اینترنت و شبکه

رگولاتوری

March 8, 2022
16:48 سه شنبه، 17ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134067

مدیرعامل پیشگامان کویر آسیا پیشنهاد داد: پیشگیری از افت کیفیت اینترنت با بالانس ترافیک از مسیر جنوب

 
 
مدیرعامل پیشگامان کویر آسیا به عنوان یکی از تامین‌کنندگان اینترنت کشور معتقد است جایگزینی قسمتی از ظرفیت اینترنت بین‌الملل ایران از شمال به جنوب کشور بهترین راهکار رفع مشکل قطع و کاهش سرعت اینترنت است.
 
۱۴ اسفند ماه مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات از قطع شدن ۴۰۰ گیگ از ظرفیت اینترنت کشور خبر داد. این ظرفیت از طریق شرکت روس تلکام و از مسیر کشور اوکراین تامین می‌شد که به دنبال وقوع جنگ در این منطقه دچار مشکل شد. پیش از این نیز به دلیل مناقشات در کشورهای آسیای میانه، اینترنت ایران دچار مشکل شده بود.
 
محمدرضا کریمی مدیر عامل شرکت پیشگامان کویر آسیا در گفت‌وگو با روابط عمومی گروه تعاونی پیشگامان؛ قطعی‌های مکرر فیبر نوری در مسیرهای شمالی و کاهش ظرفیت پهنای باند بین‌الملل را از مهمترین عوامل کاهش سرعت اینترنت در کشور دانست و گفت: «عمده ظرفیت پهنای باند بین‌الملل اینترنت ایران از مسیر شمال کشور تامین می‌شود که در حال حاضر این مسیرها با مخاطرات بسیاری روبرو و غیر قابل اتکا است؛ مناقشات مرزی صورت گرفته بین ارمنستان و آذربایجان و جنگ روسیه و اوکراین از جمله این مخاطرات هستند. قطعی اخیر ۴۰۰ گیگابیت ظرفیت اینترنت بین‌الملل در مسیر اوکراین و همچنین قطعی فیبرنوری در مسیر گرجستان که ظرفیت هزار گیگابیت را دچار مشکل کرد از نمونه‌های قابل ذکر دیگر هستند.»

محمدرضا کریمی، مدیر عامل شرکت پیشگامان کویر آسیا
براساس آمارهای غیر رسمی، حدود هزار و ۳۰۰ گیگ از اینترنت کشور از سمت جنوب تامین می‌شود و بقیه پهنای باند مصرف از کشورهای ارمنستان و ترکیه وارد کشور می‌شوند.
 
کریمی درباره تامین پهنای باند کشور گفت: «با وجود اهمیت و بالا رفتن مصرف اینترنت در بین کاربران و با توجه به شیوع بیماری کرونا و وابستگی عموم جامعه به این موضوع، بهترین راهکار برای پیشگیری کاهش سرعت و قطعی اینترنت بالانس ظرفیت بین‌الملل از مسیرهای جنوبی کشور است.»
 
او افزود: «در گذشته دیدگاه قالب این بوده است که اکثر مسیرهای ارتباطی از طریق فیبرهای واقع در شمال کشور انجام پذیرد، حال اینکه با توجه به تحولات منطقه و تجربه چند ماه گذشته، می‌بایست تغییر رویکرد جدی در استراتژی مسیریابی صورت پذیرد تا کاربران را دچار مشکل‌های مقطعی نکند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.