امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 7, 2022
14:17 دوشنبه، 16ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134012

واناکرای، همچنان در صدر باج‌افزارهای فعال

 
نتایج بررسی و تحلیل‌ها نشان می‌دهد از میان ۱۰ و نیم میلیون بدافزار شناسایی‌شده از ۱۱ دی تا ۱۰ بهمن ماه سال جاری، ۴۳ درصد آن به باج‌افزار واناکرای مربوط است.
 
به‌گزارش مرکز مدیریت راهبردی افتا، باج‌افزار واناکرای (WannaCry) از سال ۲۰۱۷ قربانی می‌گیرد و همچنان به‌عنوان تهدیدی جدی و فعال باقی‌مانده است. به‌طور معمول باج‌افزار واناکرای سیستم عامل ویندوز را هدف قرار می‌دهد و با رمزگذاری انواع فایل‌های موجود در سیستم عامل، خواستار دریافت باج از طریق بیت‌کوین می‌شود.
 
در ماه می سال ۲۰۱۷ میلادی، حمله سایبری عظیمی با استفاده از باج‌افزار واناکرای آغاز شد که بیش از ۳۰۰ هزار رایانه را در ۱۵۰ کشور جهان آلوده کرد. علی‌رغم حجم گسترده حملات واناکرای، اقدام به موقع و پیشگیرانه مرکز مدیریت راهبردی افتا، مانع از وقوع حادثه سایبری همچون آمریکا در سازمان‌های دارای زیرساخت‌ حیاتی ایران شد.
 
کارشناسان نرم‌افزاری معتقدند باج‌افزار واناکرای از نادیده گرفتن نقطه‌ضعفی شکل گرفته است که اولین بار توسط آژانس امنیت ملی آمریکا کشف شد و سپس به‌ یکی از نیرومندترین حملات سایبری جهان تبدیل شد.
 
بررسی‌های شرکت امنیتی دیفندر نشان می‌دهد که پس از واناکرای، بدافزار GandCrab با ۱۳ درصد در مقام دوم قرار دارد؛ علی‌رغم اینکه این باج‌افزار، از سال ۲۰۱۹،  خدمات خود را به‌عنوان یک باج‌افزار اجاره‌ای (Ransomware-as-a-Service – به‌اختصار RaaS) متوقف کرده بود.
 
آخرین آمار حاکی‌است، باج‌افزارها در ۱۴۹ کشور قربانی می‌گیرند و ۲۴ درصد آنها در آمریکا فعالند، کانادا با ۱۵ درصد دومین کشور جهان از لحاظ میزان فعالیت باج‌افزارها است و کشورهای برزیل و ایران، هر یک با ۱۱ درصد در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. مراکز دولتی در صدر حمله باج افزارها هستند با ۲۶ درصد حملات و پس‌ازآن بخش‌های مخابرات با ۲۴ درصد، آموزشی و تحقیقات با ۲۴ درصد و فناوری با ۹ درصد قرار دارند.
 
اطلاعات کامل تخصصی و فنی درباره باج‌افزار واناکرای در پایگاه اینترنتی مرکز مدیریت راهبردی افتا برای اطلاع بیشتر متخصصان، کارشناسان و مدیران IT منتشر شده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.