امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 10, 2022
12:54 پنجشنبه، 19ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134136

تلاش اوکراین برای انتقال داده‌ها و سرورهای حساس به کشوری دیگر

 
یک مقام ارشد امنیت سایبری در اوکراین دیروز مدعی شد دولت این کشور در حال آماده شدن برای انتقال داده‌ها و سرورهای خود به خارج از کشور در صورت نفوذ روسیه به عمق این کشور است.
 
 به نقل از رویترز ویکتور ژورا، معاون سرویس دولتی ارتباطات ویژه و حفاظت اطلاعات اوکراین، تاکید کرد اداره وی در حال برنامه‌ریزی برای حوادث احتمالی است و این موضوع نشان می‌دهد اوکراینی‌ها می‌خواهند در برابر هرگونه تهدید روسیه برای ضبط اسناد حساس دولتی آماده باشند.
 
به گفته وی اولین طرح حفاظت از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در اوکراین بوده و انتقال آنها به کشوری دیگر تنها یک طرح ثانویه خواهد بود.
 
ژورا گفت: این اقدام تنها پس از تغییرات قانونی که توسط قانونگذاران اوکراینی تصویب شده، ممکن است رخ دهد. مقامات دولتی قبلاً تجهیزات فنی و پشتیبان را به مناطق امن تر اوکراین که فعلاً خارج از دسترس نیروهای روسی است، منتقل کرده‌اند.
 
وی افزود: اوکراین پیشنهادهایی برای میزبانی داده‌ها از کشورهای مختلف دریافت کرده ولی از افشای نام آنها خودداری کرد.
 
این مقام دولتی اوکراین گفت: به دلیل مجاورت جغرافیایی، یک مکان اروپایی ترجیح داده می‌شود. با این حال گزینه‌های زیادی وجود دارد. از همه پیشنهادها استقبال می‌شود و ارزش بررسی دارند.
 
پیش از این در زمان فتح سریع کابل توسط طالبان، نیروهای طالبان توانستند به داده‌های حساس دولت قبلی از جمله اطلاعات حقوق و دستمزد کارمندان و سربازان دولت افغانستان دسترسی پیدا کند. طالبان به طور بالقوه می‌توانستند از این طریق سرنخ‌هایی در مورد چگونگی دستگیری یا از بین بردن مخالفان داخلی به دست آورند.
 
نگرانی‌های مشابهی در اوکراین نیز وجود دارد. اگر روسیه بخواهد این کشور را کنترل کند، دسترسی به پایگاه‌های داده و پرونده‌های اطلاعاتی دولت اوکراین می‌تواند مفید باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.