اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 8, 2022
16:07 سه شنبه، 17ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134061

رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران: اگر اینترنت سال بعد صددرصد گران نشود باید شرکت‌ها را ببندیم

 
رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران، در نشست خبری پایان سال این سازمان با بیان اینکه هزینه‌های شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت، مدام در حال افزایش است بر لزوم اصلاح تعرفه‌ها از سوی وزارت ارتباطات تاکید کرد و افزایش 100 درصدی تعرفه‌ها را تنها راه ادامه کار شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت عنوان کرد.
 
محمدعلی یوسفی‌زاده، در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه در نهایت چند درصد باید تعرفه‌ها افزایش پیدا کند، تا مشکلات اپراتورها حل شود، گفت: «این فاصله به قدری زیاد شده که اگر تعرفه‌ها 100 درصد افزایش پیدا نکند، باید شرکت را تعطیل کرد.»
 
هزینه‌ها بیشتز از تورم است
مدیرعامل آسیاتک همچنین در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه چرا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مصرف را با ارائه خدمات متنوع تجاری مدیریت نمی‌کنند، گفت: «بر اساس تجربیات دنیا تعرفه بر اساس رشد هزینه‌ها و تورم جامعه مدیریت نشده است. این تعرفه خیلی بیشتر از جریان تورم کاهشی بوده است.»
 
یوسفی‌زاده در ادامه پاسخ خود به دیجیاتو گفت: «کاهش هزینه در مقابل افزایش مصرف برای کشورهایی منطقی است که تورم آن در طول 20 سال ثابت است یا به چند درصد هم نمی‌رسد.»
 
به گفته او حفظ نیروی انسانی برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت بسیار دشوار است. این موضوع تا جایی پیش رفته که برای حفظ نیروی انسانی در یک سال گذشته تا 5 بار افزایش دستمزد انجام شده تا نیروهای انسانی به شرکت‌های خارجی مهاجرت نکنند.
 
یوسفی‌زاده همچنین در توضیح درباره نیم‌بها شدن هزینه ترافیک اینترنت داخلی گفت: «این روش در هیچ کشوری رواج ندارد. هرچند شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های اینترنت به شکل دستوری این روند را اجرایی کردند.»
 
او باتاکید بر اینکه در نهایت نتیجه مصرف اینترنت به این شیوه توسط کاربران خیلی ویژه نبود، گفت: «اپراتورها فضای مناسبی در دست ندارند تا بتوانند به شکل خلاقانه سرویس‌های مختلفی ارائه دهند.»
 
دولت تعرفه را اصلاح نکند خود باید آن را جبران کنیم
 
رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران همچنین گفت: «ابزار تشکیل دهنده سرویس‌های اینترنتی در چند سال گذشته برخی کاهشی و برخی افزایشی بوده است. این در حالی است که به دلیل کاهشی بودن هزینه اینترنت خام گروهی تصور می‌کنند هزینه‌ها باید کاهشی باشد.»
 
یوسفی‌زاده در بخش دیگری از توضیحات خود با تاکید بر عدم امکان فعالیت در صورت اصلاح تعرفه‌ها، گفت: «اگر دولت تا اول فروردین سال 1401 تعرفه ها را اصلاح نکند، بر اساس اصل 44 قانون اساسی درخواست خواهیم داد که خود هزینه‌ها را جبران کند. این موضوع به سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات نیز اعلام شده است.»
 
او با اشاره به بندی در اصل 44 قانون اساسی که بر اساس آن اگر دولت تعرفه‌ای را دستوری تعیین کند، باید مازاد هزینه‌ها را خود برای بخش خصوصی جبران کند، بر اهمیت مدیریت تعرفه توسط وزارت ارتباطات خبر داد.
 
مدیرعامل آسیاتک در ادامه توضیحات خود با برشمردن عواملی مثل دستمزد، نرخ ارز، گران شدن فضا و تنظیم مقررات مسائلی است که شرکت‌ها تامین می‌کنند و در چند سال گذشته هیچوقت روی تعرفه‌ها اعمال نشده.
 
یوسفی‌زاده با اشاره به نگاه وزیر وقت مبنی بر بالارفتن جنس مصرف گفت: «ما بر این باور نیستیم که جنس مصرف بالا نرفته است. به هر حال از سال 98 تا امروز رشد مصرف سه برابر شده و هر ماه هم شبکه رشد جدیدی را تجربه می‌کند. اما نکته قابل توجه آن است که تاثیر بخش‌هایی که تعرفه آن کاهشی بوده مثل اینترنت خام نسبت به جمع هزینه‌های دیگر ارائه سرویس و خدمات خیلی کم بوده است.»
 
مدیرعامل آسیاتک به جمع سرویسی که از شرکت زیرساخت با توجه به کاهش هزینه‌ها دریافت می‌شود، گفت: «این نرخ حداکثر 20 درصد زنجیره تامین است.»
 
حیات اپراتورها تا امروز چطور ممکن بود؟
او همچنین در ادامه توضیحات خود در پاسخ به این تصور که در طول این سال‌ها شرکت‌های تامین کننده اینترنت چطور به حیات خود ادامه داده‌اند، گفت: «ما در حال آینده فروشی هستیم. یعنی با فروش سرویس یک ساله و شش ماهه، مبلغ دریافتی را هزینه حقوق و دستمزد و سرویس‌های امروز می‌کنیم.»
 
یوسفی‌زاده با بیان این موضوع گفت: «این روند منجر به این خواهد شد که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مدام بدهکارتر شوند. این بدهکاری به چند میلیون نفر است و می‌تواند آغازگر یک بحران جدی در صنعت اینترنت باشد.»
 
به گفته او پیگیری‌ها برای تغییر شرایط از طرف شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت به طور روزانه ادامه دارد.
 
یوسفی‌زاده در مصاحبه‌ تفصیلی که تیرماه سال 1398 با دیجیاتو داشت نیز بر اهمیت افزایش تعرفه‌ها تاکید داشت. او با انتقاد از شرایط وقت گفته بود: «ما هم تا یک حدی می‌توانیم با تسهیلات، گذشت از توسعه و کاهش هزینه‌ها، تمام جوانب را کنترل کنیم. شرایط امروز مثل ساختمانی است که فونداسیون آن با مشکل جدی مواجه شده. حالا هرچقدر هم که نمای آن را درست کنیم، در نهایت فونداسیون مشکل دارد و می‌ریزد.»
 
حالا بعد از دو سال و روی کاری آمدن دولتی که خود معتقد به افزایش تعرفه‌هاست بار دیگر بحث افزایش تعرفه داغ شده است. حالا باید دید آیا دولت به افزایش تعرفه 100 درصدی تن خواهد داد؟ اما سوال اساسی این است که اگر دولت هم این مطالبه را بپذیرد آیا کاربران حاضر به پرداخت هزینه با رشد 100 درصدی با این نوع از خدمات اینترنت هستند؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.