بازی

فناوری اطلاعات

March 6, 2022
11:42 یکشنبه، 15ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133948

بازار رو به گسترش بازی‌های آنلاین و خطر افزایش تهدیدهای آنلاین

 
درآمد صنعت بازی‌های رایانه‌ای پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ به ۱۹۶ میلیارد دلار برسد. بازی‌های آنلاین طیف وسیعی از بازارها را در بر می‌گیرند؛ بازی‌های ویدئویی، قمار آنلاین و بازی‌های ورزشی. محبوبیت این بازارها در دوران پاندمی به‌ شدت افزایش یافته است زیرا مصرف‌کننده‌ها می‌کوشند در خانه‌هایشان سرگرم شوند.
 
صنعت بازی آنلاین چندنفره که بر تعامل اجتماعی استوار است در دوران قرنطینه با استقبال مواجه شده و درآمدش حالا از مرز ۳۰۰ میلیارد دلار عبور کرده است – یعنی بیشتر از مجموع بازارهای فیلم و موسیقی. تحقیقات نشان می‌دهد صنعت بازی آنلاین ۲.۷ میلیارد گیمر در جهان دارد. این رقم نشانگر افزایش نیم‌میلیاردی گیمرها در طول سه سال اخیر است.
 
بازی‌های آنلاین در ژانرهای مختلف در حال شکوفایی هستند اما این وضعیت جدید تهدیدهای جرم سایبری را تشدید کرده است. کلاهبرداری، پولشویی و سرقت هویت برخی از تهدیدهای سایبری به شمار می‌روند. فساد در فضای بازی آنلاین چندنفره به دلیل انتقال ساده پول در داخل بازی افزایش یافته است. بازی‌ها به بستر انجام تراکنش‌های مجرمانه و پنهان کردن تراکنش‌های غیرقانونی‌ تبدیل شده‌اند.
 
نوشتار حاضر به بررسی گسترش شتابان صنعت بازی در کانال‌های متعدد مانند بازی‌های ویدئویی چندنفره و قمار آنلاین می‌پردازد. این مقاله نشان می‌دهد تهدیدهای آنلاین مانند کلاهبرداری و پولشویی چه تاثیری بر فضای بازی می‌گذارند و اپراتورهای بازی آنلاین چگونه می‌توانند از ابزار ضدپولشویی (AML) و شناسایی مشتری (KYC) برای دفاع از گیمرها در برابر تهدیدهای آنلاین بهره جویند.
 
ریزتراکنش‌ها و پرداخت ناشناس
ریزتراکنش‌ها در ۱۰ سال اخیر همگام با افزایش محبوبیت بازی‌های آنلاین چندنفره مانند فورت‌نایت، جی‌تی‌ای ۵ و اُوِرواچ رواج پیدا کرده‌اند. ریزتراکنش‌هایی مانند فروش «طلا» یا کالاهای مجازی و ارز مجازی، بستر پولشویی را در پلتفرم‌های بازی مهیا کرده‌اند.
 
این خریدهای درون‌بازی قسمت‌ها یا خصوصیاتی از بازی را باز می‌کنند که دستیابی طبیعی به آنها مستلزم ساعت‌ها بازی و رد کردن مراحل طاقت‌فرساست. اپراتورها برای افزایش محبوبیت این بازارهای آنلاین حالا «طلا» را در داخل بازی‌های خودشان می‌فروشند اما این مساله به مجرمان اجازه می‌دهد تا درآمدهایی را که به ‌صورت غیرقانونی به دست آورده‌اند وارد فرایند پولشویی کنند.
 
ایجاد مراکز مجرمانه در پلتفرم بازی سخت نیست. مجرمان بازی را دانلود و حساب کاربری باز می‌کنند یا در اکثر موارد یکی از حساب‌های موجود را هک می‌کنند. در ادامه، این افراد می‌توانند پول به‌دست‌آمده از فعالیت‌های غیرقانونی یا کارت‌های اعتباری مسروقه را به ارز مجازی بازی تبدیل کنند. کلاهبردارها وقتی وارد بازی می‌شوند از طریق ریزتراکنش‌ها اسلحه می‌خرند یا شخصیت‌ها را ارتقا می‌دهند. سپس، شخصیت‌های ارتقایافته یا ارز مجازی داخل بازی را روی وب‌سایت‌هایی مانند ایی‌بِی، پلییرآکشنز یا آی‌جی‌والت به فروش می‌رسانند. پولشویی به بازی آنلاین چندنفره محدود نمی‌شود و می‌توان قمار آنلاین را هم به فهرست بازی‌ها اضافه کرد. پولشویی از طریق قمار آنلاین به این معنی است که مبداء پول ناشناخته باقی می‌ماند.
 
مقررات ضدپولشویی و شناسایی کاربر
اپراتورهای بازی آنلاین و شرط‌بندی باید از کاربران احراز هویت کنند تا جلوی وقوع جرم سایبری را بگیرند. اگر اپراتورها فرایند اعتبارسنجی هویت گیمرها را به ‌درستی انجام ندهند، مجرمان سایبری خواهند توانست از پلتفرم‌ها برای پولشویی و انتقال بودجه به سازمان‌های شوم استفاده کنند. بسیاری از مقررات، برای پیشگیری از چنین کارهایی تنظیم می‌شوند و شرکت‌های بازی تحت نظارت مقامات مقرراتی قرار می‌گیرند. اگر شرکتی این مقررات را رعایت نکند، جریمه می‌شود.
 
پلتفرم‌های بازی در برابر کلاهبرداری به ‌طور ویژه آسیب‌پذیر هستند. کاهش آثار ریسک مستلزم پیشگیری از جرم در حداقل زمان ممکن با تکیه بر سازوکار دقیق احراز هویت در ابتدای کار است. از طرف دیگر، گیمرهای آنلاین می‌دانند بهترین تجربه ایجاد حساب بازی چگونه باید باشد و تشخیص می‌دهند که پلتفرم‌های امروزی انتظارات‌شان را برآورده نمی‌کنند. گزارش ترولیو نشان می‌دهد ۸۰ درصد گیمرهای آنلاین ضعف در فرایند ایجاد حساب را تحمل نمی‌کنند. همچنین، ۷۷ درصد گیمرهای آنلاین گفته‌اند سهولت ایجاد حساب معیار آنها برای انتخاب یک برند در آینده خواهد بود.
 
گزارش ترولیو نشان داد مصرف‌کننده‌ها از تهیه‌کننده‌هایی استقبال می‌کنند که فرایند ساده‌ای را برای باز کردن حساب تدارک دیده‌اند. بنابراین، احراز هویت بی‌درنگ یا همزمان اهمیت ویژه‌ای دارد؛ برای مثال، حدود ۸۰ درصد گیمرهای آنلاین گفته‌اند اگر تهیه‌کننده‌های خدمات بازی فرایند احراز هویت بی‌درنگ را برای بهبود تجربه ایجاد حساب راه‌اندازی کنند، آنها داوطلبانه داده‌های شخصی‌شان را ارائه خواهند کرد.
 
علاوه بر این، یکی از تحقیقات نشان می‌دهد اتخاذ هویت دیجیتالی (دیجیتال آی‌دی) می‌تواند به بهبود کارآمدی پیشگیری از جرم منجر شود. در این تحقیق، نظر شرکت‌کننده‌ها درباره مزایای اصلی هویت دیجیتالی پرسیده شد. ۳۴ درصد شرکت‌کننده‌ها گفتند فرایندهای شناسایی مشتری بزرگ‌ترین مزیت هویت دیجیتالی را تشکیل می‌دهند. ۲۰ درصد به کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش بهره‌وری و ۱۴ درصد به فرایندهای قدرتمندتر احراز هویت اشاره کردند.
 
یکی از تحقیقاتی که درباره بانکداری انجام گرفته است نشان می‌دهد ۴۱ درصد مصرف‌کننده‌ها در آمریکای شمالی امروز بیشتر از سال قبل مایل به ایجاد یک حساب مالی آنلاین هستند. در واقع، نیمی از شرکت‌کننده‌های این تحقیق ترجیح دادند از زیست‌سنجی (بایومتری) برای احراز هویت استفاده کنند و به ‌صورت حضوری حساب بانکی افتتاح نکنند. ۷۵ درصد شرکت‌کننده‌ها گفتند حاضرند داده‌های زیست‌سنجی مانند اثرانگشت، عکس چهره یا نسخه‌ای از صدایشان را برای تامین امنیت حساب‌های بانکی‌شان ارائه دهند.
 
این یافته‌ها نشان می‌دهد اپراتورهای بازی برای جذب و حفظ مشتری باید اعتماد را در اولویت قرار دهند. علاوه بر اینکه مشتری باید از محیطی امن و عادلانه برای بازی برخوردار باشد، اطلاعات شخصی جمع‌آوری‌شده درباره او هم باید به‌ صورت مناسب مدیریت شود و در محلی امن تحت حفاظت قرار گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.