اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

فناوری اطلاعات

March 5, 2022
16:51 شنبه، 14ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133926

بودجه توسعه پهنای باند چگونه توزیع شد؟

 
براساس مصوبه کمیسیون تلفیق در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، اعضای این کمیسیون با تغییر یکی از بندهای لایحه دولت، محل درآمد مازاد بر پیش‌بینی اپراتورها را تغییر دادند.
 
مصوبه بند ی تبصره 6 لایحه بودجه 1401 کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره یکی از بندهای مهم مرتبط با اعتبارات وزارت ارتباطات، بزودی در صحن علنی مجلس در قالب لایحه بودجه 1401 بررسی خواهد شد.
 
براساس مصوبه کمیسیون تلفیق در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه 1401، اعضای این کمیسیون با تغییر یکی از بندهای لایحه دولت، محل درآمد مازاد بر پیش‌بینی اپراتورها را تغییر دادند.
 
طبق این مصوبه کمیسیون تلفیق، حق‌السهم دولت از درآمد اپراتورهای مخابراتی، در صورتی که مازاد بر پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه شود، این درآمد بین دستگاه‌های دیگر تقسیم خواهد شد! حال اینکه طبق "قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات"، دولت و مجلس موظفند که کل درآمد دولت از محل اپراتورها را به وزارت ارتباطات بدهند تا آن را صرف "توسعه زیرساخت‌های کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات" به‌خصوص افزایش سرعت و کیفیت اینترنت صرف کند.
 
وزارت ارتباطات دولت سیزدهم بارها اعلام کرده که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مناسب در گذشته در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور، شبکه ارتباطی کشور به آستان اشباع رسیده است و در صورت عدم سرمایه‌گذاری فوری و مناسب، وضعیت سرعت اینترنت روز به روز بدتر خواهد شد.
 
بخشی از این برنامه توسعه زیرساخت‌های مخابراتی طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بنا بود که سال 1401 و از محل مازاد درآمد حاصل از خدمات‌دهی اپراتورها انجام شود اما کمیسیون تلفیق مجلس در بخش "اعتبارات موضوع جزء 2 بند ی تبصره 6 لایحه بودجه 1401" این درآمد را بین 5 دستگاه دیگر تقسیم کرده و عملا بخش اعظمی از برنامه توسعه زیرساخت‌های مخابراتی به خصوص پهنای باند را منتفی کرده است.
 
با توجه به وضعیت فعلی زیرساخت‌های مخابراتی کشور و نارضایتی مردم از وضعیت کنونی آنتن‌دهی و اینترنت، در صورتی که این مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس نیز تصویب شود، عملا برنامه‌های وزارت ارتباطات برای توسعه زیرساخت‌ها دچار خلل شده و قطعا دود چنین اقدامی به چشم مردم خواهد رفت.
 
پیگیری‌ها حاکی از آن است که این موضوع برای اولین بار در بودجه سال 1400 توسط عده ای از نمایندگان بنا گذاشته شد و حدود 3 هزار میلیارد تومان از درآمد اپراتورهای مخابراتی که می‌بایست توسط وزارت ارتباطات صرف توسعه زیرساخت ها شود، به بیش از 30 دستگاه برای کارهای عمدتا کم ربط به حوزه ارتباطات تخصیص پیدا کرده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.