزنورسل گفت: "در حالی که استاندارد 6G هنوز وجود ندارد، تحقیقات زیادی در مورد آن در حال حاضر در مورد انتقال داده ها در فرکانس های فوق العاده بالا در جریان است." ما در حال صحبت در خصوص صدها گیگاهرتز یا حتی محدوده تراهرتز هستیم. این هیجان انگیز است، اما بیایید درس هایی را که در مورد طیف موج میلی متری و 5G آموخته ایم را فراموش نکنیم. این امواج شکننده هستند. در حالی که بخش زیادی از این طیف برای استفاده بی سیم در دسترس است، اما در حال حاضر استقرار آن بسیار پرهزینه است. ولی باندهای پایین تر برای 6G نیز مهم خواهند بود.
 
او گفت: من معتقدم برای 6G ما باید از هم اکنون برنامه ریزی کنیم تا طیفی را در محدوده 7 گیگاهرتز تا 15 گیگاهرتز شناسایی کنیم که بتواند از سرعت های بالاتر و پوشش گسترده تر پشتیبانی کند. من معتقدم دیگر زود نیست که این تلاش ها در سراسر جهان با یکدیگر هماهنگ شوند. ضمن آنکه دیگر نمیتوان گفت "زود است" تا اپراتورهای مخابراتی، برنامه ریزی مالی 6G را شروع کنند چراکه بعید است که این فرکانس ها ارزان باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.