تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

گوشی

March 3, 2022
12:31 پنجشنبه، 12ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133848

مراقب تداخل وسایل الکتریکی و تجهیزات بیماران قلبی باشید

 
مطالعات جدید نشان می هد که دستگاهی که برای کنترل ضربان ‌ساز قلب با اعمال جریان الکتریکی به دیواره قفسه سینه یا قلب استفاده می شود، می تواند تحت تاثیر دستگاه های پیشرفته الکترونیکی قرار بگیرد.
 
یک مطالعه جدید گزارش می ‌دهد که برخی از دستگاه‌ های فن ‌آوری قابل حمل مجهز به آهن ‌رباهای قدرتمند می ‌توانند در توانایی ایمپلنت قلب شما برای تنظیم ریتم‌ های نامنظم خطرناک قلب، اختلال ایجاد کنند.
 
محققان سوئیسی دریافتند که لوازم الکترونیکی مانند ایرپاد پرو، قلم نوری اپل، آی پد و مایکروسافت سرفیس همگی می ‌توانند به طور موقت ضربان ‌ساز قلب را در صورتی که خیلی نزدیک به آن نگه داشته شوند، از بین ببرند.
 
کورنتین فری (Corentin Fery) پژوهشگر ارشد دانشگاه علوم کاربردی و هنر نورث وسترن خاطرنشان کرد: این دستگاه‌ها طوری طراحی شده‌ اند که می‌ توانند توسط یک میدان مغناطیسی قوی خارج از بدن غیرفعال شوند. 
فری گفت:یک ضربان ‌ساز به تداخل مغناطیسی با پیش‌ فرض کردن حالت ضربان ثابت به جای ضربان قلب برنامه ‌ریزی ‌شده‌ اش پاسخ می‌ دهد، چیزی که خطرناک نیست.
او افزود: اما در صورت وجود چنین تداخلی، این دستگاه به طور کامل خاموش می شود و اگر بیمار ریتم قلب نامنظمی داشته باشد، دستگاه نمی تواند فعال شود. 
هنگامی که ضربان ‌ساز به طور معمول کار می کند، یک شوک الکتریکی به قلب وارد می کند تا در صورت بروز ضربان قلب نامنظم، ریتم طبیعی قلب را بازیابی کند. بنابراین، اگر دستگاه الکترونیکی قابل حمل بیش از حد به دستگاه کاشته شده نزدیک باشد، ضربان ‌ساز ممکن است غیرفعال شده و در صورت نیاز به دفیبریلاسیون در این شرایط، ممکن است مرگ ناگهانی قلبی رخ دهد. 
 
 محققان در یادداشت های پس زمینه گفتند که این مشکل بالقوه قبلاً در سایر دستگاه های الکترونیکی، به ویژه آیفون ۱۲ پرو مکس نیز مشاهده شده است.
دکتر مارک استس (Mark Estes) مدیر برنامه فلوشیپ الکتروفیزیولوژی بالینی قلب در موسسه قلب و عروق دانشکده پزشکی دانشگاه پیتزبورگ، گفت: خطر تداخل مغناطیسی دستگاه ها می تواند باعث آسیب جدی یا مرگ فرد شود، اما دارای احتمال کمی است.
استس گفت، وقتی دستگاه از ایمپلنت قلبی دور می ‌شود، اثر مغناطیسی متوقف می ‌شود و ایمپلنت عملکرد طبیعی خود را از سر می ‌گیرد. باید تلاقی غیرمعمول این آهنربا با دستگاه تداخل داشته باشد و در عین حال آریتمی تهدید کننده به وجود آید که حتمال این اتفاق بسیار کم است. علاوه بر این، هیچ مورد مرگ یا جراحت در دنیای واقعی مربوط به این وسایل شخصی هنوز گزارش نشده است. 
 
دکتر جوهانا کنترراس (Johanna Contreras)، متخصص قلب در شهر نیویورک، گفت: با این وجود، نگرانی ‌هایی وجود دارد که میدان ‌های مغناطیسی دستگاه ‌ها می ‌توانند برنامه ‌ریزی ایمپلنت‌ های قلب را مختل کرده و باعث شود حتی پس از برداشتن دستگاه به درستی کار نکنند. 
فری و همکارانش همچنین فکر می ‌کنند سایر دستگاه‌های شخصی مانند ساعت‌ های هوشمند و سیگارهای الکترونیکی نیز باید بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود که نمی ‌توانند با دستگاه های قلبی تداخل داشته باشند.
 بیشتر ضربان ساز ها در زیر استخوان ترقوه چپ قرار می گیرند، بنابراین نباید تلفن همراه یا هر وسیله دیگری را در جیب سینه خود نگه دارید. در ضمن به یاد داشته باشید که اگر روی تخت نشسته ‌اید، نباید از آی‌پد خود در نزدیکی دستگاه روی سینه تان استفاده کنید.
 
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصلاز آن در آخرین شماره مجله تخصصی Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.