تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 7, 2022
11:08 دوشنبه، 16ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133995

امتیاز بد تسلا در کاهش گازهای گلخانه‌ای

 
شرکت تسلا که ماموریت خود را «تسریع گذار جهان به انرژی پایدار» تعریف کرده، در دستیابی به وضعیت «کربن صفر» پیشرفت چندانی نکرده است. در مقابل مایکروسافت، اپل و آلفابت از پیشتازان صنعت فناوری در حذف کربن و کاهش گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌آیند.
 
بر اساس گزارش جدیدی از سازمان غیرانتفاعی As You Sow برخی از شرکت‌ها‌ی فناوری با توجه به تعهد خود در توافق اقلیمی پاریس پیش می‌روند، اما برخی دیگر عقب مانده‌اند.
 
گزارش As You Sow که در روز سوم مارس با عنوان « Road to Zero Emissions» منتشر شد، اقدامات ۵۵ شرکت بزرگ جهان را در حوزه فناوری و دیگر بخش‌ها را بررسی کرده تا نشان دهد آنها چقدر هماهنگ با اهداف توافق ‌اقلیمی پاریس عمل کرده‌اند. این پیمان هدف خود را محدودیت افزایش دما به پایین‌تر از ۱.۵ درجه سانتیگراد نسبت به سطح آن پیش از صنعتی شدن تعریف کرده است. برای چنین کاری باید میزان حذف کربن تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسد.
 
تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری هدف حذف گازهای گلخانه‌ای را حتی در دستورکار خود قرار نداده‌اند. جدا از این، بسیاری از آنها در راستای تعهدشان برای دستیابی به وضعیت «کربن صفر»، پیشرفتی نداشته‌اند. البته باید منصف بود و اشاره کرد که دولت‌ها نیز وضعیت مناسبی ندارند.
 
مایکروسافت در گزارش «Road to Zero Emissions» امتیاز A را از آن خود کرد. آلفابت B گرفت و اپل نیز منفی B. اپل و مایکروسافت تنها دو شرکتی هستند که اقدامات قابل‌توجهی برای کنترل انتشار  Scope 3 انجام داده‌‌اند. عبارت Scope 3 emissions به آلودگی‌هایی اطلاق می‌شود که نتیجه فعالیت‌های غیرمستقیم شرکت‌ها است  و مثل زنجیره‌های تامین تحت مالکیت شرکت‌ها نیست. این فعالیت‌ها معمولا بزرگ‌ترین منابع انتشار کربن در این شرکت‌ها به حساب می‌آیند. مایکروسافت در این حوزه امتیاز بالایی گرفته است، زیرا گزارش‌هایش در راستای حذف انتشار کربن و محدودیت آن به ۱.۵ درجه، شفاف بوده است.
 
اما تسلا در مقابل با امتیاز F در انتهای لیست قرار دارد: این شرکت حتی از شرکت‌هایی که به آلایندگی شهره‌اند مثل شرکت نفت‌وگاز شورون (Chevron) و اکسان (Exxon) وضعیت بدتری دارد. از سوی دیگر، امتیاز پایین شرکت تسلا نشان‌دهنده ارائه اطلاعات و گزارش‌های اندک این شرکت است. این مساله در مورد اسکوئر و ‌Berkshire Hathaway نیز صدق می‌کند. این امر در حالی است که بر اساس گزارش « Road to Zero Emissions»، تسلا «شرکتی است که محصولات مهم و قابل‌توجهی را در حوزه انتقال انرژی تولید می‌کند، با این حال مشکل اصلی عدم ارائه اطلاعات و گزارش‌های برون‌سازمانی در زمینه حذف کربن است». علاوه بر این، شرکت تسلا هدف دقیقی را در زمینه تغییرات اقلیمی و توافق پارین مشخص نکرده است، هرچند ضرروت محصولاتش برای بازگشت وضعیت اقلیمی به حالت عادی، آشکار و واضح است.
 
اسکوئر و متا نیز به‌ترتیب امتیازهای پایین F و D گرفته‌اند. اسکوئر هیچ‌کدام از اهداف را محقق نکرده است. شاید به این دلیل که تمرکز این شرکت بر بیت‌کوین است که خیلی انرژی می‌برد. مدیر شرکت، جک دورسی ادعا می‌کند بیت‌کوین می‌تواند به کاهش انتشار کربن کمک کند. هرچند این ادعا عجیب به نظر می‌رسد.
 
از سوی دیگر، متا امتیاز A را به دلیل ارائه گزارش دریافت کرده، اما نتوانسته در جهت هدف حذف کربن، پیش برود و امتیازش در این زمینه D است. این شرکت همچنین از نظر قابلیت و توانایی برای رسیدن به اهداف، نمره F گرفته است. شرکت متا گزارش‌های خوش‌بینانه‌ای در مورد اقدامات اقلیمی‌اش منتشر کرده و نشان می‌دهد که شرکت‌، گازهای گلخانه‌ای را بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ حدود ۵۹ درصد حذف کرده است. متا همچنین روی انرژی قابل‌تجدید، سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده است. اما بر اساس گزارش  As You Sow، این شرکت در پوشش  Scope 3 از بقیه عقب مانده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.