اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

فناوری اطلاعات

March 6, 2022
11:05 یکشنبه، 15ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133938

مدیرعامل آسیاتک: تعرفه‌گذاری غلط باعث طولانی شدن اختلال در شبکه پس از آتش‌سوزی است

 
مدیرعامل آسیاتک وقوع اتفاقاتی مانند آتش‌سوزی در ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت را امری طبیعی می‌داند اما در عین حال باور دارد علت طولانی شدن اختلال در شبکه، توان اقتصادی پایین شرکت‌های ارائه‌‌‌دهنده اینترنت ثابت در طراحی درست شبکه است؛ یوسفی‌زاده می‌گوید این مشکل ریشه در روش‌های تعرفه‌گذاری غلط وزارت ارتباطات دارد.
 
صبح دیروز (جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰)، آتش‌سوزی در ساختمان LCT مرکز انقلاب اسلامی شرکت ارتباطات زیرساخت منجر به ایجاد اختلال در شبکه اینترنت کشور شد. محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک، در گفت‌وگو با پیوست تایید کرد پیرو این اتفاق، خساراتی به تجهیزات این شرکت وارد شده اما هنوز میزان دقیق خسارت ریالی مشخص نیست.
 
او در این باره گفت: ریسک در هر سایتی وجود دارد و صفر نمی‌شود. همیشه با در نظر گرفتن این ریسک در مدل‌های طراحی شبکه، دو مسیر، دو دستگاه، دو آپ‌لینک قرار داده می‌شود. مساله بزرگ و مشهودی که در این میان باعث شد شرکت‌های سرویس‌دهنده، به‌خصوص شرکت‌های سرویس‌دهنده ارتباطات ثابت، دچار چالش شوند نتیجه روش‌های تعرفه‌گذاری دستوری و غلطی است که وزارت ارتباطات انجام می‌دهد. طی حدوداً هشت سال اخیر، تعرفه‌ها بیش از حد کاهشی است و شرکت‌ها نمی‌توانند بابت طراحی شبکه درست (هزینه‌های منابع انسانی، تجهیزات، لینک‌های بک‌آپ و غیره) هزینه کنند.
 
یوسفی‌زاده علت حجم اختلال کمتر در شبکه سیار کشور را همین مساله دانست و توضیح داد: شرکت ارتباطات زیرساخت در تهران، دو مرکز امام و انقلاب اسلامی را دارد و شرکت‌های همراه از هر دو مرکز سرویس‌ می‌گیرند؛ در نتیجه سریعاً مشکل‌شان حل شد. FCPها به خاطر اقتصادی نبودن فروش سرویس‌هایشان به حداقل‌ها بسنده کرده‌اند. شرکت‌های ثابت برای اینکه در شهرهایی مثل تبریز، اصفهان و مشهد گیت‌وی نگیرند و کمتر وارد ضرر و زیان شوند در تهران این کار را کردند.
 
مدیرعامل این شرکت ارائه‌دهنده اینترنت ثابت (FCP) ادامه داد: اصل این مساله در هر جایی ممکن است اتفاق بیفتد اما شرکت‌های ثابت به دلیل کم بودن قدرت سرمایه‌گذاری‌شان و ناتوانی در طراحی درست شبکه بیشتر دچار مشکل شدند، وگرنه شرکت زیرساخت خدمات خیلی خوبی هم ارائه می‌دهد و بنا بر مصوبه ۱۷۷ سازمان تنظیم مقررات، بالاترین SLA کشور را تامین می‌کند.
 
طبق گفته‌های وزیر ارتباطات و دیگر مسئولان وزارت ارتباطات، به احتمال خیلی زیاد سال آینده در تعرفه‌های اینترنت ثابت و همراه بازنگری خواهد شد. اپراتورهای ثابت و همراه اینترنت در کشور مدت‌هاست از ثبات تعرفه‌های خدمات‌شان گلایه دارند و زیاد نشدن تعرفه‌ها را عامل توسعه نیافتن شبکه ارتباطات کشور می‌دانند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.