اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 7, 2022
14:04 دوشنبه، 16ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134007

کسب دو رتبه برتر در جشنواره خوارزمی توسط پژوهشگران پژوهشگاه فضایی

 
به گفته رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، جوانان متخصص پژوهشگاه در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی با کسب دو رتبه برتر در این جشنواره، خوش درخشیدند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران، حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران بابیان این خبر گفت: جوانان متخصص و متعهد پژوهشگاه توانسته‌اند در دو سال پیاپی، رتبه‌های ارزشمندی را در این جشنواره بین‌المللی کسب کنند. در سی و چهارمین دوره دو رتبه برتر در طرح‌های توسعه‌ای و پژوهش‌های کاربردی و در این جشنواره نیز رتبه دوم نوآوری با عنوان «طراحی و ساخت بستر آزمون بارگذاری فشار صوت» و رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی با عنوان «آشکارساز قابل‌حمل ترکیبات شیمیایی ممنوعه برای ارتقای امنیت اجتماعی» به پژوهشگاه فضایی ایران اختصاص یافت.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران درباره طرح «طراحی و ساخت بستر آزمون بارگذاری فشار صوت» گفت: مطابق استاندارد بین‌المللی ECSS، انجام آزمون بارگذاری آکوستیک محیط بازتابنده به‌عنوان یکی از آزمون‌های محیطی مشروط به وجود شرایطی از قبیل میزان آلودگی صوتی بخش داخلی فیرینگ حامل، الزام شده است. در این آزمون، پاسخ و عملکرد تجهیزات در مواجهه باانرژی آکوستیک به وجود آمده در طول عملیات پرتاب موردبررسی قرار می‌گیرد.
وی بابیان اینکه این طرح موفق به ثبت پنج مورد اختراع و کسب سه تأییدیه علمی شده است درباره اهمیت آن نیز گفت: اثبات‌شده که صوت به‌عنوان یک منبع انرژی با ذات موج اتفاقی، تمامی تجهیزات را تحت تأثیر قرار داده و با توجه به ضریب جذب مواد می‌تواند باعث تخریب برخی از قطعات شود. به‌ویژه تجهیزات حساس ماهواره‌ها ازجمله سلول‌های خورشیدی، عملگرهای مکانیکی و مدارهای مخابراتی و الکترونیکی در مقابل این منبع انرژی بسیار حساس هستند. ازاین‌رو، آزمون بارگذاری فشار صوت یکی از آزمون‌های مهم محیطی به شمار می‌آید.
رئیس پژوهشگاه فضایی در ادامه درباره طرح «آشکارساز قابل‌حمل ترکیبات شیمیایی ممنوعه برای ارتقای امنیت اجتماعی» گفت: با توجه به اینکه آشکارساز طراحی‌شده از نوع آشکارسازهای شیمیایی است، تمامی نمونه‌ها پیش از آنالیز باید به فاز گازی تبدیل شوند. تبخیر معمولاً با افزایش دما و واجذب حرارتی صورت می‌پذیرد.
صمیمی افزود: از طریق کنترل و برنامه‌ریزی پهنای پالس اعمالی، توان حرارتی تحویلی با توجه به دمای تبخیر مواد مختلف قابل‌کنترل و برنامه‌ریزی بوده و ازاین‌رو می‌توان عمل جداسازی را بدون صرف زمان و تجهیزات ویژه (برخلاف آنچه در کروماتوگراف‌های گازی معمول وجود دارد) به‌عنوان رسانید.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در خاتمه گفت: طرح اول در راستای ارتقای زیرساخت‌های آزمون موردنیاز بخش فضایی تعریف و اجراشده و پروژه دوم نمونه بسیار موفقی از سرریز دانش فضایی به سایر صنایع است.
در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، تعداد ۲۰۰ طرح داخلی و ۵۰ طرح خارجی به مرحله داوری رسیده که ازاین‌بین، ۱۲ طرح شامل ۹ طرح داخلی و ۳ طرح خارجی برگزیده شده‌اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.