تلفن همراه

گوشی

March 6, 2022
14:43 یکشنبه، 15ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133964

روسیه صادرات یاقوت کبود مورد استفاده در ساخت آیفون را محدود می‌کند؟

 
حمله به اوکراین تحریم‌های زیادی را از سمت شرکت‌های غربی علیه روسیه به دنبال داشته است. اپل هم یکی از شرکت‌هایی بود که گفت فروش محصولات خود را در این کشور متوقف می‌کند. اما حالا یک رسانه بلاروسی مدعی شده که مسکو هم در اقدامی متقابل قصد دارد صادرات یاقوت کبود مصنوعی مورد استفاده در آیفون‌ها را محدود کند.
 
به ادعای خبرگزاری NEXTA، وزارت صنعت و تجارت روسیه ظاهرا در واکنش به خروج شرکت‌های بزرگ از بازار این کشور، قصد دارد صادرات یاقوت کبود مصنوعی را محدود کند. این یاقوت‌ها عمدتاً در ساخت آیفون استفاده می‌شوند. روسیه حدود 40 درصد از سهم بازار جهانی یاقوت کبود مصنوعی را در اختیار دارد.
 
به دنبال نامه وزیر دیجیتال اوکراین به تیم کوک و درخواست توقف ارائه خدمات اپل در روسیه، این شرکت هفته پیش اعلام کرد که فروش آیفون و سایر محصولات خود را در این کشور متوقف می‌کند. وزیر دیجیتال اوکراین از تیم کوک خواسته بود که حامی این کشور باشد و فشار بر روسیه را افزایش دهد.
 
روسیه جلوی عرضه یاقوت کبود را می‌گیرد
حالا مسکو هم ظاهرا در اقدامی تلافی‌جویانه قصد دارد زنجیره تامین اپل را مختل کند و این کار را از طریق محدودسازی عرضه یاقوت کبود انجام خواهد داد. باید منتظر بمانیم تا ببینیم کوپرتینویی‌ها چگونه می‌خواهند قطعات مورد نیاز برای ساخت مهم‌ترین محصول خود را تامین کنند.
 
بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا در حوزه‌های مختلف دست به تحریم روسیه زده‌اند. ساعاتی پیش در خبری به شما اعلام کردیم که اکتیویژن بلیزارد و اپیک گیمز جدیدترین برندهایی هستند که همکاری تجاری با این کشور را متوقف می‌کنند. اپیک گیمز یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های فروش بازی در دنیاست که بازی فورت‌نایت را توسعه می‌دهد. البته این شرکت اعلام کرده که دسترسی شهروندان روس را قطع نمی‌کند چون می‌خواهد بستر برقراری تعامل را حفظ کند.
 
تاکنون شرکت‌های مختلفی از جمله گوگل، مایکروسافت، فیسبوک، اوراکل، دل، اسپاتیفای و نتفلیکس از پایان فعالیت‌های خود در این کشور خبر داده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.